Miten verkkonimi muutetaan?

Avainsanat: verkkonimen muutos miten?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.06.2008 - 14:18

Langattomassa lähiverkossa SSID on lyhenne sanoista service set identifier, joka tarkoittaa langattoman lähiverkon verkkotunnusta (eli verkkonimeä). Sen avulla voidaan erottaa samalla alueella olevat WLAN-verkot toisistaan ja kytkeytyä haluttuun verkkoon. Tunnus on lisätty jokaiseen verkossa liikkuvaan pakettiin, jonka avulla tunnistetaan eri verkkojen liikenne toisistaan. Tunnus on enintään 32 merkkinen, aakkoskoosta riippuva merkkijono. Jokaisen verkkoon kytketyn laitteen, jonka tarkoitus on viestiä keskenään muiden verkkoon kuuluvien laitteiden kanssa, täytyy käyttää samaa SSID:tä. Pakettien tunnistuksen lisäksi SSID yksilöi tietoliikennelaitteet, jotka kuuluvat samaan palvelukokonaisuuteen.

SSID voidaan asettaa langattomaan asiakaslaitteeseen käsin antamalla SSID asiakaslaitteen verkkoasetuksiin, tai automaattisesti jättämällä SSID antamatta tai jättämällä kohta tyhjäksi. Verkkopalvelun tarjoaja antaa tukiasemalle useimmiten oman SSID:n, jonka voi havaita kuuluvuusalueella olevalla langattomalla päätelaitteella.

Verkkotunnuksen lähetys voidaan myös kytkeä pois päältä, jolloin verkko ei yleensä näy kuuluvuusalueella olevien päätelaitteiden varkkoluettelossa. Aiemmin tätä on suositeltu tietoturvamielessä, koska tällä voidaan saada hieman parempi turvataso siihen verrattuna, että verkkotunnuksen lähetys olisi kytketty päälle. Jotkut päätelaitteet kuitenkin näyttävät tällaisen "SSID tunnusta ei lähetetä"-tyyppisenä verkkona. Myös erilaiset krakkereiden käyttämät työkaluohjelmistot näyttävät verkon olemassaolon, joten tietoturvan kannalta SSID:n lähetyksen kytkeminen päälle tai pois on merkityksetöntä. Tällä estetään ainoastaan satunnaiset verkkoskannaukset. Uuden asiakkaan kirjautuessa langattomaan lähiverkkoon SSID-tieto kulkee salaamattomana asiakkaan ja Access Pointin välillä. Niinpä tarpeeksi kauan verkkoa kuuntelemalla on mahdollista saada SSID selville. Useat asiantuntijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että SSID:n lähettämisen poiskytkeminen aiheuttaa tietoturvauhan, koska vaikka liityntäpiste ei tunnusta lähetäkään, siihen kytketyt päätelaitteet yrittävät aina etsiä ja kytkeytyä verkkoon lähettäen verkon tunnuksen paketin mukana, koska eivät tiedä ovatko ne kantoalueella.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/SSID

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 15.06.2008 - 19:34

tuon tiedon löysin itsekin googlesta. enkä ottanut siitä mitään tolkkua! :) et jos joku voisi suomeksi kertoa kuinka se tapahtuu

kiitti kumminkin vastauksesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.06.2008 - 10:26

Sun pitää rukata modeemin asetuksia.
Kytke kone siihen kiinni, selain auki, ja
mene sen modeemin hallintaosoitteeseen
192.168.100.1 tai jotain
sieltä löydät kyllä kohdan SSID, ja voit
sen vaihtaa haluamaksesi.

-PT