Onko meissä niitä teiden tukkoja? Tiistaina pitäisi tehdä yhdistelmä että tilapäis asuntoa voisi kuljettaa mukana.

Mikäli on niin mielelläni jutustellaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 18.05.2009 - 10:29

Kyllä on tullut hinattua tukkoa tuolla nokka kohti pohjoista ja kesähattu katolla. On jopa joskus pitänyt näyttää miten ajetaan kun tahtovat jotkut heittäytyä omasta mielestään leikkisäksi eteen kiilatessaan ja tahallaan hidastellessaan. Tukkona olo johtuu taas siitä mitä sen ratin ja etunojan välissä on. Jos siinä on kohtelias ja liikennettä seuraava kuljettaja hän osaa kyllä väistää heti kun on mahdollista ja hidastaa ja antaa ohitusmerkin turvallisella tienosuudella. Mutta suurimmat tukot tulevat matkailuautoista. Niiden oletetaan kulkevan enemmänkin kuin 80 km/h, mutta jostain syystä kaikki eivät kulje edes suurinta sallittua nopeutta. Asuntovaunun vetureissa on taas paljon eroja, jotkut haistavat mäen jo kilometrin päästä ja veto alkaa hyytyä, toiset mennä rallattelevat mäkiä edes huomaamatta. Kaasupoljin on kyllä erittäin hyvä apuvälinen sen vauhdin ylläpidossa, kuka vaan raaskii sitä käyttää.

Turvallisia ja nautinnollisia karavaanikilometrejä sinulle Timppa ja kaikille muillekin tien päällä kulkuneuvolla millä tahansa kulkevalle.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.05.2009 - 05:53

Olen vetänyt veneeni trailerilla esim. etelä-suomesta Savoon Saimaa vedelle ja takaisin myös. Huomasin että sitä on liikaa siellä liikenteessä, kun yhdistelmän suurin sallittunopeus on se 80 km/h.
Viime kesänä kävin katsomassa Sulkavan soututapahtumaa ensimmäistä kertaa eläissäni ja ilman traileria. Huvitti kun Mikkeiin eteläpuolella erään ohituskaistan jälkeen oli pitkä jono kirkkoveneitä vetureineen tiensivussa. Syykin selvisi jonottivat maksumääräystä poliiseilta. Oli nähtävästi ollut tutka ohituskaistan kohdalla. Tuli vaan mieleeni että estivät ohittajien aikeet vetämällä lavettejaan liian lujaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 07:17

Venettä ja vaunua on tullut jonkun verran vedettyä. Kumpaakin jokseenkin vähän, enkä ole huomannut vetäväni maanteiden Trulli-junaa.
Kerran olen käynyt hakemassa parakin traktorilla muutaman kymmenen kilometrin päästä ja jonoa syntyi välittömästi, vaikka ajelin sellaiseen aikaan, että en uskonut muiden olevan edes liikenteessä. Siinä olin väärässä. Niin hitaan ayhdistelmän taakse syntyy jono hyvin äkkiä. Pysäytin levikkeelle monta kertaa ja olin todella helpottunut kun viimein pääsin pois häiritsemästä kiireisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 07:54

Joskus olen lainannut veljeni asuntovaunua, ja sillä ajanut pohjoiseenpäin. Oli aikamoista sovittelua pysähdyspaikoissa , nääs kun en osaa peruuttaa vaunun kanssa ;)
mutta hyvin meni reissu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 08:00

Peräkärryä olen vedellyt pitkin teitä ,varmaan 10tuhatta kilometriä.Muuten peruutus taidon sain jo lapsena haltuuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 08:47

vaunua ja matkailu-autoa on mieheni ajellut ja kyllä sitä usein on menty pysäkille, jotta emme jonoja taaksemme aiheuta, mutta nyt pääsee nykyisellä jo sataa, eikä olla niin tien tukkona, kuin silloin 80 aikaan...se on hyvä muistaa tuolla liikenteessä, on siellä takana peräkärryssä, tai autolla jolla saa ajaa 80 niin ne muut matkustaja, ja antaa tietä, siis varata matkaan tarpeeksi aikaa, jotta niitä pysähdyksiä ja tilaa voi sitten antaa toisille turvallisesti...ja onhan se muutenkin fiksua huomioda muutkin tien käyttäjät,kun harvemmin yksin sitä tietä käytämme...tämän olen oppinut yli 20v caravaanarini aikana....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 09:27

En kuulu vaunukansaan, muutamia kertoja olen matkaillut asuntoautolla. Kyllä molemmissa ryhmissä on niitä tientukkoja. Olisikohan mahdollista, että liikkuisivat iltasella tai anivarhain, niin liikeenne ei jumittuisi näiden kulkuneuvojen perään. Ja ainahan on kohteliasta päästää nopeammin liikkuvat ohitseen.
Olen aina haaveillut asuntoauton hankkimisesta, mutta eiköhän sillä tavalla pääse aika nopeasti rahoistaan eroon. Auto maksaa, polttoaineet maksaa, eikä mikään nouse arvossaan. Ennemmin kannatan kiinteitä lomakohteita, niissä arvo kasvaa ja raha säilyy. Asuntoauton vuokraaminen saattaa tulla edullisemmaksi kuin sen omistaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 10:18

Ajoin 2.5. keskellä yötä ison pakettiauton 350km kun oli niin raskas lasti että ei voinut ajaa kovaa. Oli erittäin rauhallista ajaa, ja pidin tunnin tauon puol matkassa jotta vireys ajamiseen säilyi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 16:05

Asuntovaunuaikoina kai oltiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 23:20

Nuorempana aina vuodesta 1974 olen asuntovaunuillut ja kiertänyt ympäri Suomea. Pisin reissu oli Helsingistä Pohjois-Suomeen Näätämöön, edelleen Kirkkoniemeen ja Bodöhön ja Kilpisjärven kautta takaisin. Se oli tietysti kesälomamatka ja kierreltiin vähän siellä sun täällä. Nuorena kun piti käydä kaikki paikat läpi eikä paljon paikallaan ehditty olla. Jäämereltä haettiin vielä silloin 20 kg painoinen lohi ja tuotiin vaunun pakastimessa kotiin. Etupäässä kyllä muuten oltiin akselilla Helsinki-Kuopio. Karavaaranit ei nyt ihan pidä paikkaansa, sillä ovat maltillista ja liikennelakia noudattavaa porukkaa. Nyt tosin en ole enää aikoihin vetänyt vaunua vaan luovuin siitä tuossa -90 luvulla.

Lähteet:
omat kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 23:35

meillä on asuntoauto, mutta ei myö kyllä teiden tukkona minusta olla :D. mies ajelee siinä missä muutenkin normi autoa..saattaa joskus jopa joku autokin "jäädä jalkoihin" ja olla "tukkona";).hih. mutta rajoitusten mukaan kuitenkin, järki pitää olla.