miksi telkkarimme ei tarvitse antennijohtoa digiboxista?

antennijohto on seinästä vahvistimeen ja vahvistimesta digiboksiin.
digiboxista televisioon on ollut antennijohto (musta).
eilen kuva säröili ja pätki ihan mahottomasti ja ihmettelin ja kokeilin että scart johdot on kunnolla kiinni..no ei auttanu..mutta heti kun otin sen mustan johdon(digiboxista televisioon oleva antennijohto) pois/irti telkkarista kuva tuli hyväksi eikä mitään säröilyä /pätkimistä.
nyt se musta johto roikkuu digiboxissa.

Lisätty: 24.06.2009 - 13:32

ohhoh..uutta tietoa taas..meil meinaan aina on ollu kummassakin telkkaris se musta johto (digibox-telkkari) meillä myöskin on vielä aatamin aikaiset töllöttimet joten ei sisällä sisäisiä digijuttuja..
elikkä siis otan välijohdot poies.

Avainsanat: televisio tai omistaja sekaisin antennijohto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.06.2009 - 13:18

Digiboksista ei ole mitään syytä siirtää kuvaa antennijohdon kautta. Tällöin digiboksi ottaa vastaan digitaalisen signaalin, muuttaa sen analogiseksi videosignaaliksi ja edelleen radiotaajuiseksi (rf)-signaaliksi. Yleensä TV on tällöin kanavalla, joka on viritetty digiboksin rf-lähtökanavalle. Digiboksi siirtää analogisen videosignaalin suoraan scartiin, josta se kannattaa ottaa televisioon. Tällöin ei tule turhaa video-rf -muunnosta ja takaisin rf-video-muunnosta.
Kysyjän tapauksessa, jos scart on ollut kiinni, niin videosignaali on oikeasti tullut tv:hen scartin kautta (kuten pitääkin), jolloin antennijohto (siis rf-johto) on vain lisännyt häiriösignaaleja TV:n sisäänmenoon. Häiriötasot ovat yleensä korkeat, kun käytetään ylimääräistä antennivahvitsinta, kuten kysyjän tapauksessa on.
Veikkaisin, että Suomessa on edelleen täysin turhaan käytössä tuhansittain antennijohtoja digiboksin ja (analogisen) TV:n välillä, vaikka se on vain haitallista, jos scart on käytössä.

Lisätty: 24.06.2009 - 13:29

Scart-liittimestä on hyvä muistaa, että sitä ei kannata kiinnittää televisioon, jos digiboksi on päällä (valmiustilassa se saa kuitenkin olla). Tällöin scartin yhteen liittimen tulee jännite ja käyttäjän yrittäessä löytää TV:n takaa scartin koloa helposti maadoittaa tuon jännitteellisen karvan ja käräyttää digiboksin lähdön. (Scarttiin tulee yhteen liittimen nastaan jännite sen takia, että TV-osaa automaattisesti kytkeytyä scartin tilaan kun digiboksi laitetaan päälle.)

Kysyjän kommentti

kiitos. nyt näkyy taas televisio ohjelmat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.06.2009 - 13:23

Tuon kertomasi pohjalta sanoisin, että sinulla on televisiossasi valmiina tehtaalla sisäänasennettuna digiboxi ja sitten televisiossasi on sissänrakennettu tv-antenni. Se musta johtosi on tarkoitettu vain digiboxin ja tv:n tai dvd-/videonauhurin väliin. Tuon mainitsemasi scart-johdon ei tarvitse olla kuin vähän irti pistokkessta esim. vain vähän vinossa asennossa, kun se aiheuttaa jo häiriön esim. kuvan säröilyn tai ääni kullu, mutta kuva ei näy kunnolla. Jos yksikin sen spinneistä vioittuu vaikka esim. vääntymällä et saat sitä enää kuntoon.

Lähteet:
Kokemusta ko. laitteiden asennusongelmista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 13:55

Onhan sinulla yhteys digiboxista tv hen sen scart johdon kautta.!?!? Ei taida muuten hyppiä singnaalit analogi peleissä.

Lisätty: 24.06.2009 - 15:01

Jospa vielä luettelen omat tietoliikenne kytkökseni
Tallentavan digiboxin kaikki reiät on johdotettu. Siitä antennijohto on liitetty videonauhuriin. Scarteista on johdot nauhuriin ja tv hen. TV stä on scart johto myös nauhuriin. Digiboksin kantikkaasta liittimestä on johto compjuutteriin että sillä voi katsella myös ohjelmia. Sekä voin editoida video otoksiani ts tehdä elokuvia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 14:21

Huh, mitä tietotulvaa..