Suosikkialkoholijuomasi? Kotimaiset vs. ulkomaiset?

Täysin raittiita on tilastollisesti 8% ja nyt kun ssatu on lähdössä amerikkaan, niin yksi vähemmän.
Kotimaista olutta myydään valtavasti, mutta onko se hyvää? Minusta ei. Pullo Urquellia voittaa six-packin kotimaista juoppokaljaa, joka on helppo ja nopea niellä.
Kuubalaiset rommit, tummat ja vaaleat ovat toiselta planeetalta kossuun verrattuna. Kamalassa maussa ei kyllä taida mikään pärjätä italialaiselle grappalle? Maistuu huonosti tehdylle pontikalle.
Kahvin kanssa maistuu joskus konjakki tai brandy. En edes tiedä, tehdäänkö suomessa brändyä, sillä väkevät juomani tuon pääsääntöisesti ulkomailta.
Kermaliköörikin käy kahvin kanssa, ellei väkevämpi maistu. Korvaa pikkuleivän makeudellaan.
En voi kehuskella suurella viinin tuntemuksella, mutta kuivaa sen täytyy olla. Chileläiset valkkarit ovat kelvollisia ja edullisia.
Punaviineiissä minulla on suosikkikin, mutta en tiedä sen nimeä, kun en osaa hebreaa. Ostin sen kibbutsilta ja ainoa tunnistettava sana siinä oli rypälelaji Merlot. Sitä olen sitten ostanut eri merkkejä ja ollut suhteellisen tyytyväinen.
Omat suosikkijuomasi?

Lisätty: 16.06.2009 - 15:12

Anteeksi, ei toki ollut tarkoitus loukata.
Tuon "juoppokaljan" olen nähnyt useissa olutta koskevissa keskusteluissa. Niissä usein kritisoidaan samaa asiaa, kuin minäkin, että kotimaiset oluet ovat aika pliisuja ja mauttomia, ja panimoiden etu on tietysti myydä mahdollisimman paljon. Vahvasti humaloituja oluita ei tule juotua niin paljon.
Useimmiten minunkin ruokajuomani on vesi ja se vasta mautonta onkin.
Näin suuren juhlan kynnyksellä ajattelin lähinnä juhlajuomia.
Eivät italilaisetkaan varmaan kovin iloisia ole tuosta kamalimman juoman tittelistä, mutta se on makuasia ja vain minun mielipiteeni. Jos joku pitää grappaa, mitä tahansa merkkiä hyvän makuisena, sanokoon HEP!

Lisätty: 16.06.2009 - 17:34

Opoy:lla on sama maku kuin minulla pentuna, jos tämä on yhtään vastaavaa juomaa.
www.mysites.nl/upload2/balka...293690.jpg
Tuota tuli ostettua joskus, jos halusi vaikka juhannuksena vähän repäistä.
Tuli tässä mieleen mahalääkkeinä ja jalla jallan ehkäisyyn käytettävät juomat, niistä suosikkini on unkarilainen Unicum, jota ihmeekseni löytyy jopa Suomen Alkoista.

Avainsanat: suosikkijuomat alkoholi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.06.2009 - 14:30

Se sinun haukkumasi juoppokalja on minun suosikkijuomani, vaikka en juoppo olekaan. Muut juomat kun ei käy, koska kaikista tulee kauhea migreeni. Tiedoksi vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 14:33

Pitkän kokeilun jälkeen olen päätynyt Cavaan, espnjalaiseen kouhuviiniin. Siihen aion sortua tänä juhannuksenakin, jos saan seuraa pullon avaamiseen. Muuten tyydyn Black-siideriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 14:44

Veuve Clicquot shampanja ,
Dimple 15v viski,
Samuel Adams olut,
siinä muutamia lemppareitani. Makuasioista ei voi kiistellä, väittäisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 14:48

Punaviinit, joista Etelä-Afrikkalaiset ja Chileläiset suosikkejani. En ole merkkiuskollinen vaan tykkään kokeilla eri merkkejä ja laatuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 15:04

Renault

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 15:20

Olut: Saaremaa Tuulik, Carlsberg, Tumma velkko ja kotimaista juoppokaljaa Olvia =)
Viini: Valkkari ja ehdottomasti kuiva, chile ja etelä-afrikka on hyvät maat
Punkkua en juo, käy koskemaan päähän ( niin kai kaikki jos liikaa juo )

Tehdään pitkään lasiin: 4cl vanhaa tallinaa, loppuosa maitoa ja jäitä

Gintonic

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 15:26

Sekä että. Kotimaisista Salkkarit tulee katsottua ynnä muut. Ulkolaisista House, sopranos, serranon perhe, ynnä muut jännärit ja komediat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.06.2009 - 15:52

Carlsberg on suosikkiolueni.Eli ulkomainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 17:04

En nauti alkoholia, ainoastaan viinejä ruokajuomana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 17:05

Ehdottomasti Romanian kansallisjuoma lämmitettyä Palinkaa, mikä tunnetaan myös nimellä tuica, tsuikka hunajalla. Palinka on hapatettua luumu-uutetta sisältävää 60 % alkoholia. Ei muuta kun hunajaa juoman joukkoon. "When you come to Romania, this is water" sanoisi paikallinen romanialainen. Kesähelteellä piristää kummasti ja pitää mielen virkeänä ja iloisena.

