Onko äidinkielenopettajamme epäpäteviä vai oppilaat vähemmän oppivaisia?

Kun ei tuo suomenkieli ole mennyt tai sitten pysynyt tuolla päässä. Jopa televiossa ja radiossa juontajat puhuvat huono suomea.
Itse vielä muistan mitä on opettettu - ja siitä on yli 40 vuotta!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2009 - 13:48

Ennen opetus oli toisenlaista,luetttiin paljon ja oppilaat olivat opettajan tiukan kurin alaisina.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.05.2009 - 19:44

oppilaat vähemmän oppivaisia.. ei mun äikänopettajissa oo koskaan ollut mitään vikaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 19:45

ennen luettiin enemmän
ja tekstarit, meset yms. uuskielenmuokkaajat tekevät tehokkaasti myyräntyötään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 19:53

Lisään vielä YThen,ne tosiaan ovat köyhdyttäneet nuorempiemme kielenkäyttöä,kaikkea lyhennellään ja samalla puhettakin,irc,meset,tekstot.En usko,että opettajissa vikaa,mutta lukemattomuus ja ed.main.tek.aih.huon.smen kielen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 19:54

Kyllä ne tekstarit tekevät paljon pahaa kielellemme ja nämä uudet sanat on hirvityksiä mihin ei meinaa tottua, esim. täpinöissään , pissis , genre ja paljon muita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.05.2009 - 20:08

Opettajat on varmaan hyviä, ja oppilaat olisivat oppivaisia, ellei tämä vapaa-ajan kielenkäyttö pilaisi kokonaan puhekieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.05.2009 - 20:16

Oppilailla ei varmaan enää sitten ole tarpeeksi motivaatiota ja siten oppivat huonommin.
Näin sanoisin minä.
Toisaalta moni on sanonut että nykyajan kouluissa pitää paljon enemmän oppia ja opeteltava on vaikeampaa..Tiedä sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 22:31

En tiedä misä minä silloin olin,kun äidinkieltä opettiin,ei ole oikein hallussa minullakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 22:32

Varmasti ikuinen kysymys,kieli muutuu kokoajan ja toimittajat pyrkivät puhumaa jonkinlaista yleis kieltä.
Osa opettajista varmasti tosi hyviä osa ei,miten motivoida lapsia/nuoria suomen kieleen onkin jo hankalampi juttu,siihen tarvittaisiin neroja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 00:55

Juontajien laiskuutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 01:47

Suomen kieli eli suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan ja sen suomalais-ugrilaisen haaran itämerensuomalaisiin kieliin.

Foneettisesti suomen kieli on yksinkertainen, sillä siihen kuuluu 8 vokaalin lisäksi vain 13 konsonanttia. Konsonanttien ja vokaalien samanmääräisyyden, jäntevää puhe-elinten käyttöä edellyttävien äänteiden välttämisen, sananalkuisten ja -loppuisten konsonanttiyhtymien puuttumisen sekä vokaalisoinnun vuoksi suomen kieli on foneettisesti (äännefysiologisesti) helppoa kieltä.

Suomen kieli on voimakkaasti taipuva, agglutinoiva kieli. Sanajärjestys on toissijainen, ja lauseenjäsenten perusjärjestys on subjekti−predikaatti−objekti.

Siis helppoa vai mitä?

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2009 - 12:54

Suomen kieli on rikas ja siinä on paljon murteita ja sanontoja. Lisäksi se on elävä kieli, joka muuttuu koko ajan. Nuorisolla on kautta aikojen ollut oma tapansa puhua, se kuuluu nuorisokulttuuriin. Siitä pääsee eroon kuuntelemalla aikuisten puhetyyliä, siis radio- ja tv-ohjelmia, joissa puhutaan siistiä yleiskieltä. Lukeminen auttaa myös rikkaamman kirjakielen käyttöön, sitä ei kuuntelemalla opi. Syntipukkeina en niinkään pitäisi äidinkielenopettajia, enkä oppilaitakaan, vaan nuorisoa kosiskelevia radio- ja tv-ohjelmia, joissa kieli on nuorison käyttämää, murteella tai ilman köyhtynyttä sanastoa. Kannatankin toimittajien kielikoulua, monella olisi sinne asiaa !