Mitä tehdä kun äitini kertoo että häneltä häviää milloin mitäkin tavaraa kotoa. esim. verhot, lakanat, lääkkeet, ynnä muuta?

Deementiaa ei ole lääkäri todennut testeissä. aivoinfrakti on äidilläni ollut. Äitini on nyt 73 vuotias. minä ja mieheni luulemme että hänellä on hetkellesiä muisti katkoksia.

Avainsanat: huoli Äidistä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2009 - 10:11

kuuluu vanhuuteen, tosi yleistä. ja kuitenkin se muisti senverran iän myötä heikkenee, ettei muista mihin on laittanut tavaroitaan ja sitten ne on "varastettu" tai muuta. Yksi tuntemani vanhus kuvitteli, että " demonit" vie hänen tavaroitaan..kuuli vallan aslekeita iltaisin.. jotta...???Hänelläkään ei ole todettua dementiaa.. mutta ainahan se on sitä kun kerran muisti heikkenee. Se on silloin ns. vanhuusiän dementiaa

Kysyjän kommentti

Kiitos tästä vastauksesta. täytyy seurailla äidin tilaa miksi se muuttuu. vaikka ei se meille sisaruksillekaan helppoa ole. mutta ihminen vanhenee sitä ei voi estää niinkuin meistä jokainen joskus. HYVÄÄ VAPUN AATTOA.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 23.04.2009 - 09:18

Kannattaa yrittää sopeutua siihen ,että ihmisestä tulee ajanmyötä vanha. Höpötykset voi sivuuttaa ihan ohimennen, kunha toteaa tietenkin ensin niiden perättömyyden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:20

Minäkin tiedän että tuollaista vanhoille ihmisille tulee, mutta seuraatte tilannetta vaan, voi teille vaikka suuttua jos oikaisette häntä, isoäitini oli samanlainen, ja kahvia sekä sokeria hamstras kaappeihinsa paljon ja aina niitä piti hänelle viedä, jos nimittäin sota tulee niin hänellä on niitä sitten. Hänellä oli sydämmessä vikaa ja tahdistin, ajattelimme että nämä hänen oikkunsa siitä johtui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:25

Nykyään on hyvät lääkkeet jotka hidastavat muistisairauksien etenemistä, parantaahan ei voi dementiaa tai alzheimeria. Ei kannata miettiä kotona vaan ottaa ripeästi yhteyttä lääkäriin.
Kotisairaanhoidon tai terveyskeskuksen kautta voi saada lähetteen geriatrille. Ja sitäkautta järjestyy lääkkeet ja hoito.

Tädilläni on alzheimer, ja hänellä on hyvä lääkitys.

www.poliklinikka.fi/dementia/
www.hus.fi/default.asp?path=...,4484,1933

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:39

Alzheimerin lääkitys tulisi aloittaa riittävän ajoissa. Ripeästi lääkäriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:50

kannaittaskos hänet viedä lääkäriin , vaikka johonkin yksityiselle, kyllähän noita alkaa vanhuksilla tulemaan ja tiedän , että vaikka kuinka yrität näyttää, et tässä on tämä kadonnut ja tämä niin suuttuu, kyllä tuo aivoinfarttikin on tehtävänsä tehnyt ja muistiin vaikkutanut....kestämistä nyt teille sinne, koittakaa jaksaa olet kuitenkin hyvin tärkeä äidillesi....vaikka se vois toiselta tuntuakkin joskus...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:50

äidilläni oli pieniä muistihäiriöitä,tilannetta tutkittiin ja syykin löytyi ,rakko tulehdus aiheutti näitä.Siis tulehdus sairaudetkin voi aiheuttaa vanhukselle muistiin oireita.Äitini täyttää pian 92 vuotta ja ei sairasta dementiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 09:56

Omaiset huomaavat usein ensin nämä alkavat muistihäiriöt,lääkäri viimeisenä dementtian alun,hyvä yksityis lääkäri ,jolle voi varata tunnin tai puolentoista ajan saattaisi löytää ratkaisun.
Muuten kannattaa olla kärsivällinen äitiä kohtaan ja pitää omat tunteet kurissa,se ei aina ole helppoa.Asiaa kannatta purkaa sellaisen ihmisen kanssa joka on itse ollut samassa tilanteessa vanhempiensa kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 10:03

Ei aina ole kysymys Alzheimerista vaikka se on hyvä sulkea tutkimuksilla pois.

