Onko suuri suosikkisi kieljkiäryleitä ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 00:48

Tämmösenä 3.polven stadilaisena olisin vastannut,toki kualkiäryleet on mun suurta herkkuva.
Mulla oli noin sata vuotta sitten yks duunikaveri Savosta ja opetti kieltä,likka nauroi aivan vääränä,kun minä yritin vääntää suustani "kualkiäryleitä jiäkuapin piällä",kovan harjoittelun tuloksena eli viäläkin osaan sanoa sen savoksi.
Entä osaako kukaan savoa saksalaisittain?Suaken sie tas noh ainmual,pitte!

Kysyjän kommentti

Kaikki tiesivät, mutta tämä lisäkysymys vei sitten voiton:

Savolainen on Saksassa lomalla ja on unohtanut päivämäärän joten hän kysyy: Suagen Sie bitte weleehhes Duattum ist es hoeette?
Savolainen saksalaiselle, kun ei ymmärtänyt: 'Pitte suaken sie es noh ainmual'

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 29.05.2009 - 00:30

Suu söisi, mutta vatsa ei kestä. Niitä kaalikääryleitä.

Lisätty: 29.05.2009 - 00:40

Kaalikääryle onkin savoksi kualjkiäryle. Eli tuo sanasi viittaisi kieleen. Olisiko sitten kielirulla, siitähän ei oikein kääryleitä saa tehtyä. Mutta hyvää on kielikin. Ainakin meidän isännän tekemä hirvenkieli. Mualiman parasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 00:33

On puolukkahillon kera kuten kaalsoppakii (ilman hilloo).

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 29.05.2009 - 00:55

Kyllä minä syön oikein mielelläni kaalikääryleitä,.
Hyviä on. Monet syövät sitä puolukkahillon kanssa, mutta itse en pidä jos hilloa mennään sotkemaan sekaan, pelkästään vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 06:34

kieljkiäryleitä ?
tarkottaskoonj tuo: Kielirullia? En tunnusta syöneeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 06:45

Äidin tekemiä kualjkiäryleitä ei sitten voita mikään :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 07:51

Onkohan nyt kyseessä se savonmurteella kirjoitettu kirja...olikohan Unto Eskelisen..en ole ihan varma. Kualj´kiäryleethän on sitten ruokoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 08:15

en pistä suuhuni mikä on ollut toisen suussa,mutta kananmunat hyviä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 09:09

Kyllähän tok kualjkiäryleet maistuu...nam!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 10:26

Kaalikääryleistä pidän kyllä mutta vatsa tahtoo sanoa muuta. Eli rajoitetusti kyllä, ehkä kerran vuodessa ja suomen keilellä kaalikääryle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 10:57

Kyllä tykkään,mutta en viitsi itse laittaa,vaan ostan valmiita.Oikein hyviä ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 11:51

on on ja on, mutta sappivaivaisena en voi harmikseni niitä syödä, enkä sitten ole edes miehellenikään niitä tehnyt, kun en pysty vierestä kuolaamati sitä syömistä katsoa..njam nousi jo kuola poskeen...voi että tekee mieli kaalikääryleitä ja puolukkahilloa siihen tykö..njam njam...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 13:29

Viänsikkönä sie ny ihan oekeen ? Kualkiäryleitä oli ollunna miun mielestäin ookeemmin sanottu. Ne ovakki miun herkkuain, ihan alvariinsa. Suatampa syyä usiammankin yhel kerral, ko vauhtiin piäsen. Pittee olla sitä siirppiva piällä, että oekeen palavatten siellä uunissa. Ae ae ko on makkeeta puolukkahillon kaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 17:30

näin savokarjalaisena sanoisin kualkiäryle ja NAM hyviä ovat puolukkahillon kera.
Ovat vain niin suurtöisiä. että en ole tehnyt niitä pitkään aikaan.