mikä vika minussa on kun en tule raskaaksi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2008 - 19:42

ootko mies, miehen on tunnetusti vaikeampi tulla raskaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.06.2008 - 09:10

Varmaan kannattaisi käväistä lääkärissä,että asia selviää.Vika ei välttämättä ole sinussa (riippuen oletko yrittänyt useammankin kanssa).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2008 - 09:40

Yleistä lapsettomuudesta

"Entistä useampi lasta toivova kohtaa tänä päivänä lapsettomuuden. Tahattomasta hedelmättömyydestä voi kärsiä jopa joka kuudes pari jossain elämän vaiheessa. Onneksi lapsettomuuden hoidot ovat kehittyneet huomattavasti ja niiden tulokset parantuneet.

Ensi yrittämällä raskaaksi onnistuu tulemaan vain noin joka kuudes nainen. Tämän takia suositellaan yleensä, että lasta yritettäisiin tehdä noin vuoden ajan ennen kuin turvaudutaan lapsettomuushoitoihin.

Aina ei kuitenkaan kannata odottaa kokonaista vuotta. Tutkimuksiin on syytä tulla aiemminkin, jos kuukautiskierto on epäsäännöllinen. Viivytellä ei pidä myöskään, jos epäilee munanjohdinvauriota. Yli 35-vuotiaiden kannattaa myös hakeutua hoitoihin nopeammin. Naisen ikä vaikuttaa paitsi raskaaksi tulemisen todennäköisyyteen myös hoitojen onnistumiseen. Nainen on hedelmällisimmillään 20 - 25-vuotiaana.

Kaksi kolmesta tahattoman lapsettomuuden kohtaavasta parista päättää hakea apua tilanteeseensa. Suurinta osaa voidaan tänä päivänä auttaa ja kolme neljästä saa lopulta toivomansa lapsen. Tällä hetkellä lähes kolme prosenttia kaikista Suomen vastasyntyneistä on saanut alkunsa hedelmöityshoidolla.

Lapsettomuuden syy löytyy yhtä usein niin naisesta kuin miehestä tai molemmista. Osalla pareista syy jää tuntemattomaksi. Naisesta aiheutuvia syitä hedelmättömyyteen voivat olla mm. munasolun irtoamishäiriö, munanjohdinvauriot, endometrioosi ja erilaiset kohdun viat. Miehestä aiheutuvia syitä ovat erilaiset siittiötuotannon häiriöt. Ne voivat olla synnynnäisiä tai tulehdusten, erilaisten lääkeaineiden, myrkkyjen tai siittiövasta-aineiden aiheuttamia. Useimmiten heikkospermaisuuden syy jää kuitenkin tuntemattomaksi."

Lähteet:
www.vaestoliitto.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2008 - 11:37

Ei sinussa välttämättä ole mitään vikaan. On vain tietyt päivät kuukaudessa, jolloin voi tulla raskaaksi. Kuinka kauan olet yrittänyt tulla raskaaksi? Meillä yritettiin vuosi ensimmäistä lasta ennen kuin tärppäsi. Jos vuoden jälkeen et ole raskaana, niin kannattaa hakeutua tutkimuksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2008 - 13:55

vaivaako stressi?
relaa vähän...
kyllä se siitä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2008 - 11:32

Eiköhän vierailu lääkärin luona selvittäisi asian kaikkein parhaiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2008 - 23:02

unohda koko juttu hetkeks, niin vähän aikaa menee ja pullat on uunissa hetken kuluttua. haistatat mielessäs pitkät koko hommalle.. Niin se meillä meni ja nyt on vesseli talosa