Puutarhuri-Napsut!Simppeli kysymys,mutta olennainen,kuinka mullitan perunoita?Onko idea nostaa multaa vaosta perunan "juurille"

et ne mukulat eivät näe auringonvaloa ja viherry?

Lisätty: 29.06.2009 - 01:01

Tusen tack hurjatta;tämä auttoi hurjattasti ;-),mulla on kolmipiikkinen kuokan näköinen väline,sillä varmaan saan ravittua multaa ylös vaosta.Kyllä minust joskus tulee maa-jussi tai vähintään palsta-Pate!

Avainsanat: mullitus perunat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.06.2009 - 00:22

Juu. Multaa vaosta perunan juurille, mutta myös samalla rikkaruohot pois juurilta. Siinä toimessa on hyvä apuvälinen se sahra, josta kyselin aikoinaan (Joudun sahran päähän...) , mutta kuokallakin pääsee samaan tulokseen. Minä ole lisäksi käyttänyt pitkävartista puutarhurin monitoimivälinettä, jolla olen paitsi vetänyt multia, niin haronut rikkaruohojen juuret rikki. Toivottavasti perunanvarret ovat kohta jo niin isoja, että varjostavat aluskasvillisuutta niin paljon,että ne eivät enää kasva samalla tavalla kuin alussa.

Kysyjän kommentti

Potut pottuina ja multaa päälle!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.06.2009 - 09:25

hyvä juuri niin tee, kuin olit jo meinannutkin, sillä vihreät perunat ovat paljon syötynä myrkyllisiä, olen jostain kuullut tai lukenut, mutta silti ihmettelen, miksi niitä sitten myydään, esim. perunapussin kun ostan on joukossa myöskin vihreitä perunoita...joten peitä pottumaasi hyvin et ei aurinko ei osu perunoihisi suoraan... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 11:55

Just sillein se tehdään,olet oikeilla jäljillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 12:58

Hassu juttu

tää pottujen kanssa vehtaaminen ei ole alkuunkaan mun juttuja, oikeastaan tulen kuvaan vasta siinä vaiheessa kun niistä ruvetaan evästä vääntämään, mutta sillkoa uteliaisuuttani yritin etsiä vastausta tähänkin kysymykseen, ja siinä yhteydessä opin:

toiset multaa ja toiset mullittaa, kuitenkin tarkoittavat samaa hommaa

ja toisaalta kun

kun mullataan,
niin toiset pistävät siellä potun kasvupaikalla lisää multaa (tms. kasvin juurille) ettei mukulat saisi valoa so. jäisi vihreiksi, ja toiset taas pyörittelevät nostettua/putsattua pottua mullassa säilyvyys syistä

niin rikasta/rajoitunutta meidän kielemme ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 15:13

Onko toi perunoiden mullittaminen ihan pakollinen toimenpide jos perunoita kasvattaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 29.06.2009 - 15:34

Kyllä tuo aika tutulta kuulostaapi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 17:47

meillä oli ennen perunamaa, mutta ei ole pahemmin kokemustA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 01:21

Peruna mullataan yleensä silloin kun siemenperuna alkaa tulla varrelle, muodostaa maanpäällistä kasvustoa. Multaa nostetaan vakoauralla ylös vaon pohjalta siten, että perunavälien vaot jäävät siemenperunoiden alapuolelle. Näin taataan, että valmistuvat perunat eivät ole kosketuksissa liiallisen valon kanssa, eivät viherry. Samoin mahdollisten sateiden sattuessa perunavakoa pitkin vesi kulkeutuu pois uusien perunoiden ulottuvilta, eikä vahingoita niitä.

Syksyllä ennen perunoiden nostoa varret kannattaa niittää pois muutamaa viikkoa/päiviä ennen, jolloin perunaan varastoituu vielä loppusyksyllä ravintoaineita talvea varten.

Lähteet:
Koulutieto