Mitäpäs mieltä kerrostalosta joka lämpiäisi maalämmöllä?

Lisätty: 26.04.2009 - 08:24

yle.fi/uutiset/alueelliset_u...origin=rss

Maskuun se todella valmistuu, andek tiesi.

Avainsanat: suomessa ensimmäisiä rakenteilla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 20:38

Uutisten mukaan Maskuun on valmistumassa yksi Suomen ensimmäisistä maalämmöllä lämpiävistä kerrostaloista. Siihen on tarvittu kolme n. 185 metriä syvää kaivoa. Kyllähän maalämpöjärjestelmäkin sähköä tarvitsee: noin 1 kilowatin sähköteholla saadaan n. 3 kilowattia lämpötehoa. Joka tapauksessa maalämmön käyttö lisääntyy kovaa vauhtia. Kunhan vielä sen tarvitsema sähkö saataisiin tuuli- ja aurinkoenergiasta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2009 - 17:28

Onhan omakotitaloja jotka lämpiävät maalämmöllä. Lämmityskustannuksissa säästää. Vaikka laitteet olisivat kalliita ja niiden asentaminen, ainakin omakotitalossa.Kertoi sellainen henkilö jonka iso omakotitalo lämpiää maalämmöllä.
Ehkäpä maanalaista putkistoa tarvitaan kuitenkin hiukan enmmän ja syvemmältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 17:29

Toimii kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 17:42

Ruotsissa Tukholman eräs esikaupuki saa lämpönsä syvältä maansisältä peruskalliosta. Kaippa sekin on maalämpöä. Minä jo 1980-luvulla yritin esittää että pari 10km reirää peruskallioon ja siellä alhaalla naps reiät ykteen. Kyllä Helsinkikin saisi halpaa lämpöä. Toinen mahdollisuus olisi lämmittää kaupunki ydinvoimalan lauhdelämmöllä eikä päästää kaikkea mereen.

Lisätty: 24.04.2009 - 18:23

Siitä vaan anonyymi lämmittämään kaikki vanhat rakennukset EasyElementeilläsi niin vanha gubbekin näkee miten helppoa ja edullista se on! Minun rahani ja mielenkiintoni ei riitä kaikkiin haihatuksiin.

Lähteet:
www.tiede.fi/arkisto/print.p...p;vl=2008, www.tiede.fi/arkisto/print.p...560&vl

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.04.2009 - 18:12

Entisaikana oli hyvä laitteisto, mutta nykyäänhän uudeajan rakennukset ei enää tarvitse lämmityslaitteita.
Onhan olemassa jo se Easy Element tuotteisto.
www.easyelement.net

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 19:46

Ei ole mitään käsitystä maalämmöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2009 - 01:50

Maalämpö nousee kerrostaloihin:
www.kauppalehti.fi/5/i/talou...8/08/13719