Mitä mieltä olisit,jos työnantajasi kertoisi alentavan palkkaasi?

Olen lukenut lehdistä,että tälläistä yrittävät tehdä,kenellä ei ole siihen edes mitään syytä.

Avainsanat: palkanalennus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.05.2009 - 09:16

Työntekijän ja työnantajan välinen suhde perustuu työsopimukseen. Työsopimuksessa määritellään työntekijän tehtävät ja palkka. Työsopimus sitoo molempia osapuolia, mutta se ei ole kiveen hakattu.

Pitäisin kynsin ja hampain kiinni siitä palkkasopimuksesta minkä olen aikoinani tehnyt tai sitten ottaisin fudut.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.05.2009 - 09:16

Ne ajat varmaan ohi,multa veivät koko palkan,viime marraskuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:22

Itse olen opetellut tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä kuin joskus "hyvinä" aikoina, ja aivan vapaaehtoisesti.
Aikaakin voi ostaa, mutta vain itseltään.
Työnantajan tekemänä palkanlasku ei voi tuntua hyvältä, koska aika monella joka eurolle on korvamerkki.
Kaikki kallistuu koko ajan, joten kukkaron nyöriä täytyy muutenkin kiristää, ellei palkka nouse.
Pientä säätöä voi kyllä helposti tehdä omaan kulutukseen. Tupakka, olut, alkoholi ja iltapäivälehdet vievät monen kukkarosta yllättävän suuren osan.
Sanomalehtikin tuntuu lähinnä riesalta, jos on pannut sen tauolle vähänkään pidemmäksi aikaa.
Kaikkeen tottuu, kun vain jättää asian pois, niin kohta sitä ei kaipaa.

Lähteet:
mutumutu

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.05.2009 - 09:41

Jos sillä pelastettaisiin yritys ja muiden työkavereiden elämä, niin tottakai suostun. Jos se taas oli aiheeton työnantajan ahneus, en antaisi senttiäkään periksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:41

Mieluummin se,kuin potkut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:45

Jos kaikilta työntekijöiltä alennettaisiin palkkaa samassa suhteessa, niin suostuisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:49

Oma työnantajani ei niin voi tehdä. Asioita on neuvoteltava, ei sitä niin vain ilmoiteta tiedoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 10:35

Monethan sitä nyt tekevät laman kourissa. Jos syytä on, niin suostuisin. Ne kuitenkin neuvotellaan aina työntekijöiden kanssa, ja alennus pitää koskea jokaista työntekijää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 10:40

Katsoisin mielipiteen Perusinsinöörin pakinasta jos olisin vielä työelämässä.

(eläkkeeni leikattiin jo ennen sen alkamista sossujen toimesta)

Lähteet:
www.tekniikkatalous.fi/viihd...283448.ece

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 11:25

Riemastuisin, sehän tarkoittaa samalla. että saan pitää edelleen työpaikkani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 12:06

suuttuisin

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.05.2009 - 13:10

Eihän se nyt niin kivaa olisi mutta minkäs minä sille tekisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 13:58

Jos asiasta sovitaan kaikkien työntekijöiden kesken niin pakkohan siihen olisi suostua. Mutta prosenttipienennys olisi ainoa mahdollinen vaihtoehto johon suostuisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 15:22

Riippu lähtötilanteesta, jos brutto olisi 3000e/kk niin ehkä siitä voisi hieman lohkaista, mutta jos se olisi osapäivätyötä tekevänä 850e/kk niin eipä sen jälkeen enää kannattaisi mennä sorvin ääreen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 15:40

kertoisin hänelle että joutuu tyytymään vastaavasti kevennettyyn työpanokseen
(eihän tää varmaan sovi kaikkiin tilanteisiin, mutta mulle nyt ihan ok)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 16:35

Tuskin tekisin mitään muuta kuin tuplaisin tauot ja nostaisin kanteen TES:n rikkomisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 16:48

Lähtisin lätkimään. En tee kenellekään hyväntekeväisyys hommia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 21:49

tuosta olen itsekkin lukenut ja vieläpä , että voisit lainata työnantajalta puuttuvan osan markkinakorolla....pisti oikein miettimään...minua tämä ei koske ja miehelleni esitettiin osa-aika eläkettä jolloj ne tulot pienenee, mutta kyllä se sopii, saapi siinä ohessa sitten puolet enempi omaakin aikaa, mutta isotuloisilta asia on ihan jees....mutta ei saa ottaa pienipalkkaselta, joka muutenkin elää minimi palkalla, millä selainen sitten tulee toimeen...joten johtajilta joita on monissa firmoissa jopa liikaakin, niin leikkauksia vain palkoihin,mutta antaa sen siistijän palkan olla....oma mielipide...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 19:00

Palkkaani ei onneksi koskaan pienennetty. Töitä kyllä lisättiin, ja ne oli tehtävä, vaikka työpäivän jälkeen. Enää se ei onnistu, koska olen onnellisesti päässyt pois työelämästä. Toivottavasti eläkkeitä ei pienennetä. Koska koko ajan kaikki kallistuu, niin siinähän ne vähätkin eläkkeet pienenevät. Mutta vielä henki pihisee...