Millonkas ne kesärenkaat tuli vaihtaa autoon viimeistään?

Avainsanat: renkaanvaihto aika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 22:41

Nastarenkaat pitää muistaakseni vaihtaa poijes 24.4. mennessä, eli tänään, mut talvirenkailla voi ajaa, vaik läpi vuoden.. ja 'nastasiikiii' saa pitää pidempään, jos keli niin vaatii..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 24.04.2009 - 22:30

Sitten kun ei ole enää mustaa jäätä, eikä lunta enää sada.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 22:42

Olis pitänyt vaihtaa jo, mutta jos pelkää lunta ja jäätä niin saa vielä armonaikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 22:42

Tarpeen mukaan voi ajella

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 23:05

Joka vuosi auton renkaat on Suomessa vaihdettava kahdesti, ellei käytetä nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita joilla voi tarvittaessa ajaa vuoden ympäri.
Talvirenkaita käytetään yleensä lokakuun lopusta huhtikuun puolivälin tienoille riippuen säistä, muun vuoden ajan ajetaan kesärenkailla. Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän päivämääristä ollessa määräävä. Muulloinkin nastarenkaita saa käyttää kaikissa autoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Muun muassa vuosina 2002, 2003 ja 2005 ihmiset vaihtoivat kesärenkaat autoonsa aikaisin. Ennätyslämmin maaliskuu sai jotkut ihmiset vaihtamaan vuonna 2007 kesärenkaat jo viikolla 13, maaliskuun lopussa. Talvirenkaita on taas pidetty pitkään mm. talvina 1997–1998 ja 2005–2006 johtuen kylmästä huhtikuusta.

Lähteet:
AutoWiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 23:41

kyllähen se taitaa tuohon vappuun mennessä renkaiden vaihton olla suoritettu...jos ei ilmat sit pahene ja takatalvi yllätä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 23:54

Minä suunnittelin renkaiden vaihtoa vappuna. Uskoisin että siihen lähtee loputkin lumista näiltä teiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 06:04

Talvirenkailla voi ajaa ympäri vuoden, mutta nastarenkaat pitää vaihtaa. Kyllähän se on aluekohtainen asia, Lapissa ajetaan nastarenkailla ja Seinäjoella jo kesärenkailla.
Riippuu säästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 08:17

Tänävuonna se oli 20,04-2009.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:05

nyt voit ne vaihtaa, tai poistaa nastat, mutta jos lapissa tai sellaisella paikkakunnalla asustelet , jossa on jäätä ja lunta, niin pidä ihmeessä, on turvallisuutesi vuoksikin paremi ne nastat pitää...tai kitkat, joita ei muistini mukaan tarvitsekkaan vaihtaa lainkaan..(.voi olla väärä muistikuva)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:30

Vaihtopakkoa ei ole, mutta tänä vuonna NASTArenkaita ei saa käyttää 14.4 - 30.10.2009 välisenä aikana, paitsi jos sää tai keli sitä edellyttää.
Kielto koskee siis nimenomaan nastarenkaita - ei muita, nastattomia (talvi)renkaita. Voit huoleti ajella ympäri vuoden esim. talvikäyttöön takoitetuilla kitkarenkailla, jos niin haluat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 09:43

Nastarenkaat on alla (poliisi suositteli ettei ihan vielä vaihdeta).
Tarkoitus on kuitenkin tänään/huomenna vaihtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 18:10

Nastarenkaat vaihdettiin tänään kesärenkaisiin, täällä Pohjois-Savossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 09:08

Timppa antanut sinulle perusteellisen vastauksen.
Mieheni vaihtoi omaansa viikko sitten. Minun autoon jätettiin vielä nastat alle, niin olis ainakin toinen auto käytettävissä, jos keli sitä vaatisi.
Tänään vaihdetaan minunkin autoon kesägummit alle.