Pitäsikö suomessakin olla nuorille jokin käytöskoulu?

Luin tämänaamun lehdestä,että venäjällä on tälläinen kadettikoulu tytöille,jossa ei opeteta sotataitoja,mutta kieliä ja hyvääkäytöstä ja muuta sivistävää opetetaan,se on sisäoppilaitos.

Avainsanat: oppi sivistys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.04.2009 - 10:40

Kasvatusvastuu vanhemmille. Ei hyvien käytöstapojen vuoksi mitään kurssia pitäisi täytyä järjestää. On se kumma, kun joillain lapsilla ja nuorilla (ja monilla aikuisillakin) ei ole mitään käsitystä, miten ollaan ihmisiksi, toisia kunnioittavasti ja mikä on oikein ja mikä väärin. Minkäänlaista kuria ei kotona ole, ehkä uhkaillaan, että jollei tällänen käytös lopu, niin ei makseta mopoon bensoja, tai kohta laitetaan nintendo pois. Mutta mitään ei kuitenkaan koskaan tehdä, ja lapsi/nuori tämän kyllä todella nopeasti oppii.

Onhan nämä kielenkäyttöasiat, mutta sitten esim. pariviikkoa sitten tapaus, kun nuori mies sai metrossa epilepsia kohtauksen, häntä ei kukaan auttanut. Sen sijaan hänet ryöstettiin! Ja lehtiartikkelissa epilepsialiiton puheenjohtaja sanoi, ettei se kohtauksen saaneen ryöstäminen ole niin harvinaista. Siis tähän minäkin nyt sanon, että MIT VIT?!

www.vartti.fi/artikkeli/999c...2d414bab67

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2009 - 20:49

Ennen meillä oli sellainen.
Sitä kutsuttiin kansakouluksi.
Eipä ole enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.04.2009 - 20:52

Ehdottomasti. Minä muistan kansa- ja kansalaiskoulun jossa opettajia kunnioitettiin. Ei ilman rangaistusta hypitty opettajien silmille, eikä välituntikiusaaminen jäänyt heiltä huolimatta.
Olen kansakoulu aikaan joutunut kävelemään 10 ylimääräistä kilometriä kun revimme porukalla erään pojan piposta tupsun.Silloin oppi meni perille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:03

Hyvät käytöstavat tuntuvat valitettavasti olevan katoavaa kansanperinnettä. Eikä ainoastaan nuorten keskuudessa, vaan myös monien hieman vanhempienkin kohdalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:09

Pitäisi. Se koulu olisi nuoren oma koti, opettajina vanhemmat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:22

ei siihen omaa koulua tarvita, oppiaineeksi vaan kaikkiin olemassa oleviin kouluihin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:30

Kyllä koulussa pitäisi opettaa näitä myös, niin kuin yllä nämä kansakoulusta opitut, ite kullakin, samoin totta kai kotona opettaen, (välillä vaan ne ulkopuoliset auktoriteetit tuntuvat tehoavan paremmin), ite opastin näit tavallisii juttui, jot; ei kiroilla, pöydästä ei nousta, ennen kuin kaikki ovat syöneet, sanotaan aina kiitos kun siihen aihetta, ja kun oman kodin ovesta astutaan ulos, niin muistetaan se, et silloin (kin) edustetaan perhettä, joten myös sen mukainen käytös, vanhempia ihmisiä kohtaan myöskin käyttäydytään kunnioittavasti, jne. jne., samoja oppeja yritän viedä eteenpäin tuleville sukupolville kuin olen itsekin saanut ja laittaa omiakin hyviks koettuja etiäpäin... näillä ollaan pärjäilty ja itekin saanut oppia myös nuoremmilta, joten olen antanut ja myös saanut, ketään ei saa loukata kuiteskaan..

Lähteet:
emälä, vai olikos tää sittenkin elämä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:32

no voishan se olla hyvä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:40

kato, v...u kun on hyvä ehdotus!

