Uusin muotisairaus Ruotsissa on nimeltään - Itse aiheutettu sairaus? Mikäs tauti tämä on? Oletko jo sairastanut sen?

Lisätty: 05.05.2009 - 18:33

Nyt on muotia puhua itse aiheutetuista sairauksista. Tässä jos missä liikutaan äärimmäisen vaarallisilla vesillä. Kuljetaan näet kohti tilannetta, josta karmein esimerkki oli Hufvudstadsbladetin yleisönosastossa julkaistu kirjoitus. Kirjoittaja väitti köyyhyyttä itse aiheutetuksi, ja katsoi että kaikki tuki köyhille voitaisiin lopettaa. Korostan, että hän puhui suomalaisista köyhistä.

Itse aiheutetun sairauden määrittäminen on lähes toivotonta, kun asiaa tarkemmin pohtii. Periaatteessa kun lähes kaikki voidaan katsoa itse aiheutetuksi. Jos ja kun niin halutaan.

Jos ihmisellä on heikot jalata ja huonot nivelet, ja hän harrastaa terveellistä liikuntaa, hänen nivelissään ilmenee ongelmia. Hän on siis liikunnalla aiheuttanut itselleen nivelvammoja. Jos hän ei olisi harrastanut liikuntaa, hänellä voisi olla ylipaino-ongelmia, ja niiden seurauksena vaikkapa sydän- ja verisuoniongelmia. Itse aiheutettuja, koska hän ei ole harrastanut terveellistä liikuntaa.

Mihin raja vedetään, ja kuka rajan määrittää?

Jo nyt tupakoitsijoihin suhtaudutaan väärin. Löhes kaikki hilseestä peräpukamiin jätetään huomiotta, jos tunnustat olevasi tupakoitsija. En laske leikkiä. Seuraavassa esimerkki.

Lähes satavuotias henkilö joutui sairaalaan sydänvaivojen vuoksi. Kun omaiset soittivat sairaalaan ja tiedustelivat potilaan vointia, kyllästynyt vastaus oli: “Huonosti hän hengittää, mutta sellaistahan se aina tupakoitsijalla on.”

Potilas oli todellakin tupakoinut. Viipurissa kolmekymmentäluvulla.

Arvostettu ja tunnettu sydänlääkäri on sitä mieltä, että lääkäreiden tulisi irtisanoutua itse aiheutettujen sairauksien käsitteestä.

Oikein lausuttu. Sillä kuten alussa totesin, lähes mikä tahansa sairaus voidaan tulkita itse aiheutetuksi. Jos ajan vaarallsien kolarin yllätävällä liukkaalla kelillä, ja autossani on kesärenkaat, on kyseessä itse aiheutettu onnettomuus ja loukkaantuminen. Eikö näin ole?

Pelastushenkilökunta siis vilkaisee ensimmäiseksi millaiset renkaat autossani on, ja koska renkaat ovat huonot, minut jätetään hoitamatta. Kärjistetty esimerkki, mutta ajatusmallina tosi.

Sanoilla on helppo kikkailla. Niinpä emme enää puhuu sairaanhoidosta, vaan terveydenhuollosta. Minun mielestäni sairaat tarvitsevat hoitoa, eivät terveet. Itse aiheutettu sairaus on järkyttävän vaarallinen termi, jonka käyttö pitäisi lailla kieltää.

Näin ajattelen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 16:46

Esimerkiksi alkoholismi,näin olen kuullut,pian siihen ei saa hoitoa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2009 - 16:51

jos se on alkoholismi, niin en ole enkä tule sairastamaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 16:54

Kait ne on ne seittemän 'kuolemansyntiä', liiallinen nautintoaineiden käyttäminen, ahmiminen, ylensyönti, jne. jotka johtaa sairastumiseen ja joita sairauksia ei olis tullunna ilman omaa käyttäytymistään...., en ole vielä sairastunut itseaiheutettuun sairauteen, kop... kop:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.05.2009 - 16:57

Alkoholismia minulla ei ole tähän päivään mennessä ollut, näillä näkymin tuskin tulee olemaankaan..
Syömishäiriöt ovat joidenkin mukaan myöskin itseaiheutettuja sairauksia..
Anoreksia minulla oli joskus teini-ikäisenä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.05.2009 - 17:33

En mitään itseaiheutettua ole sairastanut vielä. Mutta ei sitä koskaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo. Tupakoitsijana saattaa joku keuhkosairaus iskeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 17:44

Sanotaan,että DIABETES 2 on itseaiheutettua,liikapainon,väärien ruokatottumusten sekä esim.liikkumattomuuden takia,mutta enpäs ota siihen kantaa<ei ole sitä sorttia itselläni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2009 - 18:58

Eiköhän tuo viinanjuonti ole se, joka aiheuttaa sairauksia ihan itse. Samoin tupakointi. Terveydelle aiheutuneet seuraukset tunnetaan ihan tarkkaan.

Ei nyt kannata saivarrella kesärenkaista ja muusta asiaan kuulumattomasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 06:09

Ylipainon mukanaantuomat sairaudet ja ongelmat; sydän- ja verisuonitaudit, diabetes, nivelrikot ja nikamien kulumat siltäosin kuin ylipainon rasittamat, aliravitsemus(huomaa eri asia kuin ylipaino, pullapullukka voi olla aliravittu), mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen, riippuvuuskäyttäytyminen, taloudellinen ahdinko, keuhkojen vajaatoiminta, sisäelinsairaudet...
Vähän on ylipainoa, seisomatyöläinen huomaa polvissaan sen työvuoron edetessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 10:09

Melkein kaikki sairaudet ovat tavalla tai toisella itse aiheutettuja.Liikalihavuus,urheiluvammat,tupakkasairaudet jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2009 - 16:22

Ihminen on myös osiensa summa. Perintötekijät, ympäristön vaikutus, koulutus ja yleinen alykkyys säätelevät myös terveyttämme. Moni meistä on kuin "tupsahtanut" elämäntilanteeseensa, eikä näe siitä ulospääsyä. Meidän hyvinvointimme aiheuttaa useissa myös pahoinvointia. Jatkuva kilpailutilanteessa eläminen, töiden tekeminen paineistettuna sekä uhkaava tai toteutunut työttömyys aiheuttavat meissä sairauksia, joiden määrää on itse vaikeaa säädellä.
Ymmärrän kaikkia sairastuneita, se saattaa olla kuin suonsilmässä räpiköintiä kumisaappaat jalassa. Mistä se suo siihen tuli ?