Karttakepit museoon?

Katsoin juuri aamutv:stä miten lasten oppiminen tehdään lasten ehdoilla. Heiltä on kysytty miten he haluavat oppia ja sen myötä sitten suunniteltu uudenlaiset oppimistekniikat ja materiaalit.
Itse muistan karttakeppisysteemin. Ei siinä leikkien tietoa päähän pistetty vaan tiukasti kirjasta päntäten. Paras kiitos oli kokeissa opettajan kauniilla käsialalla sinisellä musteella merkitty oikein merkki. Maailma ja lapset muuttuvat, pääasia että tietoa saadaan kartutettua pienten ahertajien tiedostoihin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2009 - 10:14

Lapset on kai niin viisaita että osaavat kaiken, ilman opettamista! Uusavuttomuus, kirjoitus-ja lukutaidottomuus lisääntyy, puhumattakaan muusta vajavaisesta tiedosta.
Karttakeppiä on käytetty esim. taululla ja kartalla paikkojen yms. tietojen osoittamiseen.

Kysyjän kommentti

Kiitos, samoin ajattelen minäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 07:57

katsoin samaa ohjelmaa, kyllä tämä maailma menee ihan oudoksi,kun turussa ei tarvita kohta opettajiakaan, kun lapset opiskellee tietokoneen kans, luurit korvilla ja viitataan , siis etä opiskelua...no nykyajan lapset ovatkin jo hakoja tietsikan käyttäjiä, ainakin nuo tyttären lapset, neuvovat mummiakin..heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 07:59

On erittäin hyvä jos ne viedään museoon.Onhan se eläin rääkkäyskin kielletty.Eipähän opettaja ainakaan karttakepillä pääse sivaltelemaan.Oppilas turvallisempi luokka.Tosin tänäpäivänä kun noita koulu uutisia seuraa,niin tuntuu siltä kuin opettaja tarvitsisi se karttakepin jo oman turvallisuuden takia.Kartta kepistä saanut sormille. Oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:26

Aloitin koulun -74, ei ollut lyöminen käytössä enää silloinkaan. Tottahan se on, että oma innokkuus tekee oppimisesta ja omaksumisesta huisin paljon helpompaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:59

En ole saanut karttakepistä sormilleni,enkä päähänikään,vaikka suullas olinkin,joutavat kepit minun puolestani museoon,ei se kannettu vesi ole ennenkään kaivossa pysynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 09:05

Olen käynyt kansakouluni Helsingissä 50-luvulla. Ei silloin puhuttu enää mistään karttakepillä lyömisestä. Henkistä väkivaltaa kuitenkin harrastettiin, tosin en mielestäni joutunut sen kohteeksi, pikemminkin päin vastoin, olin opettajien lellikki.
Tämän päivän oppimiskäsitys ja tiedonkäsitys poikkeaa tuonaikaisesta kovasti. Oppimisen on tapahduttava myönteisessä oppimisympäristössä, opittu asia on voitava yhdistää aikaisemmin opittuun, ja oppiminen tapahtuu parhaiten vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Siis aivan jotain muuta kuin minun aikanani. Tasapainoinen lapsi pystyy oppimaan ilman opettajaakin tietokoneavusteisesti, mutta opettajan on oltava lähellä ja läsnä palautteenantajana ja kannustajana. Siksi en voi ymmärtää sitä näkemystä, että opettajia voidaan lomauttaa ja joku seinän takana tai toisella käytävällä oleva opettaja pystyisi opettamaan kahta luokkaa yhtä aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:28

Minulla oli 40-luvulla Kettulan kasakoulussa opettana vanhapiika Emilia ja löi monta keppiä poikki. Ehdin aina vetästä kädet pois pulpetilta. Vieläkö niitä riittää museonn asti?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 10:34

Hurjatan ja minun kokemukset eivät käy yksiin tuossa koulun käynnissä. Samaan aikaan kävin minäkin koulun Helsingissä, ja karttakepit olivat ahkerassa käytössä. Yhdellä jos toisella rystyset kipeänä, kun opettajat ajoivat tietoa päähän sen kepin avulla. Ja opittiin myös, koska pelättiin sitä keppiä enemmän kuin opettajaa.
Museoon joutaa karttakepit nykyisin. Onkohan nykyisissä kouluissa karttaakaan. Sellaista suurta maailman karttaa, joka peitti puoli seinää, ja sillä kepillä sitten sohittiin milloin mihinkin ilman suuntaan, ja kerrottiin missä mikin maa sijaitsee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:43

70-luvulla olen koulunkäynnin aloittanut.
Ei meillä karttakeppiä käytetty kurinpidollisiin toimiin.
Näin jälkeenpäin ajateltuna, olisin ehkä joskus pienen näpyn ansainnutkin ;)
5 luokalla luokanvalvoja oli hieman kiivas luonteinen mies ja suutuspäissään iski
karttakepillä pöydänlaitaan, niin että kepinpalaset sinkoilivat pitkin luokkaa.
Museoon joutaa karttakeppi missä nyky koululaiset voivat käydä sitä ihmettelemässä,
että mikä toi on ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 16:01

Pedagoginen osoitin oli tärkein työvälineeni, tosi viime vuosina lasersäteenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 13:07

Väärään suntaan ollaan menossa,kun opettaja ei saa käyttää yhtään valtaa oppilaisiinsa.