Vieläkö muistatte, mikä oli 'laiska koira'. Siis muukin, kuin tuo tuhiseva karvainen otus tuossa sohvalla.

Lisätty: 05.06.2009 - 12:06

Hyvä Jumppis ! Viivoitettu aluspaperihanse on. Kansakoulussa käytettiin samaa nimitystä myös kaltevuustasosta, eli vinosta viivainpohjasta, jotta saatiin kaunokirjoitus oikealla tavalla kaltevaksi. Oi noita aikoja !

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 12:32

Laiskakoira eli laiskankoira on nimeltään viivallinen paperi, jota on jo sata vuotta sitten käytetty viivattoman paperin alla, jotta rivit tulevat kirjoitettaessa suoraan.

Lähteet:
www.kotus.fi/index.phtml?s=2574

Kysyjän kommentti

Käytettiin varmasti jo sata vuotta sitten, mutta sitä on käytetty vielä pari vuosikymmentä sitten Suomen kouluissa kaunokirjoituksen apuvälineenä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 11:38

Jep! "Laiska koira" eli lathund on sellainen muistia ja työtä helpottava apuväline, taulukko, lyhennelmä,lista, muistilappu, yhteenveto jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.06.2009 - 11:42

Oliko se Lucky Luken koira laiska, en nyt muista nimeä, vai tyhmäkö se vain oli. Toinen jota muistelen oli tämän Karvisen kaveri, mutta sekin taisi olla vain tyhmä. En tiiijjjä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.06.2009 - 12:03

Laiskasta koirasta en ole kuullut, mutta kuuma koira on tuttu juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 12:17

Lazy dog,mulle tuli kans mieleen hodari,mutta mikähän tämä arvoitus on?

Lisätty: 04.06.2009 - 13:31

Sellkishän se arvoitus;laiskakoira?En kyllä nyt muista sillä nimellä olleen mutta millä se oli,viivapaperi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 13:34

Etkai sä hurjatta minua tarkoita? Olin nukkumassa valvottuani koko yön. Mistä muuten arvasit?
Jos en se minä ollut, niin sitten Lara nyt ei ainaskaan.....päivän selvä tapaus...pelokas ja varjoaankin tyhmempi koira Rantanplan. Se se oli!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 14:30

Johannes August Bölgy (s. 8. helmikuuta 1875, Pietari - k. 6. lokakuuta 1947, Turku) oli suomalainen kirjailija. Hänen tunnetuin romaaninsa Viekas kettu punaturkki laiskan koiran takaa kurkki julkaistiin vuonna 1927.

(tuskinpa tätä tarkoitit, mutta pistinpähän kuitenkin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.06.2009 - 02:12

No enpä muista moista.