Lisätty: 16.06.2009 - 17:51

Papitille tiedoksi, että kannattaa ostaa samalla Jägermaisteria, eli mahakatkeroa kyytipojaksi ettei vatuli mene sekaisin. Sopii myöskin lämpimänä erinomaiseksi janojuomaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.06.2009 - 17:14

Kaikki juomat ovat samaa sittaa eri paketissa vain. Olut se on minunkin ystävä, paras janojuoma. Mutta jos hienostella täytyy niin konjamiini ja wisky kyllä menee alas ilman irvistelyjä. Halvat valkkaritkin ovat silloin paikallaan kun tarvitsee rentoutua ja saada väsy päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 18:54

Alkoholijuomien skaala on tosiaan niin laaja, että eri tarkoituksiin löytyy ihan erilaiset lääkkeet ja parhaat mieltymykset ovat makuasioita todellakin ja vaihtelevat vielä mitä moninaisemmista syistä.

Tämän päivän valinnoista voisi kirjoitella vaikka seuraavaa:

Oluesta ekologinen valinta, eli ei oluen roudailua ympäri maata, eikä ulkomailtakaan:

paikallisen pienpanimon tuotteita (Stadin panimo, Suomenlinnan panimo)
'real ale' aina kun saatavissa

Snapseissa (silloin kun niitä tarvitaan) ekologis-isänmaallinen valinta:

Marskinryyppy tai Talvisota (Altia)

Kuohuviinit : niin harvoin yksi lasillinen, että se useimmiten on sitä mitä tarjotaan

Punaviini: Cabernet Sauvignon, useimmiten EteläAfrikka/Chile

(Romaniasta löytyy muutamalta tilalta todella laadukkaita viinejä, valitettavasti niitä ei tuoda Suomeen, eli jäävät matkaherkuiksi)

Valkoviini: hyvin vähäiseen käyttöön, Portugalilaiset Dao:n alueen viinit

Konjakki: käytännön syistä Musta Renault (perintölaatikot riittää vuoteen 2022, nykyisellä kulutus tahdilla)

Viski: Johny Walker Black Label - lankomiehen muistoksi -

Yrttiliköörit (mahanrauhoittamiseen): Unicum parhaaksi todettu (Jägermeister varalla)

jne. eli niitä löytyy lähes loputtomasti

Joka lajista löytyy niitä 'kamalan huonoja' varsinkin väkevissä tisleissä halvoista raakaineista liian yksinkertaisilla prosesseilla valmistettuja Grappa tuolla tuli haukutuksi, yleensä taitavat ollakkin aika surkeita, mutta kyllä ihan kelvollisia niistäkin löytyy (ei tosin halvimpia), esimerkki hyvästä linkissä:

www.internetwines.com/rws26320.html

Omalla osallani ne kaikkein karmivammat kokemukset ovat etelä ja keski Amerikasta, sokeriruokojätteestä tislatut nk. rommit kaikkine epäpuhtauksineen ja Kiinan homehtumaan päässeistä riiseistä käytetty/tislattu maotai? jossa aito maakellarin maku yhdistyy koiranoksennuksen hajuun (siitäkin sitten löytyy keskuskomiteatason versioita joita pystyy jopa juomaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 18:54

Juon mielelläni olutta. Väkevistä maistelen joskus tilkan Riga Black Balsamia, vahinko vain, että sitä ei saa Lapin myymälöistä. Vilustumislääkkeenä käytän yskänlääkemitallisen Apteekkarin konjakkia. Auttaa myös pieneen päänsärkyyn, kunhan niitä yskänlääkemitallisia nauttii vain sen uhden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 19:35

013. (Tosin alkoholi on kaiken pahan alku ja juuri.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 20:01

Melkein kaikki käy, mutta riippuu fiiliksistä. Ulkolaiset ja kotimaiset..enpä käy luetteloimaan, kun on niin paljon hyviä. Hyvän ruuan kanssa joko puna- tai valkoviinejä, hinnoista 9 euroa ja siitä ylöspäin. Ainut mistä en oikein pidä on suomalainen pontikka. Mut, huom. annokseni ovat aikas pieniä. Raskaan työpäivän päälle saunan jälkeen mahdollisesti yksi olut tai yksi paukku...ja sepä riittääkin. Madeiralta tuotu Poncha (kylläkin pontikkaa, sokeriruokoviinaa jossa on hunajaa sekä sitruunaa) olikin yllättävän hyvää...haa, yksi pullo jäljellä...juhannusbooliin, hm.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 20:48

Suomalainen brandy on muuten JALLU,sen numeroa en muista; 014??RamsesNeljäs muistatko?
Nyt oli kyl niin paljon alkoholijuttuja,vaikka se on kaiken pahan alku ja juuri,aion testata yhden uuden Riesling-viinin.Kiitos napsulaiset jos nyt alkoholisoidun!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 23:06

etelä afrikkalaiset ja chileläiset punkut on yleensä hyviä ja sitten golden capin omena light... eli ulkolaissii suositaan sit enemmän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 10:05

Ihan pelkkää viinaa en juo mutta laadukas viini kerran pari vuodessa vuodessa ja ballantimes myös.
Kotimainen sahti on myös hyvä (ja petollinen) janojuoma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.06.2009 - 18:11

koskenkorva mustaherukkamehulla laimennettuna.