TV:n luonto-ohjelmassa kerrottiin Kreikassa elävästä kameleonttipopulaatiosta. Näittekö ohjelman?

En ole tiennyt niitä Kreikassa olevan. Luin myös eräältä nettisivustolta että paikka on Peloponnesoksella (ohjelmaa en nähnyt kokonaan) ja juuri tuolla sudulla oltiin lomalla toissa keväänä, tunnistin paikat.
Olivat aika hurjannäköisiä eläimiä sinällään, onneksi en tiennyt silloin kun olin luonnonsuojelualueen laguunilla rannalla ja uimassa, mitä siellä lähellä elelee!

Lisätty: 13.05.2009 - 14:31

Eivät ole vaarallisia lainkaan, niille seuduille tulee mentyä vastakin. Tänään menee ko. ohjelma tallennukseen, sitten nähdään se kokonaan.
Tulee TV1:lta klo 16.06, kestää klo 17:een saakka.
Se luonnonsuojelualue on hehtaareissa tosi laaja ja tosi ihanaa seutua. Taisi olla ihanin ranta missä ikinä olen ollut, mahtava hiekkapohja, ei syää lainkaan koska se oli laguuni.
Alueen nimi taisi olla Voidalakia, täytyy tuo nimi tarkistaa jostain. Siellä oli paljon sallittuja alueita mutta myös kiellettyjä. Ajettiin autolla vain sallituilla alueilla. Mieheni kiipesi linnoituksen raunioille, kertoi nyt että oli pakko ottaa puukeppi "pelotteeksi", oli sennäköistä että käärmeitä saattoi olla, ainakin tosi kookkaita hämähäkkejä oli näkynyt. Siellä on myös skorpinojeja. Näimme siellä myös vapaaehtoisia vartijoita jotka olisivat huomauttaneet jos menee ei-sallitulle alueille.

Lisätty: 14.05.2009 - 08:19

Mitä rakentamiseen tulee tieto oli ylipamuvaa. Golfkentätä ja loistohotellit tulevat aika kauas laguunista ja luonnsonsuojelualueesta sillä eihän sellaiselle alueelle saa rakentaa.
Mutta kun tulee muutama golfkenttä ja nykyisten pienten majoitusrakennusten lisäksi isoja komplekseja, se tietysti lisää alueella liikkuvia ihmismääriä, se on se vaaratekijä.
Lähin golfkenttä (jonka rakentaminen oli aloitettu) tulee ehkä noin 8 -10 km:n päähän alueesta.

Avainsanat: luonnosuojelualue kameleontit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.05.2009 - 14:16

joo kyllä katsoin sitä ohjelmaa. ne on aika jänniä elukoita kun väri muuttuu mielialan mukaan. olispa mullakin niin, olis aika hyvä juttu. siinä ohjelmassa ne ottivat niitä liskoja salaa kiinni vaikka niitä ei saanut siellä ottaa. ihan kaunista seutua oli. mun toiseksi vanhin tyttö snoi että olis hieno koti eläin tommoinen. tää mun tyttöni on jyväskylässä menoxilla sihteerinnä eli keskisuomen suurimmassa autokoulussa. luonto ohjelmat on ihan mukavaa katsottavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.05.2009 - 14:21

En nähnyt ohjelmaa, mutta ei kai ne vaarallisia ole, joten uskallat varmasti lomailla siellä vastaisuudessakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.05.2009 - 16:46

No enpä nähnyt ohjelmaa. Olisi kiinnostanut kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 19:24

Oli mielenkiintoinen ohjelma. Toivottavasti alue saadaan pidettyä riittävän rauhoitettuna lajin säilymisen kannalta. Oli muuten ruma eläin. Varsinkin sen omituiset silmät, jotka pälyilivät taukoamatta joka suuntaan. Ei mitenkään erityisen hellyyttävä. En ottaisi lemmikiksi. En. En sitä skorpioniakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 20:00

katsoin kyllä tämän luonto ohjelman ja kävi oikein sääli sitä kameljonttia, kun alkavat rakentamaan heitin kotipaikoileen...ja joutuvat hakemaan uutta kotipaikkaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 23:44

Näin.
Valitettavasti ei ole ainut eläinlaji joka joutuu väistymään ihmisen tieltä.