Lähteet:
käytös- ja kielikoulunkannattaja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:55

Käytöskoulu, mikähän sellainenkin olisi ? Peruskoulu on mainettaan parempi, kyllä siellä monenlaisia asioita opitaan, kuka enemmän kuka vähemmän. Ei kansakoulussa opittu kuin nöyryyttä ja kuuliaisuutta, ei se ole mitään käytöstä Hyvää käytöstä on se, että osaa olla asiallisesti oma itsensä eri tilanteissa ottaen huomioon muut mukanaolijat. Kyllä kouluissa opetetaan hyvää käytöstä, oppiminen tapahtuu esikuvien ja tilanteiden avulla. Ei kaikkia koulun opettamia asioita edes löydy oppikirjoista, opetussuunnitelmista kylläkin suurin osa. Kouluilta vaaditaan usein kaikenlaista mikä ei kouluille edes kuuluisi, milloin aletaan vaatia myös koteja täyttämään kasvatusvelvollisuutensa ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 21:57

Käytöskurssi jo peruskouluun niin se voisi auttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 22:05

Aina 10-vuoden välein vielä hamaan hautaan asti kertauskurssi ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 22:43

Kyllä pitäisi olla ehdottomasti.Jos ei kotona opeteta käytöstä,niin pitäisi jossakin muualla opetella..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2009 - 23:36

Pitäisi olla, ja kova sellainen. Ei minkäänlaisia käytöstapoja ole nuorilla. Kirotaan, potkitaan, huudetaan joka paikassa ja se kauhea räkiminen jokaisen kaupan edessä. Puhumattakaan että pyydettäisiin anteeksi, kiitettäisiin ja syötäisiin nätisti. Kauheata katsottavaa sivusta käsin. Mikä tätä nuorisoa vaivaa? Minkälaiset lapset, sellaiset vanhemmat sanotaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 01:27

Meillä on jo jokaisen kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 02:53

Normaalikouluun elämäntapaoppia, lukukirjaksi Kultaisen käytöksen kirja.
Kyllä osalla nuorisosta käytöstavat ovat kelvolliset, riippuu hyvin paljon millaiset vanhemmat heillä on. Kaikkien huonostikäyttäytyvien lasten vanhemmat myös pakolliseen käytöstapakoulutukseen. Sieltä ne tavat juurtuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:30

Ei mielestäni kananat mennä neuvostosysteemiin aksvatuksessa mutta käytöskoulu kotioloissa, sitä kannatan. Kasvatus ja tapojen opetus on kotien ja vanhempien asia. Siitä se alkaa. Koulu voi tukea mutta ns. taitoaineethan on kouluista vähentyneet, mistä noiden asioiden opetuspaikka löytyisi edes.Silloin kun oli vanha kansakoulu, oppikoulu, lukio, maailma näytti tosienlaiselta, siellä opittiin myös tapoja riippuen opettajasta.
Vanhemmat pitäisi laittaa "tapakouluun".

Lisätty: 28.04.2009 - 08:32

Käytöskurssi koluissa ei tehoa koska vanhemmilla ei ole minkäänlaisia tapoja. Ei toki koske kaikkia.

Lisätty: 28.04.2009 - 10:40

Hyvin kasvatettu nuori valitsee kaltaisensa seuran... eikä mene kaikkien heikoimpien juoniin mukaan. Ainakin isossa kaupungissa tämä on mahdollista ja myös kouluissa on eroja.

Lähteet:
omat kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:31

ainakin sellaisille lukemattomille tyypeille jotka vaan vänkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 08:37

kyllä sitä käytöksen kultaista kirjaa saisivat nuoret lukea, kuin enenvanhaan luettiin katekismusta, yhtä tarkaan ja paatoksella, jotta jotain jäis korvienkin väliin..tiedän nuoria , jotka ovat saneet hyvän kasvtuksen, ja kotona ollaan kuin enkelit kaikine tapoineen, mutta kun se porukka, lössi, jengi on siinä niin tyypit muuttuu, kuin niillä ois kaksi eri persoonaa...ei kehdata porukoissa käyttäytyä kunnolla, mutta en halua yleistää...minua kohtaan on ollut todella fikduja nuoria, mutta yksi poika on kyllä mainio, kun hän tulee kahvi pöytään AINA hattupäässä ja vaikka , kuinka tuijotan sitä ja sen hattua, niin se lippis pysyy päässä, koko vierailun ajan, jo olen alkanut epäileen , että onkohan sillä päälaella lainkas hiuksia....muuten kohtelias nuorimies on kylläkin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 10:51

koti on se paikka,missä käytöstavat opitaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2009 - 11:45

Tässä sitä joka päivä käytöskoulua opetetan kotona lapsille. eikö koti riitä on ainakin vanhemmille lapsille riittänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.04.2009 - 12:04

Ehkä, sellaisille joille vanhemmat ei osaa opettaa käytöstapoja.