Lihaton maanantai?

Uutinen Iltalehdestä "Paul McCartney on ryhtynyt kampanjoimaan lihattomien maanantaipäivien puolesta Britanniassa.

Kampanjan tarkoituksena on taistella ilmastonmuutosta vastaan syömällä yhtenä päivänä viikossa vain kasviksia, sillä karjateollisuus on iso kasvihuonepäästöjen aiheuttaja.

Ex-beatle on saanut tempaukseen mukaan myös tyttärensä Stellan ja Maryn sekä muita julkkiksia. Apuun on rientänyt myös toisen ex-beatlen John Lennonin leski Yoko Ono.

Britannian lisäksi kampanja on jo lanseerattu Yhdysvalloissa sekä Australiassa.

Paul McCartneyn edesmennyt vaimo Linda tunnettiin vannoutuneena kasvissyöjänä sekä eläinten oikeuksien puolustajana."
Pelastuuko maapallo, vai käykö kuten Tehotytöissä, että kaupunki raunioina, vaikka rikos tuli ratkaistuksi?
Minulle sopii useampikin lihaton päivä viikossa niin kauan kuin marketeista saa näinkin halvalla lohifileitä ja kanankoipia. Mitähän Sir Paul niistä sanoisi?

Avainsanat: kasvissyönti maanantai lihaton

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 20:47

En usko, että yhdellä lihattomalla päivällä olisi niin suuri merkitys.
Joka vko on meilläkin lihaton päivä, eikä olla ajateltu, että nyt Maailma Pelastuu.
Esim tänään oli puuropäivä, masu tykkää =)
Lihan syöntiä en kokonaan jätä ! Ei mitään läskiä, vaan naudanlihaa, broileria ja kalkkunaa.
Mmmm ihana pippuripihvi mediumina =)

Kysyjän kommentti

Ehdottomasti maukkain vastaus!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 06:45

mahtoikos tuo tarkoittaa, et ei sit maanantaisin syötäis mitään eläin peräistä, siihen kuuluu maitotuotteet , suklaat, jäätelöt paitsi ei kasvisrasva jäde, niin ja voisinkos itse olla ilman juustoa päivääkään...entä viinerit, niissähän on livatetta käytetty, tai kahvipulla , onhan noita kiellettyjä tuotteita vaikka kuinka paljon, eli yksi päivä viikossa anti vekenä... vois tuota kokeillakin yhdenpäivän viikossa, itse joskus kauan sitten pidin ,joka maanantain paastopäivänä, eli mehuja koko päivän ja myöntää pitää, oli silloin ihan hyvä olo, vatsa sai levätä kaikelta puputukselat ja puhdistua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 08:15

Mulla oli eilen ihan sattumalta lihaton maanantai, tosin maitotuotteita join ja söin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.06.2009 - 09:50

Monellahan on jo lihaton viikkokin, eikös tuossa yksi maanantai menisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 10:21

Kuten Ida mainitsee,mullakin on melkein lihattomia viikkoja.Perin harvoin tulee tehtyä mitään liharuokaa siis LIHA,LIHAA ts.läskiä ja lotinaa.Lihaton maanantai järjestyy helposti kuten tähänkin saakka,mutta Sir Paul nyt keulakuvana,mikä ettei?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 10:29

Täytyypä itää mielessä. Ei ollenkaan hullumpi ajatus. Linssikeittoa ja ruisleipää. Kasvismargariinia leivälle ja juomaksi mehua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 10:31

Ei tällaisilla kampanjoilla ole muuta merkitystä kuin että asiaan (lihansyöntiin tässä tapauksessa) kiinitetään noin yleensä huomiota ja siitä keskustellaan.

Ihan sama kuin 'tipaton tammikuu' , ei sekään mitään pelasta jos ei herätä muuten ajattelemaan juopottelun syvällisempää filosofiaa ja lieveilmiöitä, sekä johtopäätöksiin niiltä pohjin.

Omalta osaltani olen tullut siihen tulokseen ettei lihansyöntini vaikuta millään havaittavalla tavalla (ei hyvässä eikä pahassa) maapallon ilmastoon tai sinä tappahtuviin muutoksiin.

Eettisten kysymysten osalta pitää sanoa että olen sitä paatunutta sukupolvea joka uskoo, että kaikea minkä juoksematta kiinni saa, voi ja saa syödä jos henkilökohtainen ruuansulatusjärjestelmä sen hyväksyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 11:13

Mikä siinä ihan hyvää on välillä pitää lihaton päivä. kasvikset ovat terveellisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.06.2009 - 11:21

Minä pidän lihattomia päiviä ilman julkkiksiakin pari kolmekin viikossa. En nyt tiedä sattuuko joku niistä just maanantaiksi. Mutta onko sillä viikonpäivällä niin väliä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.06.2009 - 13:25

No jo on, turhaa tuollainen, jos joskus pitää lihattoman päivän niin pitää, mutta että sen pitäisi aina sännöllisesti olla samana päivänä. hmph