Mikä on DuPont-kaavio ja mihin sitä käytetään ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 19:19

DuPont-kaavio visualisoi hyvin, miten pääoman tuottoaste ROI (liikevoitto x pääoman kiertonopeus) lasketaan. Se olisi siis paljon helpompi selittää piirtämällä kuin kirjoittamalla. Kaaviossa näkyy selkeästi, mistä osista pääoma koostuu (rahoitusomaisuus, vaihto-omaisuus ja kiinteä omaisuus) sekä mistä osista (kiinteät ja muuttuvat) kustannukset koostuvat. Myyntituloja verrataan muuttuviin kuluihin, jotta saadaan myyntikate, jota edelleen verrataan kiinteisiin kuluihin (ja poistoihin) jotta saadaan liikevoitto. Myyntituloja verrataan pääomaan ja näin saadaan pääoman kiertonopeus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 18:25

Pääoman tuottoasteenkaavioesitys tunnetaan vielä tänäänkin kehittäjänsä mukaanDuPont -kaaviona Siitä on laadittu lukuisia erilaisia sovellutuksia, joista alkuperäinen ROI-versio lienee tänään yleisimmin käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 09:54

DuPont-kaavio on sovellettu näyttämään,miten pääoman tuottoaste lasketaan.