Miten ne esi isät,ja äidit iskosti tähän suomen kansaan niin syvän nekatiivisen asenteen,

Sanonnat antavat tähän viitteen,Esimerkiksi tuo paskahuusin katolla lunta,loukkaa syvästi juuri lakinsaanutta nuorta.ilokin madallettiin,sanonnalla.Ennen mies tulee räkänokasta kuin naurajasta,

Avainsanat: laita lisää sanontoja jos tulee mieleen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 08:43

EPPU NORMAALI "Tuhansien murheellisten laulujen maa"

Syyttömänä syntymään
Sattui hän
Tähän maahan pohjoiseen ja kylmään
Jossa jo esi-isät
Juovuksissa tottakai
Hakkasivat vaimot, lapset, jos ne kiinni sai

Perinteisen miehen kohtalon
Halus välttää poika tuo
En koskaan osta kirvestä
Enkä koskaan viinaa juo
Muuten juon talon

Lumihanki kutsuu perhettä talvisin
Vaan ei tahdo tehdä koskaan lailla isin
Mut kun työnvälityksestä työtä ei saa
Hälle kohtalon koura juottaa väkijuomaa
Niin Turmiolan Tommi taas herää henkiin
Ja herrojen elkeet tarttuvat renkiin
Kohti laukkaa, viina kauppaa

Sen miehen epätoivoon ajaa
Kun halla viljaa korjaa
Keskeltä kylmän mullan hiljaa
Kylmä silmä tuijottaa
Kun kirves kohoaa

Keskeltä kumpujen
Mullasta maan
Isät ylpeinä katsovat poikiaan
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe

Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa
Joka tuhansiin järviin juosta saa
Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä kärkimäärä
Joka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit
Ja kiinni pysyvät taivaan portit
Einari Epätoivosta ne kertovat

Kysyjän kommentti

hyvä laulu suomesta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 08:16

Kateus vie kalatkin vedestä!
Sopisiko tuohon sanojaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:17

aikas hyvän kyssärin pukkasit, mutta jos joku nyt sanoo huusin katolla olevan ylioppilaslakin niin en minä sitä mitenkään loukkaukseksi osais sanoa, tai mies räkänokasta kuin tyhjän naurajasta...ei tuokaan mitenkään loukkaa vaikka itse olenkin tuo tyhjän nauraja..heh..ei niitä sanontoja pidä ottaa niin vakavasti, huumoria vähän elämään ja tyhjän nauramista, niin ei ole elo niin synkkää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:22

Se on tapana kun juro kansa on, ettei kellään saisi hauskaa olla, hulluhan se on jos jotakin nauraakin makeasti. Paljon on vielä ihmisiä jotka menevät ulkomaille sitä hauskaa pitämään viinan voimalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:37

Juu ei saa suomessa hauskaa olla ja,että vielä ääneen nauraa,hullu sen olla täytyy ja kamala kateus vielä,en tiedä mikä on et ollaan niin totista ja katajaista kantaa.Minä ainakin välillä naurankin ääneen ja useasti sen teenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:38

Suomalaisissa, aika monessa, on slaavilaista mentaliteettia eli ollaan negatiivisia. Ihme kun ei ole laadittu hymyveroa, nauru on jo suuri rikos!

Lisätty: 28.04.2009 - 12:21

Eletään eri aikakautta, mutta nyt jo luulisi ihmisten olevan avarampia ja tietoisempia eri asioista, mutta kattia kanssa. Ennakkoluuloja on, kateutta niitä kohtaan jotka ovat avoimempia, omaavat huumorintajua ja uskaltavat hymyillä ja jopa toimia myönteisesti.
Kylllä vanhoissa kansanviisauksissa on paljon oikeaanosuviakin.

Lisätty: 28.04.2009 - 14:22

Maan sijaninnilla ei pelkästään voi asiaa selittää, aika paljon ruotsalaisia ja myös norjalaisia elää yhtä pohjoisessa eivätkä ole ylimelankoolisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 10:23

No,niillä on ollut siihen aikaan rutkasti vaikeuksia.Me elämme ihan eri aikakautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.04.2009 - 11:05

On tunnettu tosiasia tuolla maailmallakin, että suomalaiset ovat juroa ja jäyhää kansaa. Aina siitä on syytetty meidän sijaintiamme. Kylmät ja pimeät pitkät talvet. Hyytyy se hymy vähemmästäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.04.2009 - 12:17

Joo-o sen ne pirut ovat meille tehneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 12:52

Olen ajatellut samaa. Jos me halutaan olla sellaista tasapäistä kansaa. Ei haluta, että kenenkään pää on korkeammalla toista ja väheksyvillä ja salaivallisilla lausahduksilla vesitetään toisen ilo.

Yhteen aikaan juhlittiin näyttävästi vain ylioppilaita vaikka samaan aikaan valmistui eri ammatteihin tuhansittain muitakin nuoria. Ylioppilaat olivat vasta saaneet oikeuden pyrkiä korkeakouluihin saadakseen ammattipätevyyden ja toiset olivat jo "valmiita" työelämään.

Minun mietteeni ovat vain oman päänsisäistä pohdiskelua, mutta arvostan sitä kuminaama, että esität asiasi näin hienosti ja kauniisti. Luulenpa, että ajat takaa vakaumuksesi mukaan kirkon ja uskonnon huonoa vaikutusta ajatustapaamme ja kansaamme. Mutta se on aihe, jolta olen luvannut pysyä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2009 - 14:16

suomalaiset on aina suomalaisia.. suurin osa negatiivista porukkaa..