Minkälaista ihmistä pidät sivistyneenä,mikä on sivistyksen mitta mielestäsi?

Avainsanat: sivistys ihminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.06.2009 - 00:59

ulkoisia piirteitä ovat tietysti nuo käyttäytymisasiat, erilaisuuksien ymmärtäminen (mahdollisesti sietäminenkin) lienee yksi perusominaisuus ...

Kysyjän kommentti

Tätä erilaisuuksien sietämistä minä peräsin tässä kysymyksessäni ja tulihanse sieltä,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 12.06.2009 - 22:55

Pahan heitit. Minusta hyvät käytöstavat omaava ja asiallisesti käyttäytyvä ihminen on sivistynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.06.2009 - 23:00

Ei hauku muita, varsinkaan selän takana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 23:02

hyvät käytöstavat, siivo kielen käyttö, kunniottaa kanssa olevia ja on kohtelias..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 23:25

Arvostan sydämen sivistystä, sellaista käytöstä, jossa oma koulutus ja oppineisuus, oli se sitten mitä tahansa tai miten vaatimatonta tahansa, otetaan yhteisen hyvän käyttöön, unohtamalla oman edun tavoittelu ja toisten hyväksikäyttäminen. Huh, olipa pitkä virke. Tällaisia ihmisiä tapaan tosi harvoin, mutta onhan niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 23:50

Heitä tulee vastaani päivittäin,myös täällä netissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.06.2009 - 00:03

Sanoisin että käyttäytyminen toisten seurassa on ehkä tärkein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 01:47

Jokaisella on varmaan omat sivistyksen kohteensa. Itse olen oppinut aika pian esimerkiksi puhelimessa keskustellessa ja sitten asiakastapaamisissa huomaamaan sivistyneesti käyttäytyvän ihmisen. Kasvon ilmeet, puhetyyli, ei keskeytä toista, peruspukeutuminen ( remonttireiskakin osaa pukeutua viksusti ), katsekontaktin säilyttäminen on tärkeää ja sitten vähäviisaan edellä kertoma sietäminen on joskus jopa kaiken perusta.

Markkinointipäällikkömme kertoi minulle, kuinka hän oli ollut eräässä Personalin työhaastattelussa. Haastattelija oli vaihtanut puhekieltä lennossa, oli sotkenut ajatuksia puhumalla "puuta-heinää", huoneeseen oli tullut äkkiä vierashenkilö, joka oli alkanut haukkumaan ja ivaamaan häntä. Sitävaille ettei ollut tappelu syntynyt? Tämä on tietysti työtilanne, eikä kysyjän haluama vastaus. Huom! Haukkumista ja ivaamista ei pidä sietää edes työhaastattelussa, tiedoksi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 03:35

Asiallinen käytös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 08:04

Sydämen sivistys näkyy ulospäin, hyvät tavat, kohtelias ja empaattinen ihminen on mielestäni sivistynyt. Paljon kouluja käynyt voi olla kaikkea muuta kuin sivistynyt. Elikä sivistykseen ei minun mielestäni vaikuta ihmisen oppineisuus vaan se miten tietoasi käytät ja miten toimit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.06.2009 - 20:25

Ihminen on asiallinen muita ihmisiä kohtaan, ei aiheuta närää.