Uponnut risteilijä tyhjennetään jne

Mutta sanokaapas missä laiva on rakennettu?

www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...5246060980

Avainsanat: m/s diamond

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.05.2009 - 08:27

M/S Sea Diamond (aikaisemmin M/S Birka Princess) oli vuonna 1986 rakennettu risteilyalus. Se rakennettiin Oy Valmet Ab:n telakalla Vuosaaressa Helsingissä, ja maksoi 350 miljoonaa Suomen markkaa.
Alus kuului ahvenanmaalaiselle Birka Linelle, kunnes myytiin kyproslaiselle Louis Public Co:lle 30 miljoonalla eurolla helmikuussa 2006. Sen jälkeen alus liikennöi M/S Sea Diamond -nimisenä.

Lähteet:
wiki ja www.faktaomfartyg.se/birka_p...s_1986.htm

Kysyjän kommentti

Oli Valmetin Vuosaren Telakan rakentama ainoa matkustajalaiva.
Seuraavan vuoden alussa Telakka kuului Wärtsilä Meriteollisudelle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 19.05.2009 - 08:32

Eihän mikään kestä ikuisesti, ei edes suomalainen. Mutta onni tuossa onnettomuudessa on ollut että siinä menetettiin ainoastaan ne kaksi ihmistä. Kun matkustajamäärä oli noinkin suuri, uhrien määräkin olisi saattanut olla toinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 09:08

mitenkäs minä muistelen että sen rakensi värtsilä ja turuus, mutta paljon pernossa niitä paatteja rakennetaan ja princes nimisiäkin on tehty, joten mummin muisti on hieman heikentynyt, eikä oikein muista selvästi kaikkea..huomaan..mutta olipas siinä laivalla tuuria, kun hukkuneita vain 2 , kun muistelee mitä suomenlahdella tapahtui , niin luku oli melkein tuhat..joten ei pahaa jottei jotain hyvääkin, joten oli siellä laivalla kuitenkin tuuria mukana , kun hukkuneita ei tuon enempää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 09:56

Kyseessä lienee ainoa Valmetin Helsingissä rakentama risteilyalus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:17

Mielestäni laiva rakennettiin Turussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:18

Kysymyksestä jo päättelin, että Suomessahan se on rakennettu. Suomalainen työ on huippuosaamista, mutta hinnoiteltu niin korkealle, että kauppa käy huonosti. On silti upeaa, että Suomella on edelleen vahva maine laivanrakennusmaana, kyllä niitä tilauksiakin vielä tulee. Uskon näin. Olen muuten ollut Valmetilla töissä, huolintaosastolla. Oli tosi tylsää työtä, tein sen niin nopeasti, että loppupäivän auttelin muiden tehtävissä. Onkohan siellä vielä niin "löysiä" hommia ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 01:43

Suomessa

Lähteet:
tieto