Lupiini on mielestäni tavattoman kaunis kukka. Se on kuitenkin saanut kokea maahanmuuttajan tylyn kohtalon. Mitä mieltä ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.06.2009 - 01:53

Omalle tontilleni on eksynyt pari, enkä ole toistaiseksi myrkyttänyt.
Kaunishan se on, mutta ei kuulu kukkapenkiin.

Kysyjän kommentti

Olen samaa mieltä lupiinista kanssasi:kaunis, mutta ei kukkapenkkiin, sillä kohta se valtaa koko penkin, ellei ole varovainen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.06.2009 - 19:44

"Suomen ympäristökeskus on voimakkaasti lupiinin leviämisen estämisen kannalla, koska lupiini on luonnossa esiintyviä kotoperäisiä lajeja syrjäyttävä vieraslaji. Komealupiini lisää maaperän typpipitoisuutta sitomalla typpeä ilmasta juurinystyräbakteerien avulla kuten monet muutkin hernekasvit (kotoperäinen hiirenvirna). Maaperän koostumuksen muutos heikentää alkuperäisten, köyhässä maaperässä esiintyvien niittykasvien elinmahdollisuutta."

henkilökohtaisesti en häiriinny yhtään lupiinipelloista, vähintäänkin yhtä kauniita silmälle ne on kuin voikukatkin .... teiden varsilla noita rehottaa mutta enpä ole nähnyt laajemmin luontoon levinneen ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 19:45

Minä haluaisin kasvattaa pihallani sitä, ei menesty, katselen tienpenkkoja kateellisena miten ne siellä menestyy vaan ei minun pihalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.06.2009 - 19:53

Minusta ne ovat todella kauniita isoissa rykelmissään. Olen melko varma, että kun noita uuden tien liittymäpengermiä tehtiin, että niihin tuotiin vallanvasten jostain lupiiniterttuja, koska ne olivat jo heti seuraavana kesänä niin ihanassa väriloistossa. Omalla pihallani ei ole, mutta nyt keväällä istutin yksivuotista lupiinia kukkapenkkiin. Alullaan ovat jo kovasti saa nähdä miten kukinta onnistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 20:07

Siis, nehän on niin kauniita. Vielä meikäläisen lempiväreissä hehkuvat. Tiedän, että ne valloittavat joka paikan ellei niitä torjuta. Meillä kasvaa tuossa metsän reunassa siististi vähän. Jotta ne eivät leviä liikaa ne pitää leikata ennen kuin siemenkodat kypsyvät. Pitäisikö maarit3 lähettää kirjeessä siemeniä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 20:07

Tykkään lupiineista myös puutarhassa sekä tienvarsilla.
Omassa puutarhassa kukkimisen jälkeen katkoo kukkavarret pois, ei se leviä,eikä vie tilaa muilta kukilta ja kasveilta. Varsin vaatimattomassakin maassa kasvavat, jopa pelkässä hiekkamaassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.06.2009 - 20:18

Pidän ehdottomasti lupiineista, saavat minun puolestani ihan rauhassa kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 20:20

Lupiinit on minunkin mielestäni tosi kauniita, eivätkä minua häiritse tuolla teiden varsilla.
Naapurin pihassa on isolla alalla lupiineja ja vähän niitä halajaisin omaan pihaankin.
Tontista on tarkoitus jättää reilu 1000 neliötä ihan luonnontilaan, niityksi. Siellä voisi hyvinkin olla
lupiineja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 21:09

Kauniita kukkia, minulla on niitä pihalla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 21:18

meillä niit on vaik muille jakaa.. leviää nopeasti, mutta saavat olla rauhassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 22:57

Lupiini on kaunis kukka,ihailen niitä tienvarsilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 08:32

Kyseisestä kasvista en pidä, on mielestäni ruma.