Jos menee lukioon, pitääkö peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo olla joku tietty?

esim. jos on alle 8, niin ei hyväksytä, tai jotain tällaista?

Avainsanat: lukio peruskoulu päättötodistus keskiarvo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 18:45

Periaatteessa sellaista keskiarvorajaa ei ole,
mutta joihinkin lukioihin on kova tunku,
ja silloin kun tulijoita on enemmän kuin paikkoja,
usein valitsevat sisään otetut juuri keskiarvon perusteella ...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 01.07.2009 - 16:57

Perusopetuksen oppimäärän suorittaminen riittää lukioon. Hakuaika on kaksi kertaa vuodessa, ja haun voi tehdä netissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 22:29

ois hyvä , jos keskiarvosi ois siinä melkein 7-8 pintaan jo senkin takia , että lukiossa on vaikeampaa , kuin yläasteella, on tenttejä joihin pitää paljon päntätä ja kirjoitukset sitten lopussa , jotta saat sit sen valkolakin..mutta myöskin voit valmistua amattikoulussa , josta saat suoraan ammatin tai jos oikein ahkeroit voit suorittaa ne molemmat yhtä aikaa, mutta pitää olla todella ahkerana , lukea paljon läksyjä jotta pärjää...turussa pääsee lukioon keskimäärin 7,5 keskiarvoilla, riipuu ihan mihin lukioon hakee, jos hakee esim.urheilulukioon on keski arvon oltava siinä 8 pintaan..samoin musiikkilukioon..onnea jos haet lukioon tai minne nyt menetkin opiskelemaan... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 22:40

Periaatteessa ei ole, mutta opiskelu muuttuu paljon rankemmaksi. Jos olet jo nyt joutunut taistelemaan lukuaineiden kanssa, ei helpotusta ole ainakaan odotettavissa. On muitakin reittejä edetä, kun pakko lukemeninen. Huonolla ylioppilastodistuksella kun ei tee nykyään yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 23:22

Eri lukihoihin on eri ala keski arvo. Mitä alhaisempi esim. Joensuu 7,2 on yksi alhaisemmista ja niin sieltä valistuukin oppilaat aika huonoilla päästötodistuksilla. Harvassa on 8 sillä usei se on n. 7,3 että jos on 8 kannattaa mennä parhaaseen mihin pääsee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 23:50

Päättötodistus.... hyvä sana.
Minun kansakoulusta saamassani lukee Päästötodistus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.07.2009 - 01:09

Riippuu aivan lukiosta mikä keskiarvo on oltava.
Tietysti jos ei tarpeeksi hakijoita niin arvo laskee mutta aika epätodennäköistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 04:48

Itse jouduin käymään lukiossa jonne pääsi kuutosen keskiarvolla ja sen kyllä huomasi kirjoituksissa. Kolme neljästä reputti vuodesta toiseen. Nykyään sielläkin on paremmat opettajat ja normaalit tulokset. Nykyisistä pääsyvaatimuksista en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 09:04

Tosiasia on, että huonolla keskiarvolla lukioon menevällä voi olla aika lailla vaikeuksia lukion suorittamisen ja ylioppilaskirjoitusten kanssa - ellei sitten ole peruskoulussa vaan laiskotellut ja nyt sitten ota huikeaa kiriä opiskelussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 13:06

Lukioon haku on paikkakuntakohtainen. Mitä enemmän kysyntää sen suurempi keskiarvon täytyy olla.