Jokos olette syöneet uusia perunoita ja mölökäytystä?

Lisätty: 08.06.2009 - 17:42

Pilko uutta sipulia pieniksi paloiksi, vähän varttakin saa olla mukana ja pehmitä niitä hieman kattilassa voissa. Lisää ruokakermaa tai maitoa jos haluat kevyempää mölökäytystä, suolaa tai maustesuolaa makusi mukaan. Älä keitä, kuumenna vain ja näin sinulla on helppo kastike uusille perunoille.

Lisätty: 10.06.2009 - 06:17

Lienee joku huomannut, että eilen telkkarissa kokki pariloi lohimedaljongit ja teki niille sipulikastikkeen elikä tuon mölökäytyksen....nimi on mummoni peruja enkä muista hänen kertoneen mistä moinen savolainen nimi on alunperin tullut.

Avainsanat: sipuli kerma voi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 08.06.2009 - 17:37

Tuo tyhmyyteni tulee esiin tässäkin kysymyksessä, sillä tunnistan kysymyksestäsi ainoastaan perunat. Sipulimaito ja voita sekaan kenties.
Kotonani syötiin näin: uusia perunoita lautaselle pilkottuna, hieman suolaa ja voita pinnalle sulamaan. Ruisleivänpaloja sekaan ja lopuksi maito päälle. Täyttävää oli.

Lisätty: 08.06.2009 - 17:46

Hei Ciby. Mitäs jos alettaisiin kustantamaan napsulaisten omaa keittokirjaa: mutterisopasta mölökäytykseen.... :)

Lisätty: 08.06.2009 - 18:08

Heeeiiii... olen! Siskoni teki sitä vaunulla vieraillessamme uusien perunoiden lisukkeeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.06.2009 - 17:39

en kotimaisia, mutta ruotsalaisia kylläkin, olivat ihan hyviä, mutta tuota mölökäystä en ole syönyt kait, mitäkös sekin lie..? ja taas jokin uusi murrenimi kivaa , oottaa innolla mitähän ruokaa tuo lienee..?

Lisätty: 08.06.2009 - 17:59

hyvä ida niin tehään ja onhan meillä jo hyviä arvostelioita sitten kun se kirja valmistuu, nyt kun keroit mitä se mölkkäys on niin kyllähän tuota on tullutkin tehtyä, on kyllä aivan ihanaa lukea noita murreruoka juttuja..lisää vain ja kiva et laitoit myöskin mitä siihen mölkkyyn tuli...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 18:30

En vielä ole syönyt tänä kesänä, mutta juhannuksena aion syödä ainakin uusia perunoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 18:59

vissiin kait oli joku muu nimi samalla 'sopalla'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 19:09

Ruotsalaisia uusia perunoita kera sillin.
Mölökäytystä en tiennyt minäkään mitä mahtanee olla, mutta tuossahan tuo selvisi kun luki
etiäpäin.
Kelpaisi kyllä mölökäytyskin:
Juhannuksena luvassa kotimaista uutta perunaa, naapurin isännän perunaviljelmältä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 20:07

Uusia, ruotsalaisia perunoita on syöty jo monen monta kertaa mutta tuo mölökäytys on kyllä ainakin toistaiseksi vielä kokematon herkku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 21:03

Kyllä tuo oli nolokitusta etelä-savossa 40-luvulla. Silloin oli iso pata keskellä pöytää ja siinä kastettiin. Kotona oli siihenaikaan 11 hekeä omia ja muonamiehet lisäksi.
Empä muista viimeaikoina syöneeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 21:15

Loistava idea flikat,lupaan ostaa keittokirjanne "Mutterisopasta mölökäytykseen",mutta kääntäjälle taitaa olla haastava tehtävä sitten tulevaisuudessa!Uusia perunoita taidan syödä OMIA,kunhan aika on kypsä,on muuten vakoon noussut muutama punertavia ruusulehtisiä "varsia",kertoo ylen ylpeä pienviljelijä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 22:04

en tiedä mikä on mölökäytys, mut oon syönyt joitain uusia perunoita, en oo tosin varma oliko suomalaisia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 23:21

Talkoissa tarjottiin uusia perunoita, en tiedä, olivatko suomalaisia. Ihan hyvän makuisia, mutta jotenkin vetisiä. Täytyy odottaa vielä, että kiinteytyvät, sitten ostan itsekin. Lohta oli pääruokana eikä mölökölötystä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.06.2009 - 23:49

Uusia perinoita olen syönyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 01:16

Emme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 08:29

Pari kertaa meillä on ollut uusia perunoita, mutta tuo toinen laji on ihan outo.
Perunat oli ekakerralla ruotsalaisia ja lauantaina ostin kotimaisia (joiden hinta oli 5x korkeampi kuin ruotsalaisten!).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 09:53

uusia perunoita olen syönyt mutte en mölökyn kanssa, sillin ja voin vaan:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 23:29

Ruotsalaista uutta pottua oottaa jääkaapissa laittajaansa.Varmaan huomenna on menuussa ja lisukkeesta ei vielä tietoa.Kotimaista uutta perunaa odotellessa :)