Mitä mieltä olette kristallista?

Löytyykö teiltä kotoa, onko enää arvostettua, kannattaako hankkia/säilyttää? Ja mitenkäs sen kristallin hoito oikeaoppinen sellanen?

Avainsanat: kristalli arvostus hoito hankkiminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.05.2009 - 21:04

Onhan kristalliesineitä kaunista katsella, mutta tilaa ne vievät ja pölyjäkin saa pyyhkiä. Ajoittain ne on myös pestävä puhtaaksi rasvasta, vaikka niitä ei olisi käyttänytkään. Paras pesuaine on hyvä astianpesuaine, esim. Fairy. Kiillotus jollain pehmeällä, imukykyisellä pyyhkeellä. Kristallilasit ja muut esineet kannattaa säilyttää vitriinissä, niin säästyy niiden jatkuvan pesemisen ja kiillottamisen vaivasta. Itselläni on yksi kotoa saatu, kaunis kristallimalja, yksi iso kukkamaljakko ja jotain muuta pienempää. Arvostan niitä, mutta en keräile lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 19.05.2009 - 21:04

Minä olen hankkinut kristallisen lasisarjan tuolta Virosta joten eivät siis mitään kalliita ole. Lähinnä sen kauneuden takia, ei niinkään arvokkuuden. Kristallia on niin monenlaista, että minä kelpuutan vain soivan lasin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:10

Itse en arvosta kristallia kovinkaan paljoa, sattuneesta syystä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:12

Eipä ole kristalleja juurikaan, paljon on arkisempaa meikätytön elämä. En kai niitä juuri osaa arvostaakaan, näihin kuvioihin ei vain istu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:20

Virosta olen minäkin soivat kristalli viinilasit ostanut ja lisää aion niitä ostaa.
Pidän kauniista esineistä.
Viinilasini ei ainakaan kaipaa sen ihmeempiä hoitoja, koneessa en pese, en tiedä mitä
siitä tykkäisivät.
On mukava kilistää viinilasia kun se soi kauniisti :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:27

Hurjatalta tuli jo niin hyvät ohjeet kristallin hoitoon ettei ole lisättävää.Mulla on muutamat mummon ja papan peruja olevia kristallivateja-ja laseja.Samoin on ns."talouskristallia",vanhaa puhelle lasia suomalaisilta lasitehtailta,tykkään niistä,kiva kattaa lasia pöytään muun astian kanssa,mutta kumpiakaan en mitenkään keräile;ovat perintökaluja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 21:33

Ei meillä oo, mutta kivan näkösiä ovat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:42

Minulla on paljon kristallia,jopa yksi ruusu varrella.Rakastan kauniita tavaroita,etenkin astioita,mutta meillä on liian vähän vitriini tilaa,nehän pitäs olla näkyvissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.05.2009 - 21:43

Enpäs omistakkaan yhtään kristallia. Kauniita ovat kuitenkin.
Ja kait ne ihan arvostettujakin on, ainakin yleisesti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 22:34

Onhan noita tsekinmaalta tullu reissuilla hankittua. Käsinpesu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 22:42

Ei ole kristallia yhtään, enkä aio hankkia. En tykkää mistään hörhellyksistä, ja kristalli on minun mielestäni sitä. Säihkyy ja soi. Ei kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 23:33

Sain 30-v.lahjaksi Virosta ostetun kauniin kristallimaljakon.On ihan hienoja ja kauniita astioita!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 00:25

Gristalli on hyvä ihiminen ... uups!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 06:26

Minulla on kristallia ja paljon lautasista, kannuista, maljakoista ja monenmoisia laseja ja kulhoja, kakkuvateja, arvostetuimpaa on Bohemia kristalli, missä on hiontaa, ei sellaiset Tallinnan kristallit niinkään arvokasta ole, käsin pitää pestä tavallisella käsitiskiaineella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 07:59

Laseja, sokerikko/kermakkoja, kulhoja, vateja, karahveja ja koriste-esineitä.
Bohemiaa minullakin, tsekeistä tuotua.
Käsinpesuahan ne vaatii, ei arvaa koneeseen tunkea.

Joskus on hauska tehdä hieno kattaus ihan omaksi iloksi, Villeroyta (vieux luxembourg), kristallia ja pöytähopeat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:34

Kuulin 89 vuotiaalta,tätiltä,American täti.Sanoi kristallin paras hoito tapa on pitää niitä niin hyvin ettei kaupan liima tarrat lähte pois,sitten hän näytti omiaan.Niissä kaikissa oli nämä liima laput tallella. On meillä kristalli astioita.Vuntsi mitä tuo hoito ohje tarkoittaa,ja elä sen mukaan,niiden kristallien kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:45

kyllä tuolta vitriinistä löytyy yhtä ja toista purnukkaa ja putelii ...en kylläkään edes tiedä mistä ovat ostettuja , kun on vain tuonne jotenkin ajautuneet lahjaksi saatuja ym..myöskin ihan einiinkään arvokasta kristalia...2 shanppanja lasia on kylläkin todella arvokasta , ne ostin pärnyystä 15v hääpäivän kunniaksi ja niissä on hyvinpaljon lyijyä, joka tekee kristallista arvokkaan, niin se kauppias sanoi , en ole asiaa tarkastanut, mutta ne ovat kylläkin hienot, ja joka vuosi, kun on hääpäivämme kohotamme niillä maljamme...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 09:11

Laseja ja joitakin muitakin kristalloiesineitä löytyy, mutta vitriinissä ovat ja pysyvät. Ei tule käytettyä, koska niitä ei voi pestä koneessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 11:30

ei ihmeemmin minulla niitä ole. kun niitä ei voi oikein joka päiväisesti käyttää. ja kun ne eivät sovellu konetiskaukseen. kyllä ne kauniita ovat silti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 14:03

Aito kristalli on aina arvossaan ja sitä kannattaa hankkia.Pese hellästi käsin fairyvedessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 19:40

jonkin verran kertynyt vuosien varrella, enemmän peritty kuin ostettu, ei sovellu jokapäiväiseen käyttöön kauniit lasit juhlapöytään

arvo nyt on sellainen henkimaailman asia, tuskin mikään tähtisijoitus kuitenkaan

(taitaa myös olla ongelmajätettä, sillä tosi hyvänlaatuinen kristalli sisältää melkoisen määrän lyijyä)