Miksi sairaan hoitajan työ nimettiin kutsumus ammatiksi.Mielestäni sillä pidettiin palkat alhaisina

valtion ,ja kuntien herrat höynäyttivät tällä hoito työläisiä,ja saivat palkat pysymään alhaisina.

Avainsanat: palkkapolitiikka.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 09:50

Osittain ehkä tuo väittämäsi/olettamasi pitää paikkansa.
Mutta - aina on puhuttu myös "lääkärin kutsumusammatista". Lääkärit ansaitsevat kohtuullisen hyvin, joten pelkkä "kutsumusammatti" ei aiheuta matalia palkkoja. Sen sijaan mm. kysynnän ja tarjonnan lait purevat. Hoitajia on, ainakin aikaisemmin, koulutettu yli tarpeen lisäksi koulutus on ollut suhteellisen lyhyt ja halpa.
Lääkärit (ammattiliitto: Suomen Lääkäriliitto ry) ovat onnistuneet pitämään koulutettavien määrän melko alhaisena - työttömiä lääkäreitä ei ole juuri koskaan ollut kovinkaan paljon?

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 09:35

olen kuule ihan samaa mieltä tuosta asiasta, ja sairaanhoitajien, kuin myöskin kaikien hoitoalojen palkat pitäis nostaa, he tekevät todella arvokasta työtä, joten palkkaus heti nostettava sille tasole myöskin , mutta nyt kun kaikista leikataan, niin en usko palkankorotuksiin vaikka sen heille todella mieluusti soisnkin..kaikki kunnia heile ja heidän ammatilleen...minä arvostan heitä todella paljon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:05

Mikäli toisen auttamista pidetään kutsumusammattina, niin sitten meitä auttajia onkin paljon ! Mutta onhan muitakin kutsumuksia, sisäisiä "pakkoja", esim. rahan ansaitsemisen pakko, sijoittamisen pakko, merilläkulkemisen pakko, maalaamisen pakko, esiintymisen pakko jne. Tuon nimikkeen alle mahtuisi ihan mitä vain. Työtäänhän ei jaksa tehdä, ellei siihen ole jonkinlaista kutsumusta. Jos ainoa vaikutin työssä on siitä saatava palkka ja sitä kautta tuleva toimeentulo, niin on vaarassa uupua työn alle. Näinhän on käynyt monelle. Kutsumus auttaa jaksamaan. Pitäisikin puhua ainoastaan matalapalkka-aloista, naisvaltaisista aloista jne. Sairaanhoitajien palkat eivät ole naisten palkoista ne matalimmat, on monia, joiden palkka ei yllä lähellekään heidän palkkojaan, vaikka tekevätkin arvokasta työtä hekin. Esimerkkinä voisin mainita kaikki avustavaa työtä tekevät. Ilman heidän työpanostaan moni vammainen ja vanhus olisi vaikeassa tilanteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:12

Miten niin alhaiset palkat; "vierihoitajallani" on 2x niin suuri eläke kuin minulla ja teki elämäntyönsä alalla.
Tai sitten en ymmärrä miten eläke määritetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:52

Kyllä se ennenvanhaan olikin kutsumusammatti,nyt sitä kutsumusta pitäisi harjoittaa alipalkalla ja paineen alla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:55

toivottavasti tämä SAIRAAN HOITAJAN työ ei ole kutsumus.. tappaa potilaita:) sairasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.05.2009 - 11:23

Ennen oli kutsumusammatti, pää vaan voi sekoilla myöhemmässä iässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:32

Hoitajien työ on ollut silloin alussa rikkaiden rouvien ja naisien tekemää hyväntekeväisyystyötä joten sanonta juontaa juurensa niiltä ajoilta....vuosikausia oletettiin asioiden olevan samoin.
Onneksi nyt jo huomataan senkin työn arvo muttei vielä tarpeeksi. Parempaan päin olemme kuitenkin menossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:59

sari sairaanhoitajahan sai jykältä 500 ekeä, että jaksaisi kutsukuksessaan kieriskellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 16:27

Itse opiskelin ja valmistuin -70 luvulla. Silloin se todellakin oli vielä siedettävää ja ihailtavaa työtä. Palkkaa en nyt muista mitä siihen aikaan oli, mutta ei muistaakseni ollut sellaista tunnetta ettei työstäni makseta kunnolla. Mutta silloin työvuoroissa hoitajia oli huomattavasti enemmän potilasta kohden kuin mitä tänä päivänä. Viimeisen työvuoroni olen tehnyt -80 luvun loppupuolella. Silloin oli jo hoitajilla useampi potilas hoidettavanaan. Itsekin jouduin usein iltavuorossa vastaamaan kahdesta osastosta yhtäaikaa, eikä apunani välttämättä ollut kuin hoitoapulainen sekä tarvittaessa siistijät. Kutsumusammatti? Jos siitä tykkää, ja sitä mielellään tekee, niin kyllä se silloin on kutsumusammatti. Työ missä ei yksikään päivä ole samanlainen, ei välttämättä tuntikaan. Paljon vie ja vaatii, mutta myös antaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 19:03

Olen kunnallispolitiikkaa aivan sisäpiiristä kymmeniä vuosia seuranneena ja pääluottamusmiehenä aikoinani toimiessani huomannut eri valituksista johtuen että tasa-arvo ei hoitoalalla toteudu. On siellä sairaalassa oikeita alipalkattuja ammattilaisiakin töissä, muita kuin hoitajat. Varsinkin nyt kun tuli palkkaa lisää, niin voisi ne tasa-arvon nimissä hoitaa omat työtehtävätkin viran ja toimen edellyttämällä tavalla. Ihmettelijöitä ja valittajia riittää, mutta tosi työntekijät eivät valita vaikka tekevät loppujen lopuksi kaikkien työt. Kutsumusammatti voi olla tietysti, mutta rahan perässä sinne mennään ja sitä lisää myös pyydetään. Onko Hursti kutsumus ammatissa voidaan kysyä? Todellakin on jos kuka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 13:02

Florence Nigenhtalen muiston vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 10:40

Hyvä huomio Gristallilla tällä kertaa, mutta voisi kyllä olla vähän huolellisempi noiden nimien kirjoittamisen kanssa
_______

Florence Nightingale (12. toukokuuta 1820, Firenze, Italia – 13. elokuuta 1910, Lontoo) oli nykyaikaisen sairaanhoidon ja sairaanhoitajien esikuva. Nightingale tuli tunnetuksi hoidettuaan yhdessä 38 vapaaehtoisen naissairaanhoitajan kanssa Krimin sodan uhreja Turkissa lokakuusta 1854 lähtien. Vuonna 1860 hänen aloitteestaan perustettiin Lontooseen Nightingale Training School (nykyisin Nightingale School of Nursing), jossa koulutetaan sairaanhoitajia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 13:49

Kyllä sanonta kutsumusammatista on vanhanaikainen, ei sitä kuule enää. Eikä ne hoitajien palkat alhaisia ole, koulutus ja palkka kulkevat käsi kädessä.
Ainaisella valituksella ei myöskään saada mitään aikaan.

Lisätty: 25.05.2009 - 13:50

Olen hurjatan kanssa samoilla linjoilla.