Mistä aineista syntyy lempi munakkaasi?

Avainsanat: munakas ruoka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.05.2009 - 20:48

Mie tykkään tuost talonpojanmunakkaaksi nimetystä; pari keitettyy perunaa, 1dl kuutioituu kinkkuu, 3rkl hienonnettuu sipulii, 4 munaa, suolaa, jauhettuu valkopippurii, hienonnettuu ruohosipulii ja vettä = mie käytän tähänkii vissyvettä, jolloin munakkaast tulee kuohkea, mulle sanottu, jotta yks ruokalusikallinen nesttä ja yksi muna ois tää suhde.

Munat ja vissy sekekotellaan, maustetaan suolal ja valkopippuril, sit laitetaan pannulle nuot perunat ja kinkut ja sipuli (vähä voita ensteks), sit sinne pannulle tää munasekotus, annetaan hyytyy, ja reunoilt välil nostellaan keskelle päiten, kun valmis, niin päälle voip ripotella tätä ruohosipulii, ite laitan tuonne sisäl tai päälle viel juustoraastetta, jos siltä tuntuu, ja njammm...:)

Lähteet:
Vanha kokkikirjani (yks monista) Makujen maailma 1999

Kysyjän kommentti

Tein tämän talonpojan munakkaan lauantaina ja hyvää oli,teen piakkoin uudelleen,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 10:07

Sanoisinko, että munista. En laita siihen muuta kuin korkeintaan sipulia. Yksinkertaista mutta hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:11

Munia, vettä, juustoraastetta, ruohosipulia. Siinä on perusmunakas. Tosin teen sitä aika harvoin, muniahan ei kai niin usein saisi syödä. Kolesterolini on hieman koholla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:14

Munia,nakkeja ja sipulia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:35

Espanjalainen avomunakas, silloin vielä kun kanamunat kuuluivta ruokavalioon, nykyään kiellettyjen listalla, korkea kolesteroli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:42

ihan perusmunakas, mutta joskus aniharvoin voimme paistaa siihen päälle amerikanpekonia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:45

oma tekemä on tällänen : munaa, suolaa, pippuria.. joskus laitan siihen kinkkua tai/ja juustoa.. sit lisukkeena raejuustoa joskus

isäpuoleni laittaa munakkaaseen joko herkkusieniä tai punasia papuja, ja se on tosi hyvää!! tää on kyllä varmaan se lemppari kuitenkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 12:30

Munia, maitoa (toisinaan soijamaitoa), tomaattisiivuja, sipulirenkaita ja mitä nyt kaapista kulloinkin löytyy; esim. leikkelemakkaran loput, tonnikalaa jne. Maustan suolalla ja mustapippurilla. Toisinaan jätän mustiksen pois ja maustan garam masalalla. Joskus teen sen täysin "scrambeled" eli en anna sen kovettua lätyksi ollenkaan, vaan hämmennän loppuun saakka. Hmm.. enpä oo pitkään aikaan munakasta tehnykää.. pitäiskö tehä tänää.. tuli jo melkein nälkä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 12:37

Munia kolme ja vettä hiukan sekaan mausteita. sit paistuessa makkarraa päälle sekä vaikka paprikaa. kikkurouhe käy myös päälle. mutta munat ja vesi sekä mausteet ensin vaahdotan vaahdoksi ennen kuin paistan munakkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.05.2009 - 12:41

No tietysti pitää olla kananmunaa, kinkkua ja juustoa sekä mausteeksi suolaa ja pippuria

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 13:07

Munia,vettä,suolaa,mustapippuria.Lisäksi päälle kinkkua/juustoraastetta/tomaattia yhdessä tahi erikseen :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 15:16

Munia, juustoa, sipulia, paprikaa ja lisukkeeksi salaattia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 15:30

Kananmunia, vihannessekoitusta. Lisukkeena (ei siis sekaan!) pekonia ja nakkeja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 15:53

Tosi harvoin teen munakasta.
Munia, vettä, ripaus suolaa. Täytteeksi sipulia, punaista- ja keltaista paprikaa, herkkusieniä ja juustoraastetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 17:39

Mun lempimunakas on ilman muuta Tortilla española,joka sisältää munia,perunaa,sipulia ja suolaa.Sitä voi syödä aamiaisella,lounaalla patongin tai leivän välissä,salaatin kanssa;aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 17:58

Minä laitan ehdottomasti kaupassa myynnissä olevista maalaiskananmunista, sillä en voi sietää kaupunkilaiskananmunia.

Ensiksi leikkaan kotimaista pekonia pikku siivuiksi ja laitan kylmälle pannulle ilman rasvaa sipulirenkaiden ja keitettyjen perunapalojen kanssa ruskistumaan pikku hiljaa. Hieman pippuria, suolaa ja sitten niitä maalaiskananmunia, joista rikon keltuaisen. Tuoreen ruisleivän ja voin kanssa nautittuna a'vot aamupala, kera kahvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 18:04

Itse käytän myös mieluummin maalaismunia, toisin mitään eroa en huomaa normaaleihin...
- juustoraaste, vehnäjauho, katkarapu + päälle valmiiseen ketsuppia.
Variaatioita on muitakin mutta perussetti lienee tuo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:19

Pippurimetukkamössöä ja sipulia, valkosipulia, mustapippuria, munat vatkattuina ja päälle tuoretta persiljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 22:17

Minun vanha suosikkini on meetvurstimunakas sipulilla höystettynä. Meetvurstin tilalle käy kyllä toki myös kinkku. Kerran tuli kokeiltua maalaispalvikinkkua, oli myös tosi hyvää! Munien sekaan tulee loraus ruokakermaa, antaa herkullisen maun! Mausteina käytän mustapippuria, suolaa, ja jos sattuu kaapista löytymään, niin myös valkopippuria. Tuorejuustoakin voi seokseen laittaa. Uusi vaihtoehtoinen reseptini on seuraavanlainen: tonnikalaa, pakastevihanneksia (herne,maissi,paprika) ja sipuliakin voi tähänkin laittaa, jos siltä tuntuu. Mausteet samat. Molempiin voi myöskin laittaa juustoraastetta päälle, mutta ei ole välttämätön. Herkullisia molemmat! Munakas on kyllä siitä kiva, kun siitä saa niin erilaisia variaatioita aikaiseksi. Pitäisiköhän seuraavaksi kokeilla tonnikalan tilalle sardiineja, vois olla aika hyvää...Nälkähän tässä tosiaan tulee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 09:35

vähän kermaa, sipulia paljon ja sitten mausteita ja mitä kaapista löytyy:) kinkkua, makkaraa tms

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:00

Yksinkertaisesti makkaraa ja munaa eli makkaramunakas =).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:30

Munaa, juustoa ja kinkkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 10:39

Laitan ainoastaan kananmunia, joskus juustoraastetta.