kuka maksaa alaikäisen rikoksentekiän asianajajan palkkiot ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.05.2009 - 14:32

Olettaisin, että vanhemmat, tai sitten yhteiskunta. Varmuutta ei ole, kun ei ole asiassa kokemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2009 - 14:37

Eiköhän se vanhempien piikkiin mene. Jos vähävarainen, voi oikeusaputoimiston kautta saada valtion maksajaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 14:39

Vanhemmat ja vanhemmat myös vastaavat rikoksen tehneestä. Älkää yllyttäkö tekemään rikoksia sillä verukkeella että yhteiskunta maksaa vilut eli me veronmaksajat. Alaikäisen tekemän vahingon (taloudellisen) korvaavat vanhemmat.

Lisätty: 14.05.2009 - 08:52

Tuosta asiasta oli juttua silloin kun pääkaupunkiseudulla alaikäsiet sytyttivät koulupaloja. Taisivat olla 12-vuotiaita ja vanhemmat ovat korvausvelvollisia lapsen aiheuttamasta vahingosta. Ihan hyvä niin, en veronmaksajana halua kenenkään aiheuttamia tulipalotuhoja olla maksamassa. Jotain järkeä ja kuria täytyy sentään löytyä.

Lisätty: 14.05.2009 - 14:44

Alaikäinen, ikä 16 vee, varasti aikoinaan talon pihasta mieheni auton. Kun tuli oikeudenkäynti, ilmeni että oli kalenterivuoden aikana varastanut 37 ajoneuvoa! Pojalla oli avustaja joka (kuulimme sen) rauhallisesti kertoili ettet sinä mitään rangaistusta saa, kun olet alaikäinen. Käsittelyn aikana tuli myös ilmi että tapauskia oli tullut lisää edellisen kuulustelun jälkeen...Keravan nuorisvankilaan tyyppi joutui ja oli ihan oikein.
Autoon tuli jonkinverran vaurioita, ne korjattiin, mutta mitäs pa-tyypiltä mtiään korvauksia saat, olisi ollut aika pitkä. Siitä on senverran aikaa että rikosnimike oli "auton luvaton käyttö". Nyttemmin laki on muuttunut, onneksi.
Ilmainen oikeudenkäyntiapu pojalla oli varmaan, mies oli sosiaalityöntekijä, puhui ainakin siihen malliin. Kaverista näki että rikollinen tie on alkanut, teki kaiken vanhemmiltaan piilossa eli autoja piti aika kaukana kotoa etteivät vanhemmat saaneet vihiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 14:44

Jos kotivakuutuksessa on oikeusturvavakuutus,
vain omavastuun joutuu maksamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 15:52

Huoltaja,jollei yhteiskunta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 16:24

Yleensä parempaa apua saa jos pystyy itse palkkaamaan asianajajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.05.2009 - 16:46

Eiköhän se huoltajan tehtävä ole..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 18:48

huoltajahan se alaikäisen kuluista vastaa, olivatpa ne sitten mitä tahansa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 19:01

Kyllähän ne vanhemmat on vastuusa alaikäisten pahanteosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 19:56

en varma , mutta jos varaton on huoltaja niin saiskos asianaputoimistosta apua, mutta ensi kädessä vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa...ja korvaus vastuullisia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 21:34

Tuutikki100 on oikeassa, vanhemmat vastuussa, varaton voi saada oikeusaputoimistosta ilmaisen avustajan. Myös Palisanterilla on tietoa, useimpiin kotivakuutuksiin sisältyy oikeusturvavakuutus. Ota yhteyttä ensin oikeusaputoimistoon, esim. meillä ehtivät usein ottamaan maksaviakin asiakkaita, kun pienemmillä paikkakunnilla köyhät eivät rötöstele "tarpeeksi".
Näitä asioita ovat tuttavat minulta silloin tällöin kyselleet, olettavat herastuomarin tietävän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 00:57

Huoltaja(t) vain, jos pystytään osoittamaan laiminlyönti kasvatuksessa ja valvonnassa. Ei muuten pystytä. Siis yhteiskunta eli me.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:04

Vanhemmat, jos on varaa,jos pa niin yhtiskunta.