Täytyykö kaikille sisaruksille ilmoitta jos haetaan vanhaa äitiämme virkaholhoukseen.

Sisarusten välit eivät ole olleet pitkään aikaan hyvät.Asumme eri puolilla suomea,ja ei aina olla lähellä vanhusta.Äitimme on palvelutalossa hyvässä hoidossa,ja nyt on aika lailla menettänyt muistinsa.Epäselvyyttä on tullut auttamisasioista jota äitimme on tehnyt vaikeuksissa yhdelle meistä olevista.Olisi hyvä tiedottaa kaikille sisarille tieto äidin holhoukseen hakemisesta vai eikö se ole lakisääteistä.Kiitos vastauksista.

Avainsanat: ilmoitus velvollisuus toisille sisaruksille

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.05.2009 - 21:08

www.sairaanhoitajaliitto.fi/...uisen_edu/

Oheisessa linkissä kerrotaan edunvalvoja-asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 20:48

en tässä asiassa lkipykäliä tunne, mutta kyllä minun mielestäni ois hyvä, jotta kaiki sisarukset osallistuisivat äitisi tilan ratkaisuihin, jo senkintakia ettei sitten jälkeenpäin tulis mitään sanomisia....

Lähteet:
oma mielipide

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 09:40

Täytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 11:00

Mikään laki ei siihen velvoita, virkaholhous päätöksestä tiedotetaan viranomaisten ohjeistuksen mukaan.

Hakemuksen voivat tehdä muutkin kuin lapset, vaikka hoitohenkilökunta tai henkilö itse ja se voi koskea po. henkilön edunvalvontaa esimerkiksi vain nimetyissä asioissa.

_____
ps. G:n väite väärä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 15:52

Edunvalvojan määrääminen on mutkikas ja aikaavievä prosessi. Mikäli vain jotenkin selviätte ilman, niin suosittelisin sitä.
Edunvalvojan määräämistä varten on kuultava kaikkia asianosaisia, siis sisaruksia ja puolisoa, mutta edellytys se ei ole. Holhoukseen saatettava on käytettävä lääkärissä ja lääkärin lausunto on liitettävä hakemukseen.