Asuuko äitinne/ isänne jossain palvelutalossa,jos niin kertokaa kokemuksistanne?

Minun äitini sai viikko sitten asunnon täydenpalvelun talosta,nyt on siis viikko eletty uudessa kodissa,toistaiseksi,aika on mennyt ihmetellessä ja sopeutumisessa uuteen,talo on aivan uusi ja nykyaikainen,käymme usein siellä vierailulla,onhan se ollut kovaa aikaa äidillemme,kun paljon ei mahtunut huoneeseen omiatavaroita,mutta äitini sanoi,että on hyvä,kun on oma peti ja omat vaatteet ja kaikki rakkaat tallessa.Lisään vielä,että ruoka valmistetaan siellä,eikä kuleteta mistään muualta.

Avainsanat: palvelu vanhus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 14:32

Minulla on äitini kanssa nyt kesällä mietittävä mitä tehdään , sillä hänen terveys on aölkanut rapistua ja oli jo lähtökin lähellä.
Kaikista hassuinta on ,että hän asuu talossa jossa ei ole hissiä ja kolmannessa kerroksessa ja kun jalat vielä alkaa tehdä tenää, niin silloin on pakko löytää joku toinen asunto hänelle.
Ikääkin on jo kunnioitettavat 85 vuotta, mutta luulisin ,että voisi sopeutua hyninkin palvelutaloihin, jos vain on mahdollisuus saada paikka sellaiseen.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 10:05

minun isä ja äiti eivät ehtineet niin vanhaksi, että niitä palveluita oisivat tarvinneet, mutta käsittääkseni siellä on hyvä olla , kun on henkilökuntaa , jos jotain yllättävää tulee, mutta olen myös kuulut, että vähissä on väki sielläkin, jotta ehtis joka hetki vanhuksia valmomaan....ja huoneissa olemaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 10:07

Minun ätini asuu vielä yksin omakotitalossa. on sanonut muuttavansa pois mutta, mieli vaihtelee. mutta nyt luulen että ei kyllä kauan pärjää enää siellä. koska luulee koko ajan että joku vie jotain asunnosta ja että siellä kulkee joku vaikka ovet ovat lukossa niin että kukaan ei sinne pääse. Anoppini asuu palvelutalossa jämsässä ja on palveluihin hyvin tyytyväinen. siellä on apu aina lähellä. silti on oma huoneisto missä asuu ja voi käydä vieraita. hän kyllä tykkää olla siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 10:12

vanhempani ovat jo edemenneitä ikävä kyllä.. mutta monia tuttujani asuu palvelutloissa ja viihtyvät loppujen lopuksi paremmin kuin kotona. On aina juttukaveria jos haluaa tai saa olla omassa huoneessa jos haluaa.. ja valmis hyvä ruoka ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.04.2009 - 12:46

Minun vanhempieni ei ole ainakaan vielä tarvinnut muuttaa sellaisiin, mutta isovanhempieni oli ainakin hyvä asustella palvelutaloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 14:56

Vanhempani eivät ole vielä siinä iässä.Mutta palveluasuminen on hyvin suosittua ja ihmiset sielä tyytyväisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 15:59

Palvelukotiasuminen on mukavaa, koska siellä on juttukavereita ja kerhoja. Kun vanhuksilta häviää liikkuvuus, on raskasta asua palvelukodissa, mutta yhtä raskasta se olisi muuallakin. Öisin ei ole valvontaa. Vanhukset valittavat joskus että öisin palelee, jos ovat kotona tottuneet lämpimiin huoneisiin. Jotkut valittavat just toisinpäin, hiottaa koko ajan ja on kuuma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 16:59

Minunkaan vanhempani eivät ole vielä siinä iässä, mutta edesmennyt mummuni asui loppuun asti palvelutalossa. Hän tykkäsi kovasti, kun oli muitakin höperöitä kenen kanssa jutella ja asiantunteva henkilökunta kävi kolme kertaa päivässä jututtamassa ja antamassa lääkkeitä. Siinä palvelutalon vieressä oli vielä vanhainkoti, jossa järjestettiin paljon erilaista ohjelmaa.