On tosiaan sopeuduttava siihen, että verisuonten kalkkeutuessa meille niin tuttu ihminen muuttuu. Esimerkiksi turvattomuuden tunne ja epäluuloisuus on tuttu ilmiö vanhuksen omien voimien huvetessa.

Jo edesmennyt mustalaisvanhus väitti, että kodinhoitaja oli varastanut hänen punaisen piponsa. Oli surullista seurata tämän uljaan romanimiehen loppusuoraa. Oikeustoimikelpoisena hän ehti solmia vielä pari avioliittoakin ja menettää kaiken omaisuutensa petollisten valkolaisnaisten toimesta.

Olisi hyvä saada uutta ajateltavaa ja virikkeitä vanhukselle. Siinäpä tehtävä, joka vaatii paljon omaisilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 14:57

Vie heti lääkäriin.Se saattaa olla alkava Ahlzheimerin tauti.Siihen on lääkitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 15:50

On normaalia että muisti pätkii vanhemmiten. Kun ikää kertyy tarpeeksi meistä kaikista tulee "vanhuudenhöperöitä". Meilläkin mummo näkee kissoja joka nurkassa, mutta emme viitsi pahoittaa hänen mieltänsä oikaisemalla aina että höpö höpö, vaan sanomme vain että niinpä näkyy olevan ja sillä sipuli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 16:30

Siinäpä tuli edellä jo hyviä ohjeita ja kertomuksia. Useasti muistin heikkenemisen ensimmäisiä merkkejä on se, että vanhus luulee jonkun varastavan hänen tavaroitaan. Sen jälkeen alkaa tulla tavaroiden piilottelua ja kätkemistä, eikä niitä edes itse vanhus löydä. Suosittelen, että käytte äidin kanssa yksityislääkärillä. Kokeileppas tehdä itse hänelle Mini-mental-testi. Löydät sen netistä
www.gernet.fi/ohjeet/mmse.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 17:44

Nyt mitä pikimmin yksityislääkärille, hinnasta välittämättä!
Jos kyse on Alzheimerin taudista, sitä ei saa päästää etenemään liian pitkälle.
Hoitamattomana siitä tulee omaisille valtava taakka ja potilas joutuu laitokseen makaamaan hyvin äkkiä.
Terveyskeskuslääkärinne, oletan, ei ole vain onnistunut tekemään diagnoosia. Se on jostain syystä heille kovin vaikea tunnistaa.
Jos tauti todella on Alzheimer, niin silloin kaduttaa, jos ei ole tullut teettäneeksi lisää tutkimuksia. Silloin rahalla ei ole mitään merkitystä.
Usko minua, sillä minulla on kaksikin lähiomaista joilla ko. tauti on.
Toiselle apu tuli ajoissa, toiselle ei. Toinen elää lähes normaalia elämää ja toinen ei osaa enää puhua, syödä, kävellä, saati sitten, että tuntisi ketään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2009 - 10:45

Asia jolle ei mahda mitään, juttuihin ei kannata mennä mukaan, se on tärkeintä. Dementiaa tuo ei ole kuitenkaan, ei lääketietellisesti ajatellen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2009 - 00:18

Äitini sairastaa Alzheimeria,alussa hän kadotti jotain tavaroita ,kuten silmälasit ja kun niitä ei löytynyt sanoi lapsenlapsensa varastaneen,kun on ainoa lähipiirissä jolla ei ole laseja.Myöhemmin alkoi eksymään kuntamme keskustassa,josta tutut palauttivat kotiin.
Lääkitystä oli todella vaikea saada,kun kunto vaihteli päivittäin ,välillä epäilimme itseämme ,että kuvittelimme kaikki tapahtumat ja muistitesteissä pystyi ovelasti peittelemään tutulle lääkärille muistamattomuuttaan.
Kannattaa mennä Neuroligin vastaanotolle,johonkin yksityiseen lääkäriasemalle ,joka on perehtynyt muistiongelmiin.Muisti vaikeukia on vaikea tunnistaa ja ne valitettavasti etenevät nopeasti ilman oikeaa lääkitystä ja uselle niista on paljon apua.
Me asumme Turussa ja Neuropulsissa on todella hyvät keinot muistitason selvittämiseksi.
Kannatta hakea apua ajoissa ,siitä on varmasti apua.