Oletteko veistänyt egyptinparrua napsulaiset?

ainakin 50-60-lukujen vaihteeseen saaka sitä veistettin.
Käyttivät Egyptissä rakennustelineissä köydellä sidottuna.
www.kantapuu.fi/objectinfo.p...;viewimg=1

Lisätty: 22.05.2009 - 10:39

Ei tuo kysymyksen linkki auennutkaan, mutta jokohan tämä?
www.kantapuu.fi/imageinfo.ph...s_advs%3D3

Avainsanat: parru piilu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 08:31

Kyllä veistin ja moni kaverikin veisti ,60 luvun puolivälissä.

Lisätty: 22.05.2009 - 09:42

Wikipetiassa väärä tieto egyptin parrusta.Ne tehtiin veistämällä.ei sahalla,Metsässä veistettiin kirvellä siihen kehitetyllä piilukirveellä.wikipetia aivan väärä tietoto.

Kysyjän kommentti

Kysyin eräältä kaveriltani käydessäni 60-luvun alussa Savossa mitä olet tehnyt? Olen kävellyt koko talven takaperin! Siis olet veitänyt Egyptin parrua. Kyllä.
Sahattu parru ei kelvannut egyptiläisille. Sen takia kehittivät Raution veljekset veistokoneet. Piilumiehet jäi työttömäksi, ei pystyneet kilpailemaan. Nyt on tainnut egyptiläiset antaa löysiä hyväksymällä hienosatun puun?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 09:06

en saanut sahalta töitä, eikä edes siskokaan ...

________

Egyptinparruksi kutsuttiin Egyptiin vietävää 3–6,7 metriä pitkää neliömäistä sahatavaraa, jonka paksuus ja leveys oli vähintään 75 mm sekä paksuuden ja leveyden ero korkeintaan 25 mm.

fi.wikipedia.org/wiki/Egyptinparru

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 09:16

ihan on vieras jutu , mutta nyt jo tutunpi..kiitos tiedosta ja taas tämä täti viisastui...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 09:19

en ole veistänyt tuollaista vieras juttu minullekki

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.05.2009 - 09:36

Hänestä tiedä, mutta penskana olen ropseja kuorinut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 10:23

Vain banaania ja pottuja on tullut kuorittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 11:07

Veistelty on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.05.2009 - 11:10

Kaarnavenettä olen veistellyt lapsena. Joten nuo parrut on jääneet vähemmälle huomiolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 13:51

Kyllä ne näkyvät käyttävän egyptinparrua vieläkin rakennustyömailla. Parrut ovat vanhoja ja täynnä reikiä, sekä betonin värjäämiä. Talomme edessä rakennetaan juuri monikerroksista taloa, ja olen läheltä seurannut, kuinka taitavasti miehet mekoissaan noita parruja asettelevat vierekkäin ja päällekkäin. Nauloilla sitten hakkasivat laudat toisiinsa kiinni. Oli mukavaa herätä siihen napsutukseen, miehet olivat tulleet töihin. Kyllä joissain kohdissa käyttivät vielä narujakin, en nyt nain osaa sanoa, missä se naru oli välttämätön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.05.2009 - 16:04

En ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 11:34

En ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 02:07

enpä itse kerennyt mukaan siihen hommaan, ukot kertoneet ...

alunperinhän se oli käsityötä alusta loppun, mutta toisin kuin kuminaama tuossa kiivailee, kyllä egyptinparrun teko 'veisto' siirtyi 60-luvulla lähes kokonaan sahoille ....

"Koneveiston koneet veistivät lähes kaikki Egyptiin vietävät parrut; parhaimmillaan parruja vietiin lähes 300.000 m3 vuodessa."

www.puuntyosto.com/uutiset_8_2004.html

- ei se wikipedia sittenkään niin väärässä ole -