asumme lahdessa. nurmikollemme ilmestyi yhtäkkiä viikonvaihteessa sormenpaksuisia reikiä ja satapäin. niissä on paksuja matoja????

netistä löysimme sen oleven joku sarvikuonokas tai jotain mistä muodostuu eräänlaisia kovakuoriaisia, tiedoissa luki, että ihanaa, että näitä vielä löytyy
meistä ei yhtään ihanaa. en odota innolla niiden kuoriaisten syntyä.

Avainsanat: pakoon

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.05.2009 - 15:48

Lahtihan on täynnä niitä kotiloita (etanan näköisiä),
jos on vaikka niiden koloja.
Vai oliko tässä edes mitään kysymystä?

Lähteet:
www.ess.fi/?article=193755

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.05.2009 - 16:31

www.google.fi/search?q=sarvi...=firefox-a

Tämänkö näköisiä. Katso linkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 17:30

Sama mulla.Mutta se tietää sitä,että puutahasi voi hyvin.Kastemadot ovat tärkeitä mullan mönkijöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 18:57

jos epäilet että ne ovat jotain tuholaisia, niin ota yhteyttä kuntasi tuholaisasiantuntioihin ja kysele neuvoa miten ne saat tuhottua...mutta jos ne ovat vain kaste matoja , niin se on merkki siitä, että sinulla on hyvä puutarha ja hyvä multa siinä..madot pitävät huolen mullastasi, joten ei mitään hätiä siinä tapaukses..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 22:33

Jos se on toi kuvan sarvikuonokas,se ei ole vaarallinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 01:31

Madot ovat sarvikuonokkaan toukkia.
Kuva:
cc.joensuu.fi/~ehuttune/e_mu...onokas.htm

Sarvikuonokkaan toukka saattaa olla suurimmillaan jopa 10 cm pitkä ja sormenpaksuinen.

Muhkeankokoinen toukka viihtyy lahopuissa, kannoissa, sahanpuru- ja hakekasoissa sekä komposteissa.

Sekä aikuiset sarvikuonokkaat että toukat käyttävät ravinnoksi mätäneviä kasvinosia. Kehitys munasta kuoriaiseksi kestää 3-5 vuotta.

Aikuinen sarvikuonokas on saanut nimensä koiraalla olevasta komeasta sarvesta. Naaralla on pelkkä nysty sarven paikalla.

Aikuinen sarvikuonokas on upea ilmestys. Se on suurimpia kovakuoriaisiamme. Pituutta sillä on noin 25-40 mm.