Pitäisikö tuomita rattijuopumuksesta, kun siirsi autoa 200m?

Oli käymässä veljensä luona P-karjalassa monen sadan kilometrin päässä kotoaan ja ilta päättyi siihen, kun veli uhkaili kakkosnelosella vierastaan, kehoittaen poistumaan paikalta. Ei ajanut enempää, kuin nuo mainitut 200m. Toinen vaihtoehto olisi ollut auton särkyminen ja mahdollinen loukkaantuminen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 11:50

Pitäisi. Päihteiden käyttö on täysin vapaaehtoista ja se on kaiken pahan alku ja juuri. Jokainen sitä suuhunsa laittava tietää ottaessaan, ettei siitä ainakaan mitään hyvää seuraa, eikä ikinä ole seurannut kenellekkään.
Jokainen joka ajaa autoa sentinkin päihtyneenä tulee panna linnaan vähintään 30:si vuodeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 11:46

ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 11:52

Jos yleisellä tiellä ajoit ja kiinni jäit, niin tuskin tuosta syytettä tukee, Muuten ehdoton nollaraja liikenteessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 11:53

Mitä Laki sanoo:
Rattijuopumus on aina rangaistavaa. Lyhyenkin matkan esimerkiksi metsätiellä tai parkkipaikalla ajanut voidaan tuomita rattijuopumuksesta.

www.liikenneturva.fi/www/fi/..._sanoo.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 12:06

ei, mut lain mukaan kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 12:10

Olen jostakin lukenut että isäntä korjasi pirtissä mopoaan. Saatuaan kuntoon tärytti käyntiin ja akka soitti poliisit. Tuli käräjillä rattijuoppoustuomio vaikkei ajanut metriäkään. Että sillee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.05.2009 - 12:17

ei minusta mutta lain mukaan on pakko.
Et saa edes omassa pihassasi ajaa metriäkään alkoholin vaikutuksen alaisena

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 12:40

Päihtyneenä ajamisesta joutuu aina oikeuteen (mikäli jää kiinni).
Oikeudessa voidaan kuitenkin jättää tuomitsematta rangaistukseen joissakin tapauksissa.

Esimerkki: Kaksi ihmistä ovat vaikkapa mökillä tai erämaassa, esim. yli 50 km päässä muusta ihmisasutuksesta, mutta autotien päässä. Molemmat ovat nauttineet alkoholia. Toinen saan hengenvaarallisen sairaskohtauksen tai loukkaantuu vaikka puita halkoessaan kirveestä tai sirkkelistä todella pahasti, vaikka reisivaltimoon.
No - tällöin pitää hälyttää apua (112). Mutta puhelinyhteyttä ei aina saa ja koska avun saapuminen tuollaisessa tapauksessa voi kestää vähimmilläänkin lähes tunnin ja sitten taas 1 tunti sairaalaan, uhri todennäköisesti ehtisi kuolla ennen lääkäriavun saapumista/saantia.Tuollaisessa äärimmäisessä hätätilanteessa voi se toinen, terve, vaikkakin juovuksissa oleva (mieluiten poliisin "puhelinluvalla") lähteä kuljettamaan potilasta autolla, siis sairaalaan tai kohtaamaan ambulanssia. Juopuneen kuljettajan ajon tulee pysähtyä välittömästi kun mahdollista ja itse pitää ilmoittautua poliisille.
Järjen käyttö on tarpeen: jos tämä "hätäkuljettaja" on LIIAN juovuksissa, niin uhreja tulee todennäköisesti useampia kuin alkujaan oli tulossa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 12:57

Mitäs meni veljensä luo kännäämään, riitaahan siitä tulee. Kortti pois vaan kaikilta jotka känässä käynnistelee!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 13:21

Kyllä ehdottomasti. Näyttää siltä että juomia on nautittu vähän enemmänkin ja on tullut riitaa.
Auton rattiin ei mennä alkoholin vaikutuksen alaisena,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:19

Hei, alkoholihan on kaiken pahan alku ja juuri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:41

KYLLÄ.ajoi sitten 200 metriä tai kilometrejä niin rangaistava teko..Jos auto särkyy niin rahalla saa uusia,mutta jos joku vahingoittuu sen 200 metrin matkalla niin se onkin vakavampi juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:58

Ehdottomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 15:04

Rattijopumus se on joka tapauksessa kun ratin taakse istuu ja ajaa vielä pienenkin pätkän. Poliisi asia on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:04

Kyllä ja laki on tässä kohdassa ehdoton.

Esimerkiksi, hevosella saa ratsastaa kännissä, mutta tähän pätee tämä pykälä "moottorittoman kulkuneuvon kuljettaminen humalassa", eli jos aiheutat muulle liikenteelle haittaa niin voidaan sakottaa.Jos hevosen perässä on kärry ja ohjastat sieltä kännissä, se on liikennejuopumus.

Raumalla jäi rattijuoppo kiinni, lasten akkuautolla pyörätiellä. Syytettä en muista mutta jotain sai.
Laitilassa jäi kaveri kiinni nurmikonajoleikkurin kanssa 90-luvun loppupuolella-->kortti pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:59

Eikö joku muu olisi sitä voinut siirtää?
Humalassa ei ajeta metriäkään.
Eräs HML kansanedustaja joutui juuri tuon takia luopumaan paikasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 17:45

Taas RamsesThe Neljäs puhuu vähän,mutta viisaita,jos hra poliisi olisis tullut just siirtäessäsi sitä "200m"autoa,tuskin olisis selitykseski riittänyt:et siirsin vain ja blablablaa.
Laki on ehdoton ja paras kunnioittaa sitä.KUN OTAT ET AJA.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 19:20

Olen kuullut, ettei humalassa saa edes istua autossa ratin takana. Siitäkin rangaistaan. Mutta tämä on vain kuulopuhetta, kenties. Oikein on, jos auton siirrosta humalassa tuomitaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:39

Pitäisi.Autoon ei edes kosketa,jos on ottanut viinaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 21:50

heti vankilaan vaan jos kännikses ajaa ...ei mitään selityksii, siin 200m ois VOINU jäädä alle vaikka yksi syytön ja kuolla tai lapsi ois voinut juosta ja jäädä alle ja kuola...olen sitä mieltä jyrkästi, että 0 toleransi ei yhtään missään aineissa ei edes kolmiolääkkeitä otettuna auton rattiin...koska hoksottimet eivät ole enään niin terässä, kun on ottanut päihteitä vaikka vain omasta mielestään ei oliskaan känäs tai jotain...KUN OTAT ET AJA. piste...!