Mikä on sinusta paras opiskeluteknikka? Millä tavalla se asia mikä pitää oppia, jää sulla päähän.

Onko se että kirjoittaa asiat, vai että lukee vaan. Vai kenties se että kuulee vaan kerrasta...

Avainsanat: oppimistekniikka oppiminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 23.04.2009 - 12:41

Luen tavallisesti, ja joskus luen ääneen joitain kohtia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 12:28

Minä mieluimmin kuuntelen syventyneesti. Kirjoittaminen ei sovellu ollenkaan minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 12:33

mä vaan luen ja siksi en mitään osaakkaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 13:18

Oppimistapojahan on kolme erilaista. Kuuntelemalla, lukemalla ja tekemällä. Itselleni paras tapa on ehdottomasti ollut tekemällä, mutta sehän taas riippuu niin paljon henkilöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 13:23

ja kertaaminen kertaaminen, että asiat painuu ns. pitkäkestoiseen muistiin. Myös se auttaa jos asia jota opiskelee, on mielenkiintoinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 13:27

Kun asiaan liitetään ääniä, kuvia, hajuja, musiikkia tai itse assosioi niitä mielessään lukiessaan, säilyy muistikuva paremmin.
Jos täytyy lukea paljon tekstiä, luetaan vain kertaalleen kokonaan, kerratessa vilkaistaan yksittäisiä pieniä kohtia kustakin kappaleesta tai sivusta, niin koko asia palautuu mieleen. Oppimisen tehon kannalta ei kannata kahlata koko ajan yhtä syvällä. Jos pitää kirjoittamista itselle luontaisena, kirjoittaa sivun tai kappaleen lukemisen jälkeen 2-3 avainsanaa paperille tai vaikka itse kirjan marginaaliin.
Älä puurra tasaisesti kahta tuntia, ajatuksen vain lähtevät harhailemaan, vaan käytä sama aika esim. 15 minuuttia kerrallaan ja aina pieni 5 min tauko välissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 14:37

Mulla on toiminut parhaiten niin, että luen kerran läpi, merkkailen joko kirjaan/paperille tärkeimmät ja olennaisimmat kohdat. Kertaan merkattuja kohtia, jos ei mustu mieleen tarkistan kirjasta.Toisaalta mulla on hyvä kuvamuisti, pystyn hahmottamaan mielessä sen missä kohtaa kirjaa asia oli, millä sivulla ja haen mielestä sitä mukaan tietoa (ihan kuin kirjasta lukisi, vaikkei kirjaa lähelläkään)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 14:45

Opin tekemällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 15:19

Parhaiten oppii, jos asian tarvitsee kertoa toisille. Silloin tulee paljon kertausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 16:50

Kyllä se on minulla niin, jos joku osaa kertoa hyvin ja selvästi, niin kuulemisen avuksi kerta lukeminen riittää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 17:09

Uusien asioiden kanssa yritän aina löytää kytkentää johonkin jo aikaisemmin oppimaani, sillä lailla syntyy kokonaisuuksia jotka todella pysyvät mielessä.

Eniten varmaan olen oppinut opettamalla. Kun asiaa joutuu toiselle selittämään, sitä miettii joka jutun paljon tavallista perusteellisemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 18:43

Ahkeruus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 18:45

Kuuntelemalla jää paljon mieleen(jos luennoitsija/opettaja on taitava ja jutut mielenkiintoisia),mutta kirjoittaminenkin on minulle välttämätöntä ja muistiinpanojen puhtaaksi kirjoittaminen jolloin lisäilen mieleen tulleita asioita.
Luettava ja kerrattavakin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 19:14

Teen tärppejä, jotka opin jo niitä tehdessäni, sittenpä niitä vain kertailen ja varmistan ettei mitään unohdu. Työjuttuja kelaan hommaa mielessäni alusta loppuun, kunnes homma hanskassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 01:03

tapana kirjoitella eritasoisisa muistiinpanoja lueskellessa (hyvin harvoin kuitenkaan niitä lappusia jälkeenpäin luen, riittää kun asian on kerran kirjoittanut)