Mikä uutisten mukaan on pilaamassa tunturiluontoa?

Lisätty: 24.04.2009 - 07:55

yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymp...origin=rss

Tässä tämä uutinen, poroja liikaa, mittaritoukkien massatuhot ja ilmastonmuutos.

Avainsanat: jäkälä luonnonsuojelu tunturi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 17:48

- liikaa poroja
-mittaritoukkien massatuhot tunturikoivikoissa
-ilmastonmuutos

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 17:34

Hakkuut vähentävät jäkälän ja lupon määrää. Samalla uhkaa loppua saamelaisten luonnonlaitumiin perustuva poronhoito.

www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...5244642693

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 17:46

Kai ne hakkuut sen aiheuttaa. Tosin en ole pahemmin metsiä nähnyt lapissa, vaikka on siellä tullut ajeltua joskus 90-luvun vaihteessa. Surullista, jos näin on, että poronhoito vähenee tai loppuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 18:36

Ihminen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:00

Olette jo luetelleet monia tunturiluonnon uhkia. Lisään listaan vielä matkailukeskusten hurjat laajentamissuunnitelmat - esimerkkinä suunniteltu suurhotelli Pallakselle kansallispuiston alueelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:16

Pallastunturin kansallispuistoon ehdotetaan hotellin laajennusta
Pallas-Yllästunturin kansallispuistoa koskeva lakimuutos lähtee lausuntokierrokselle ensi viikon alussa. Ympäristöministeriön lakiehdotus koskee 7,5 hehtaarin aluetta Pallastunturilla.

Lue lisää: Helsingin Sanomat 13.2.2009 17:43

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:48

Ilmaston muutos ainankin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 23:34

Jos tämä on aivan viimepäivien uutinen niin en tiedä. Ilmastonmuutos on suurin uhka lapin luonnon monimuotoisuudelle. Kuolan saasteet on yksi myös. Luppo on arka saasteille. Ylilaiduntaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 01:03

ennen vanhaa liian suuri poro määrä aiheutti alueittain suuriakin tuhoja