Napsulaiset,käytättekö käsittelemättömiä silakoita/muikkuja,tarkoitan kokonaisia ei fileoituja kaloja ruuan valmistuksessa?

Avainsanat: silkka muikku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.05.2009 - 09:18

Kyllä nuo kalat on tuoreina parasta ruokaa valmiit fileet ovat tosiaankin kuivia ja eivät maistu niin hyviltä.
Täälläkin ostan sardiineja suoraan kalatiskiltä ja niitä paistelen pannulla ja hyvää on!

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 18:52

ennen viikottain, vähemmän nykyään, enemmänkin sellaista kesä/ranta hommaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 18:56

Kyllä molempia on tullut käytettyä kun tuoreina on eteen tullut. Ei muuta kuin leuan alta sormin vetäen suoli pois, onkin sen jälkeen valmiita pataan, pannuun taikka savustukseen. Nami nami maiskis, maiskis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 18:58

Kylhän mie käytän, mut kyl mie ne suolet kuitennii poistan, jotten ihka kokonaisina käytä, paistettui muikkui, silakoit, kukkoloit, sun muit, jos näistä pikkukaloist kysymys:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 19:15

Mielestäni ne valmiiksi fieloidut eivät maistu hongalta eikä haavalta.
Kokonaisia tuoreita muikkuja tai silakoita ostan, kalatiskistä tai torilta. Kuinka kulloinkin.
Perkaamisen vaiva tietysti on, mutta maukkaampia mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 19:16

Käyttäisin, ehdottomasti, jos vain jostakin saisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.05.2009 - 19:20

Kyllä sitä joka kesä tulee muutaman kilo muikkua perattu laiturilla. Muikut laitetaan suolaan suolakalaksi ja osa aina savustetaan.
Isompia kaloja laitan kokonaisena uuniin mausteineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 19:22

Etupäässä kokonaisia, pikkukaloista ei jää mitään jäljelle jos ne vielä fileoidaan.
Suolet tietysti pois ja pää, pyrstöineen menee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.05.2009 - 19:31

Kun silakoita ostan, niin perkaan ne (suolet ja pää pois) ja sitten paistan kokonaisena. Ruisjauho-suolaseoksessa ensin pyöritän ja sitten pannuun. Ovat todellakin herkkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 20:31

Jos on oikein pientä neulamuikkua, niin en perkaa ollenkaan. Niiden suolisto on niin pieni, että ei tee kesää eikä talvea, jos on mukana. Ruisjauho-suolaseoksessa pyörittelen ja voissa pannulla paistan. Kuoriperunat ja ruisleipä kuutipoikina. AvotSiu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 20:50

Toistaiseksi en.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 20:51

Mieheni on meidän perheen kalavastaava. Yleensä kala otetaan verkosta ja käsitellään käyttötarkoituksen mukaisesti. Lohi on ainoa kala, jota ostamme kaupasta, aika harvoin muikkua ja silakkaa. Nekin kyllä "naturell", jos on mahdollista. Eräs kalakauppiaamme valmistaa kalan meille vaikka kokonaan, jos sille päälle sattuu/me satumme. Kala on hyvää ruokaa, kaikissa muodoissaan. Kala ei parane pakastuksessa, eikä kestä säilyttämistä. Jopa hauki on hyvää suoraan vedestä nostettuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 21:15

välillä käytän välillä en:) miten löytää ja jaksaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 21:18

olen niinkova kalansyöjä, että menee pienet kalat ja isot kalat, mutta kyllä silakat ruisjauhoissa kierritettyn ja vois paistettun on juhlaa ..muusia viereen niin nälkä lähtee isommaltakin syöjältä, ja perattuna ei tarvitse olla fileenä, maistuu njam....fitsi huomen ostamaan silakoita, ai niin ei olekka toripäivä, täällä ain perjantaisin...no ens viikolla sit...ellei kaupassa sattuis oleen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 22:04

Kyllä käytän kokonaisena,sekä fileinä. Kun kala on niin peevelin hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 22:15

Ehdottomasti silakka ja muikku itse perattuna,silloin on maku tallessa,ahvenet nyljen,suomustamisesta tulee paha siivo,kesällä suomustetaan ulkona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 10:04

Muikkua en syö,ja silakat perkaan itse.