Mitkä ovat pääryhmät, rahan lähteistä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 22.04.2009 - 19:48

Jos sinulla on oma yritys, niin ensimmäinen toimenpide on avata vähintään kaksi tiliä pankkiin. Itsellesi ja yrityksesi nimissä. Silloin ei mene niin sanotusti "puurot ja vellit" sekaisin, kun niitä aikoinaan esimerkiksi verottajalle joudut esittelemään.

Eri rahan käytön kohteita ja rahan lähteitä kutsutaan tileiksi. Tilin vasenta puolta kutsutaan nimellä debet ja oikeaa puolta nimellä kredit. Debetiin merkitään aina rahan käyttö ja kreditiin vastaavan taloudellisen tapahtuman rahan lähde, jolloin rahan käytön summa on aina sama kuin rahan lähteenkin, jos kirjanpidossa ei ole tehty virheitä. Tällöin on kuitenkin rahan "käytöksi" luettava myös sen jääminen toistaiseksi yrityksen kassaan, joka taas voi olla myös rahan (välittömänä joskaan ei viimekätisenä) "lähteenä". Yksi kahdenkertaisen kirjanpidon alkuperäisiä ideoita olikin nimenomaan virheiden paljastuminen automaattisesti.

Kirjanpitoon merkittävät liiketapahtumat luokitellaan seuraavasti:

1. Menot.
Menot kirjataan rahan käyttönä Menotilien Debet-puolelle. Samalla kirjataan myös vastaavansuuruinen erä kassatilin tai muun rahoitusomaisuustilin Kredit-puolelle (josta raha otetaan). Menot jakautuvat lyhytvaikutteisiin ja pitkävaikutteisiin (usealla tilikaudella vaikuttaviin) menoihin.
2. Tulot
Tulot kirjataan rahan lähteenä Tulotilien Kredit-puolelle. Samalla kirjataan myös vastaavansuuruinen erä kassatilin tai muun rahoitusomaisuustilin Debet-puolelle (jonne saatu rahamäärä menee).
3. Rahoitustapahtumat
Rahoitustapahtumat aiheutuvat menoista ja tuloista johtuvista maksuista. Tämän lisäksi rahoitustapahtumia ovat omistajien sijoitukset ja luotonantajilta saadut lainat sekä näitä vastaavat palautukset, korot ja osingot.
4. Oikaisuerät
Edellä mainittujen tapahtumien oikaisut. Nämä ovat usein virheen korjauksia tai voivat johtua esimerkiksi alennnuksista johtuvista muuttuneista rahamääristä.
5. Siirtoerät
Siirtoerät muodostuvat, jos tulo tai meno siirretään toiselle talousyksikölle.

Lähteet:
Opittu käytännössä yrityksen kirjanpidosta, joka on jokaisen aloittavan yrityksen ensimmäinen toimenpide heti sen perustamisen jälkeen!