Ohje, jolla valmistan herkullista mousakkaa perheelleni?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.06.2008 - 20:38

Kaivoin tämän aikoinani netistä ja hyvää on!

Moussaka

munakoiso (tai kaksi, jos haluaa munakoisoisempaa musakaa)
oliiviöljyä paistamiseen

Jauhelihakastike:
2 sipulia
2 valkosipulinkynttä
oliiviöljyä
500 g lampaanjauhelihaa (toimii takuulla paremmin kuin nauta!)
hyvälaatuista tomaattimurskaa (purkki)
valkoviiniä
kanelitanko
oreganoa
suolaa

Bechamel-kastike:
1/2 l (täys)maitoa
2 rkl voita
3 rkl vehnäjauhoja
suolaa ja pippuria
runsaasti raastettua parmesaania
muna (löysästi vatkattuna)

Jauhelihakastike saa porista hellalla vajaan tunnin verran (tai vähintään 30-40 minuuttia), joten kannattaa aloittaa siitä. Hienonnetut sipulit ja valkosipulinkynnet ruskistetaan oliiviöljyssä, lisätään sekaan jauheliha ja ruskistetaan myös se. Kipataan sekaan tölkillinen tomaattimurskaa, lorotellaan sekaan valkoviiniä ja maustetaan kanelitangolla, oreganolla ja suolalla. Maistellaan keittelyn aikana ja maustellaan tarvittaessa lisää.

Bechamel-kastike valmistuu seuraavasti: Sulatetaan voi kattilassa, lisätään jauhot. Ruskistetaan hetki lastalla jatkuvasti sekoittaen. Joukkoon kaadetaan parissa erässä ja koko ajan hämmennellen (etukäteen kuumennettu) maito. Maustetaan ripauksella suolaa ja pippuria, lisätään juustoraaste. Kun kastike on sopivasti paksuuntunut ja kiehahtanut, nostetaan se pois liedeltä. Tässä vaiheessa lisäsin joukkoon vielä löysäksi vatkatun kananmunan, jonka pitäisi parantaa soosin rakennetta ja antaa myös sapuskan ulkonäköön oma lisänsä.

Pitkittäin viipaloidut (ja mahdollisesti etukäteen itketetyt) munakoisot paistetaan pannulla kauniin ruskeiksi molemmin puolin. Öljyä ei kannata annostella pannulle liikaa, ettei munakoisoista tule liian kosteita. Viipaleet voi asetella paistamisen jälkeen vielä lautasen päälle taitellulle talouspaperille, jotta liika öljy pääsee valumaan pois. Munakoisoviipaleet ladotaan vuoan pohjalle ja ripotellaan pinnalle hieman suolaa. Munakoisojen päälle kaadetaan jauhelihasoosi (poista kanelitanko!) ja lopuksi jauhelihakastikkeen päälle vielä bechamel-kastike. Paistetaan uunissa 180 asteessa noin 45 minuuttia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.06.2008 - 22:09

Tässä myös hyväksi havaittu ohje, jossa munakoison lisäksi mukana myös perussuomalaista perunaa :)

PERINTEINEN KREIKKALAINEN MOUSSAKA ( 6:lle )
Aika: 40 min.

700 g jauhelihaa
2 munakoisoa
1 kg perunoita
4 - 5 kesäkurpitsaa
2 tomaattia
1 sipuli
1 dl pilkottua persiljaa
suolaa
pippuria
1 dl oliiviöljyä
paistamiseen oliiviöljyä
Béchamelkastike ( valkokastike ):

1 litra maitoa
8 rkl vehnäjauhoja
3 munaa
ripaus suolaa
ripaus pippuria
ripaus muskottia
1 dl oliiviöljyä
Lämmitä maito kattilassa.
Kaada osa maidosta pieneen kasariin ja sekoita siihen jauhot.
Kaada jauhomaitoseos vähän kerrallaan hyvin sekoittaen lämmitettyyn maitoon.
Lisää suola, pippuri, muskotti ja oliiviöljy ja jatka sekoittamista kunnes kastike sakenee.
Ota kattila lämmöltä ja lisää munat voimakkaasti vatkaten.
Leikkaa munakoisot, perunat ja kesäkurpitsat viipaleiksi ja ruskista niitä kauniin kullankeltaisiksi öljyssä paistinpannussa.
Silppua sipuli ja kuullota se hetken öljyssä jonka jälkeen lisäät jauhelihan ruskistumaan.
Kun jauheliha on saanut väriä lisää revityt tomaatit, persilja, vähän suolaa ja ripaus pippuria ja anna kiehua n. 20 min.
Voitele uunivuoka öljyllä ja pane vuoan pohjalle kerros paistettuja perunoita, kerros paistettuja kesäkurpitsoja, väliin jauheliha ja päälle vielä kerros paistettuja munakoisoja.
Kaada béchamelkastike päälle ja paista 190-asteisen uunin keskitasolla n. 45 minuuttia.