Oletko verenluovuttaja?Varmaan tämäkin kysytty,mutta olkoon! Itse en valitettavasti "kelpaa"luovuttajaksi.

Avainsanat: verenluovuttaja spr

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 23:36

Olen ollut useita kertoja. Saan aina kutsun kotiini, mutta nyt on muutama kerta jo jäänyt väliin. Veriryhmäni on AB rh+ D. Hemoglobiinini on aina ollut jossain 140-150 tuntumassa. En todennäköisesti enää luovuta, kohta tulee ikäkin jo vastaan

Kysyjän kommentti

Hyvä hurjatta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 21:23

Ei ole kelvannut vereni, liian " laihaa litkua ".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 21:24

Kyllä olen, takana 12 luovutuskertaa ja lisää tulossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.06.2009 - 21:26

Ei kelvannut allergian vuoksi, ja nyt ei kelpaisi iän vuoksi. En ole luovuttanut koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 21:31

en enää, ikärasismia siinäkin hommassa harrastetaan, aikaisemmin on tullut luovutettua ehkä viitisenkymmentä kertaa sitä suomen tavallisinta (A Rh+)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 21:33

Olisin kerran mennyt,mutta ikää oli liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 21:39

en ole enkä kans kelpais... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 21:44

vuodet 1965-92 n. 85x sitten loppui kun kirjoitin "abestosis", heidän terveys kyselyynsä.

Lisätty: 15.06.2009 - 22:09

ikäraja on 65v jolloin täytyy lopettaa. aloitus täytyy tehdä alle 60v.
Motto: "verta pakkiin eikä maantielle"!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.06.2009 - 21:55

Olin aina liian heiveröinen jotta olisivat ottaneet. Nyt paino riittäisi, mutta taitaa ikää olla liikaa. HB 143 joten ohennus tekisi terää. Minulla on kyllä aukko siinäkin kohtaa sivistyksessä. Mikähän se ikäraja mahtaa olla?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 22:03

Enpä ole käynyt luovuttamassa verta, eikä mitään hyvää syytä edes mulla esittää selitykseks:(
Erittäin hyvä, että edes jotkut ovat aktiivisia tässä asiassa...
Linkki edellytyksiin: www.veripalvelu.fi/www/16

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 22:07

en ole koskaan vielä luovuttanut verta... enkä varmaan vähään aikaan luovuta..pitäis ensin saada ittensä terveex

kriteereitä mm:

•Luovuttajan tulee olla 18–65-vuotias. Verta voi luovuttaa, kunnes täyttää 66 vuotta.
•Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias. Uudeksi luovuttajaksi katsotaan myös ne henkilöt, jotka ovat luovuttaneet verta edellisen kerran ennen vuotta 1995.
•Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135–195 g/l ja naisilla
125–175 g/l.
•Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.

Lähteet:
www.veripalvelu.fi/www/16

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 15.06.2009 - 22:15

Voi jos uskaltaisin, tavalliset verikokeetkin ovat hyvin vaikea operaatio minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 23:01

En uskalla mennä luovuttamaan verta. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 23:39

Kyllä olen luovuttaja.
Välilä oli pakko pitää taukoa, kun söin lääkkeitä sen verran paljon. Nyt taas kelpaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 23:59

haluaisin, mut en kelpaa ainakaan tällä hetkellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 01:37

Nuorempana tuli käytyä useastikkin ja silloin sai aina konjakki paukut ja kahvit kiitokseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 10:55

en kyllä ole käynyt luvuttamassa verta. kun käytän jatkuvaa lääkitystä en kelpaa luovuttajaksi. mieheni käy kyllä parikin kertaa vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 12:40

Menisin, jos vereni kelpaisi. Arvot ovat liian alhaiset.