Tänään tekijänoikeus päivä. Syyllistytkö sinä piratismin suosimiseen? www.tekniikkatalous.fi/tyo/a...=r&wtm

Edesautatko sinä tätä lähes syövän kaltaista touhua?

Avainsanat: varkaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 16:21

Tietääkseni melko vähän ja senkin yleensä tahattomasti. Yhden 'ranta Rolexin' olen ostanut (2 €) ja ehkä muutaman tekstiilin väärillä logoilla, mutta siinäpä ne synnit sitten taitaa ollakkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 16:33

En syyllisty, koska yleensä ostan kyllä halpaa, mutta en pirattituotteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 16:55

En todellakaan osta väärennettyjä lentokoneen osia ja lääkkeitä.
Vaatteita ostan sitä mukaa kun ne kuluvat ja täytyy myöntää, että kerran, pari vuodessa ostan farkkuja joiden aitous on varsin kyseenalainen.
Lohduta omaatuntoani sillä, että joku ilmeisen köyhä ne kuitenkin ompelee ja ostaisin hyvin istuvat farkut ilman sitä merkkiäkin.

Thaimaassa teetin joskus vaatteita räätälillä. Kun mittaukset oli suoritettu, hän kysyi lopuksi, kenen logo laitetaan vuoriin, Bossin, YSL:n tai jonkun muun?
Hän teki töitä yötä päivää ja kerran pistäydyin ohi kulkiessani kahdelta yöllä sovittamassa takkia.
Olisiko ollut fiksumpaa ostaa jättifirman aito lapsityövoimalla (?) teetetty takki?

Nettilataajista kerrottiin uutisissa, että he ostavat aitoa musiikkia kymmenen kertaa enemmän, kuin sellainen joka ei lataa ollenkaan.
Itse en lataa, mutta en liion ole ostanut levyä, aitoa tai piraattia, kymmeniin vuosiin.
Elävään musiikkiin ja teatteriin on palanut sitäkin enemmän.
Rantalomallakin istun helposti päiväkaljalle, jos baarissa on joku esiintyjä.

Maailman varallisuus on jakautunut niin uskomattoman epätasaisesti, että sitä ei tahdo uskoa, vaikka itse näkee.
Miten näillä köyhimmillä olisi varaa aitoihin äänilevyihin ja satoja euroja maksaviin lääkkeisiin, kun ruokakin on ulkomaalaisen avustuksen varassa?
Onko heidän vain tyydyttävä osaansa ja laulettava itse, kun aids kalvaa sisuksia?
Jutussa ei kerrottu, moniko pelastuu piraattilääkkeillä, sillä iso osa sisältää luvatut aineet?
Hiljakkoin tutkittiin piraatti viagroja ja niissä oli kaikissa oikeaa vaikuttavaa ainetta. Joissain jopa vähän liikaakin.
Myönnettäköön, että viagra on kyllä eettiseltä kannalta huonoin mahdollinen tutkittava kohde.

Lisätty: 23.04.2009 - 18:40

Arnipoppalle laitan tähän yhden linkin, vaikka ei tietysti pitäisi...
www.hs.fi/talous/artikkeli/M...5232122920
Anteeksi jos pilasin päiväsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 17:03

nimestä en maksa, olkoon sitten aitoa tai kopioitua Vuittonia, niin mieluummin hankin 'nimettömän'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 17:33

Espanjassa "syyllistyin" ostamaan Guccin lompakon mutta siinä se taitaa olla. Kyllä kaikki harvat urheiluvaatteet joissa logo on niin ovat aitoja. Arvostan enemmän vaatteen sopivuutta ja mukavuutta kuin merkkiä. Ainoa poikkeus on Marimekko, johon tulee tuhlattua välillä. Mutta se nyt ainakin on aitoa ja suomalaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 18:38

En

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 19:19

No, mulla on D&G käsilaukku joka ei aida aito olla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 19:22

En oo ainakaan tietosesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.04.2009 - 19:25

Mie syyllistyn aina silloin tällöin piratismiin.. ulkomailla tulee osteltua piraattituotteita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:04

Aika pientä on ollut; pari levyä aikoinaan mustanmäen torilta, siinä se taitaa olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:13

en

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 01:11

en osta piraatti tuotteita,en myöskään mitään kopiota

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 01:34

En osta piraatti tuotteita, vaikka monta kertaa on tarjottu jos jonkinlaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 07:25

tietoisesti en myöskään ole ostanut, mutta sain sellaisen laukun siskolta , jonka hän toi thaimaasta, no onneksi jälki siinä on niin kurjaa ja laatu, että melkein sokeakin sen erottaa aidosta...vaatteet ostan sopivina, ei merkin mukaan, eikä niitä olekkaan, kuin rukan ulkoilupuku ..kyllä se ainakin aidolta vaikuttaa, muta en nyt ole varma, myyvätkö suomen kaupat piratismituotteita?..lääkkeet ostan apteekista, nyt epäilen jo sittenkin ovatko aitoja, mutta kyllä ne ovat auttaneet, just lopetin antipiottikuurin ja tuntuu, kuin tulehdus sappessa ois parantunut....on tuo törkeetä minusta, ainakin lääkeväärennökset, kun sairaita ihmisiä noin käytetään hyväksi....hirmuinen tuo kuolemien määrä minkä ne väärennetyt lääkkeet aiheuttaa...