Onko kenelläkään kokemusta pensas mustikasta,maistuuko samalta kuin metsä mustikka?

Milloin pensas pitää istuttaa?

Avainsanat: pensas mustikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 09:22

Istuta kun routa on sulanut,istutuksessa käytettävä kalkitsematonta turvetta,olisi hyvä kaataa litra piimää sinne istutusaikana,happamuuden lisäämiseksi,vähintään kaksi tainta,tyttö,ja poika,Maku aivan hyvä,vähän miedompi,kuin metsämustikassa.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 09:14

Minusta maku on laimeampi kuin "oikeassa" mustikassa. Se on toki makuasia.
Wikipedia ei paljon tiennyt pensasmustikasta.
fi.wikipedia.org/wiki/Pensasmustikka
Googlella löytyi sentään enemmän.

www.kotitaimi.fi/hedelma/pen...stikat.htm

Itse en ole sitä istuttanut juuri laimeana pitämäni maun takia. Lajikkeita näkyy kyllä löytyvän joka lähtöön, joten varmaan noista löytyy maukkaitakin.

Pari vuotta sitten istutin tyrniä ja nyt odottelen ensimmäistä marjasatoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 09:35

miedompi oli minustakin ja olen kans aatellut josko laittais puskia , tyrniä tuotiin pyhäjoilta, mutta kuolivat , kun isäntä ei puskiaan hoitanut, enkä minäkään niitä muistanut, en pidä tyrnistä itse, joten en surrut menetystä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 09:48

Ei ole viljelty mutta syöty kyllä. Makuja (lajikkeita) löytyy useita, mikään tapaamani ei ole ihan samaa kuin luomut, mutta useampikin oikein hyvä 'löytö' on tullut vastaan. Pensasmustikat eivät 'sottaa' samalla tavalla kuin aidot metsäläiset. Viime kesänä käytiin poimimassa ämpärillinen marjatilalta ja laitettiin pakkaseen, hyviä pakastemarjoinakin (loppuivat jo aikoja sitten)

makuasiat on makuasoita mutta jos selältäsi asiaa kysyt, niin ehdottomasti pensasmustikkaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 10:14

Minusta pensasmustikan maku on kuin väljä mehu. Se on jalostettu liian pitkälle. Mutta kuten edellä sanottu, makuasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 10:19

Olen ostanut Turun kauppatorilta ja olivat oikein hyviä ja makeita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 10:41

Ei todellaan maistu samalta, monia vuosia sitten maistoi kasvatettuja mustikoita Saksassa eivätkä kummoisia olleet. Olen maistanut myös kotimaassa ja samalla lopputuloksella.
Mustikan täytyy maistua mustikalta, ei miltään muulta makealta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.04.2009 - 11:43

Eivät maistu samalta, metsä mustikka parempaa. ehottomasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 11:56

Makoisaa,satoisaa,suosittelen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 12:22

Kiitos kuminaamalle vinkistä. Istutin viime kesänä kaksi pensasmustikan tainta. Tiesin, että ne pitävät happamesta maasta, mutten sentään piimä olisi arvannut niille lorottaa.

Olen kuullut, että onnistuessaan pensas voi tuottaa 5 litraa marjoja. No, kun en ole nähnyt vielä ensimmäistäkään niin sanon kuin lapamato: toivossa on hyvä elää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 14:33

Minullakin on kaksi pensasta koemielessä ja juuri aamulla totesin, että ehjinä ovat selviytyneet ensimmäisestä talvesta. Tekivät jo marjoja viime kesänä ja ne olivat todella hyvänmakuisia, isoja eivätkä tahraa. Jaa, että piimää niille. Pitääpä huuhdella piimäpurkit aina pensaiden juurelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 06:59

Vanhempien mökillä on pari pensasta, isällä ja äidillä oma. Jonkinmoinen kilpailu joka vuosi kumpi saa paremman sadon (yleensä isä), mutta kyllä se maku jotenkin vetinen on. Varmaan sitten niitäkin on useampia laatuja?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 10:48

meillä on mummolassa pensasmustikoita, jotaka lopultakin ovat lähteneet kasvamaan. Pensasmustikka on huomattavasti isompi kuin tavallinen mustikka, mutta maku on samanlainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2009 - 12:08

maistamistani kymmenestä eri pensasmustikkalajikkeesta pari oli maultaan melko lähellä meidän tuttua metsämustikkaamme. Melko mauttomiakin lajikkeita on kaupan.