Avataanko keskustelu uudesta Mediamaksusta, minusta se todella epäoikeudenmukaista, että...

sama maksu 175 € per talous, olkoon talous sitten yksi eläkeläinen tai 5 henkinen suurtuloinen perhe. Oikeudenmukaisempi olisi verotuksen kaltainen tulojen mukainen maksu.
Tai yhdistettynä normaaliin verotukseen, silloin sen maksun keräyskin olisi helpompi ja halvempi.

Avainsanat: tv-lupa tv media

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 16:11

Olenpa vähän reissaillut viime aikoina ja huonosti seurannut tätä juttua.

Kuitenkin olin ymmärtävinäni jokunen viikko sitten, että jonkinlaista veroa puuhailtaisiin asian hoitamiseksi (perusteena mm. se että keruuorganisaatio on jo valmiina). Mielestäni se olisikin ainoa järkevä tapa toteuttaa tämä (jos se kerta päätetään tehdä).

Talouden määritelmä nyky-yhteiskunnassa on niin moni-ilmeinen, ettei siitä mitään tolkullista maksatusperustetta saisi koskaan aikaiseksi (oikeudenmukaisuudesta puhumattakaan).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 16:10

Mediassa on niin paljon mainoksia, että mainoksistako me maksamme nyt, tuli ekana mieleen kun kuulin siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 16:19

Kauhea summa mitään sanomattomista uusintalähetyksistä joita televisiosta nykyään tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 17:18

Tunnen erään kuuromykän joka on lisäksi sen verran huononäköinenkin, että hänellä ei ole televisiota.
Hän ei varmaankaan ilahdu tästä "mediamaksusta".
Suomessa on oikeasti olemassa ihmisiä, joilla ei ole televisiota, kuten lestadiolaiset ja aika monta mummoa ja vaaria, joille nyt tupsahtaa lasku, entiseltä nimeltään televisiolupa.
Ne joilla televisiota ei ole, eivät ole niitä suurituloisimpia, joten se kirpaisee taatusti. Olisi edes keksitty vähemmän provosoiva nimi tuolle laskulle.

Koska vuotuinen auton käyttömaksu mahtaa tulla jokaiseen talouteen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 18:39

Hallituksen tapa lisätä veroja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 19:25

Aika tyhmä juttu.Tunnen monta kuuroa jotka eivät kato tv:tä saatika omista sellasta.Tääs joku planttu keksiny "hyvän" idean! :/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 19:26

Telkkarin katselijoille mukava(jos väkeä piisaa tienaamassa),mutta kyllä tästä vielä iso "sota" syntyy,kun kyllä suomalaisetkin osaa valittaa jos joku asia on todella väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:07

Nykyään kun on tämä digiaika niin olisi mahdollista hinnoitella joka kanava erikseen. Jos haluaa katsella vain TV1 kanavaa, niin nykytekniikalla ei ole lainkaan mahdotonta säätää niin että telkkarista näkyy vain tuo yksi kanava. Itse asiassa olin aika varma että muutamassa vuodessa näin tulisikin käymään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:11

Olettaisin, että YLE haluaa maksun sellaiseksi, että siitä saatava kokonaistulo voidaan arvioida etukäteen melko tarkasti. Ihmisten tulojen mukaan määräytyvä mediavero saattaisi heitellä kokonaiskertymää paljon vuosittain. YLE jostain syystä ei halua, että sen tulot tulisivat suoraan budjetista eli ne kertyisivät normaalista verotuksesta, koska YLEn mukaan se silloin olisi liikaa riippuvainen poliittisista tuulista eli kunkin hallituksen budjeteista.
Tasapuolistahan ei uusi suunniteltu maksu ole, kuten kysyjäkin esitti. Nykyiseen verrattuna ne hyötyvät, jotka tähänkin asti ovat maksaneet TV-maksua, ja ne kärsivät, jotka eivät ole maksaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:18

