montako murree teillä on , Turkulaisilla yksi.?

Avainsanat: kysymys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2009 - 11:49

Olen asunut akselilla Inari - Hki.
Joitakin eteläpohjalaisia sanoja ilmeisesti olen käyttänyt, koska ovat arvanneet mistä olen pois.
Nyt taas Seinäjokisena kuulen päivittäin paikallista kieltä.

Turun murre on kyllä hauskan kuulosta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 17.06.2009 - 23:41

Suomee, savvoo, hiljoo ja kovvoo. Olen asunut aika monella murrealueella että jokaisesta on jotakin jäänyt päähäni. Silti puhekieleni on lähinnä kirjakieltä. Kerran yritin puhua savonmurretta, ja aito savolainen sanoi: ole edes yrittämättä kun et kerran osaa.

Lisätty: 17.06.2009 - 23:43

Olen saanut kunnian tutustua erääseen turkulaiseen ja sanon ihan rehellisesti että tykkään ja jopa ymmärränkin jotakin siitä murteesta.

Lisätty: 18.06.2009 - 00:16

Saanko kertoa, saanko? On ihan pakko. Pikkaisena tyttösenä istuin aina maitokivellä (ammuttu iso kivi johon vietiin tonkat odottamaan maitoautoa) odottamassa maitoauton tuloa. Kuljettajasetä seisahti siihen aina hieman pidemmäksi aikaa kuin mitä niiden tonkkien nosto autoon olisi vienyt. Hänestä oli ollut kuulemma niin mukavaa jutella kanssani kun olin huostellut savon murretta. Olen kuulemma kolme ensimmäistä vuottani viettänyt savossa, ilmeisesti Puumalassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 23:48

Lapsena kissani nimi olo Murre.Kiertolaisen elämä os sotkenut murteen mutta aina Voikkaalaisen ja Kuusaalaisen erotan.

Lähteet:
Taas pikku pähkinä. Voikkaa on tullut kyllä tutuksi monestakin negatiivisesta asiasta,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 23:59

En ymmärtääkseni puhu mitään murretta, ehkä kuitenkin pääkaupunkiseudun puhetapaa, murretta se ei ole. Osaan sihauttaa sen helsinkiläis-ässän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 00:01

Stadia ja puhekieltä,työpaikalla kuulen sujuvasti turkua,raumaa,paimiota ja ruotsia,venäjää ja muitakin kieliä ja murrei;kaikkiin en osaa kommentoida mitään.

Lisätty: 18.06.2009 - 00:03

Ay hurjatta,kerran mulle sanottiin,että stadilaisen tunnistaa äLLästä,en tiedä,en tunnusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 00:01

Olen asunut niin monella alueella, että kaikki murteet on menneet jo aikoja sitten sekaisin kirjakielen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.06.2009 - 00:14

Sekakieltä puhun. Siihen on sotkeutunut Hesalainen, slangi, karjala, savo. Kirjoittaessani on enemmänkin kirjakieltä tai ns. normaalia puhekieltä. Mitä sekin sitten lienee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 01:12

Niinpä niin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 08:27

Mulla ei ole murrea lainkaan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 08:32

Kyl määki Turus yritän selvitä paikallisella murteella, saariston puolella "hoono suomi viel hoonompi ruotsi" on joskus kävijän kohtalona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 09:48

turunmurre, raumakiel, satamalan puhetta....sastamalaa en niinkäs hallitse, mutta raumankiel ja turunmurre on sellaises kivas sekametelisopas... jost en saa ain itekkää selvää, saati kuulijat... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 10:21

puhtaasti en mitään, puheeseen sotkeutuu aina kulluisenkin puhekumppanin 'murree' , se oma lienee katu-uskottava stadi ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 12:40

Ei täällä ole mitään ihmeelistä murree meillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 18.06.2009 - 12:41

Eipä taida olla ainuttakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.06.2009 - 17:41

Kaks murrea, toinen on nimeltään Nala ja toinen Sera. Kivoja koiria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 09:49

Mikä lienee murree... mutta jos tarkoitetaan murretta, käytän kirjakieltä.
(Ensin ajattelin että tarkoitetaan koiria mutta ei tainnut olla niitä...)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 14:06

Oman paikkakunnan murre tulee lapselle tutuksi jo äidinmaidossa. Se voi joskus häipyä passiiviseksi taustalle, jos muuttaa muualle ja asuu siellä kauan. Kuitenkaan oma murre ei katoa koskaan.

Maantieteellisten murteiden lisäksi meillä on myös sosiaaliset murteemme eli ne kielenkäyttötavat, jotka syntyvät jossakin ryhmässä: nuorison slangi, ammattikielet, oman perheemme erikoisuudet. Kuunnelkaapa vaikka Mauno Koivistoa. Vaikka hän kuinka puhuisi yleiskieltä, Turun seudun murteen intonaatio on silti hänen puheessaan vahvana.