Entäs sanonta kuin "Kakolasta karannut",sitäkin mun mutsivainaa käytti,aika kuvaava,vai?

Kysyy tänään pelissä nähneen Kakolasta karanneen tarhapöllön.

Lisätty: 01.06.2009 - 11:40

Touché VV taasen,pöllähtänyt on just sitä itteesä,hyvä.

Avainsanat: kakolasta karannut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 11:37

Turun Kakolanmäellä toimi aina viime vuosiin asti keskusvankila, josta tehtiin aina silloin tällöin julkisuutta saaneita pakoja. Vankilan mielisairasosastolta 'lomalle lähteneistä' reviteltiin ainakin 50-luvulla lehdistössä hurjia juttuja ja kuvituksena oli tosi pölähtäneen näköisiä ukkoja (muistan kun silloin inokkaana lueskelin kaikki käsiin saamani lehdet). Niistä mahdollisesti tuokin sanonta on saanut alkunsa ...

Kysyjän kommentti

Kiitos,tämä olikin hyvä tieto,me olemme niin kansainvälisiä täällä Hforssissa ja samalla kuin Kakolasta karanneita tarhapöllöjä,ainaskin allekirjoittanut.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 11:21

Täälläkin päin saatetaan sanoa että on kuin kakolasta karannut eikä se ole todellakaan mikään mairitteleva toteamus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.06.2009 - 11:39

Tuttu sanonta minullekin. Hieman sellainen heihei jolta joku älyn vei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 11:44

Ehkä se sanonta on tarkoitettu kuvaamaan ihmistä, joka saattaisi käyttäytymisensä ja pukeutumisensa johdosta olla Kakolan hoidokki. Olen kuullut tuon sanonnan juuri nuoruuden Helsinki-aikoinani, mutta täälläpäin sitä ei kyllä kukaan ole käyttänyt. Ei varmaan käytetä enää missään. Itse käytän joskus omaa sanontaani "Kellokosken avohoitotapaus" , niitähän on paljon ihan oikeastikin liikkeellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 11:48

kas kummaa , kun turkulaisena ei meillä päin tuollaista sanontaa ollut, oiskos sitten tosiaan syynä se, kun niitä aina sieltä karkaili, eikä osattu sitä siihen pölähtymiseen liittää, tai en minä ainakaan ole tuollaista sanontaa kuullut sanottavan , vaik melkein 40v siellä turuus pyörinkin..nykyisin jos turkkuseen tulette, niin se o oikke suosittu turisti kohre, joten sinne vain kaik kattoma mimmossis asumuksis rötöstelijä asusiva..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 12:13

Voi kun olisvat tienneet että Kakolanmäestä pääsee Aurajoen ali Luostarinmäkeen, niin niitä karanneita varmaan olis ollut paljon enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 12:15

Turkulaiset olivat liian lähellä kyllä tuolla itäsuomessa oli tuttu sanonta,hämillään olevan näköinen tai nolon oloinen .heti joku sanoi on niinku kakolasta karannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.06.2009 - 14:08

Tuttu on sanonta, tainnut itsekkin joskus käyttää.