Mun mielestä se on ihan oikein suunniteltu asia.Nyt on paljon porukkaa jotka ei maksa tv-lupaa,mutta katselee kuitenkin.Joten ihan hyvä,että se on tasapuolinen maksu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 20:40

Mun mielestä se pitäs olla kulutuksen mukaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:21

Joopa joo. Monta on mieltä. YLEn toimiva johto on mielestäni jo alunperinkin valittu väärin perustein. Jos johtoportaalla tehdään vain imagoa eikä töitä, voi näinkin käydä että pitää heittää avunhuuto kavereille. Mediamaksu kohtelee jo SUOMEN PERUSTUSLAINKIN mukaan ihmisiä väärin. Eivät kaikki yritykset eivätkä etniset vähemmistot, eiväkä siihen fyysisesti rajoittuneet henkilötkään käytä YLEn palveluita. Mielestäni puuttuva palikka on yritystoiminnan ymmärtämättömyys. Laatu YLEn tuotannossa on toki ensiluokkainen, mutta jotta laatua voitaisiin tuottaa täytyisi myöskin miettiä jo etukäteen sen rahoitus. Jos johtoporras valitaan ainoastaa poliittisin perustein niin eihän tältäkään vääryysesitykseltä voitane välttyä. Esityksen mukaan, ja sen sisältöö tarkemmin perehtymättä, epäilen että tässä taas viedään kyydillä niinkuin litran mittaa. Tässä sarvikuonojen maassa osataan näköjään rakentaa uusia vääryyksiä nopeammin kuin mitä entisiä pystytään kumoamaan.

Lähteet:
Paukautin hekseleitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 21:55

Nyt en jaksa ymmärtää enää yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 22:22

epäoikeudenmukaista kyllä, kaikki ei katso tv tä ja joutuu silti maksaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 07:11

Epäoikeudenmukaiselta tuntuu. Kuten jo edelläkin mainittiin, heikompiosaiset pannaan maksumiehiksi ja valtion pohjattomaan kassaan kyllä rahaa uppoaa. Vedonlyönnin paikka on siinä, ottaako alle vuoden vai peräti koko vuoden ennenkuin hintaa nostetaan. Kun asia on saanut lähes veron muodon, on hinnankorotus vain "läpihuutojuttu".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 08:16

tuohan on ihan väärin, mikä ihme siinä on , kun tv 3 , kin pystyy myymän kortteja kanavien katseluun, niin miksei yle...ne maksaa jotka katsoo..laittais sitten mainoksia väliin, mutta ei tarvis ottaa pakolla ns.verona kaikkilta , jopa niiltä jotka eivät käytä tv, eikä ole tietikonetta, muta on radio, jonka kuuntelun valtio vois tarjota , vastineeksi verojen maksuun, mutta kaikki muut kortille, ne maksaa jotka käyttää ja sillä sipuli nih..ois minusta oikeus ja kohtuus....ei todellakaan kaikia kiinnosta nuo kymmeniä kertoja nähdyt uusinnat, mitä yle tarjoaa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 09:48

Tuleekohan se maksu myös Ruotsissa asuville, kun sielläkin näkyy Suomen tv.Tasapuolisuuden nimissä pitäisi tulla.
Aika hyvä vastaus tuolla aiempana, että autovero myös kaikille talouksille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 11:02

Ratkaisu vaikuttaa suhteellisen oikeudenmukaiselta. Jos katsoo TV:tä maksakoot siitä oli sitetn käyhä tai rikas. Se on tasa-arvoa se. En kannat sitä että varkkaat maksavat kaiken muiden puolesta, mysö täämn asian.
Ruotsissa asuva maksaa maksut ja luvat sen maan lakien mukaan tietysti.
Eniten asiassa elämöivät nuyt varmaan ne joilla ei TV-lupaa ole ollut ja nyt joutuvat jotain maksamaan. Kaikilla ei kylläkään ole TV:tä eikä koskaan tule olemaan, heitä harmittaa tietysti. Ohjelmia voi toki katsoa tietokoneelta ja kännykän kautt amyös.