Onko mielestänne oikein että naapurimme pitää koiraa aina irti? koira käy yksin lenkillä kukaan ei vie sitä lenkille.

jos joku kävelee koiran kanssa tiellä koira juoksee heti sinne toisen koiran kimppuun. me itse ihmettelemme miksi toisilla on olikeus pitää koiraansa irti? vaikka laki sanoo toisin.

Avainsanat: naapurin koira aina irti ja juoksee tiellä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 16:15

jos se menee toisten koirien kimppuun niin sit se on väärin.. mut kyllä mä muistan ku mä laitoin meijän pikkukoiran yksin lenkille ku se tunsi reitin ja se ei ikinä reagoinut toisiin koiriin.. toi että pitäää koko ajan vapaana ja menee yksin lenkille, niin kannnattaa varautuu ettei se koira tuu enää takaisin, ku sehän voi jäädä autonalle vaikka

Kysyjän kommentti

Hyvä vastaus Satu Kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 22.04.2009 - 13:54

Se on laissa kielletty yksiselitteisesti. Tosin koirat ovat eläimiä ja ne karkaavat silloin tällöin varsinkin mikäli seutukunnalla on kiimaisia narttuja.
Tuo karkailu on tietysti ymmärrettävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 13:58

Ei ole oikein, koirat tulee pitää kytkettyinä tai aitauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 14:04

ei ole oikeutta jo lakikin kieltää koirien irtipidon, meillä kans oli naapurilla koira, tai tuolla toisen tien varrella ja se kuljeskeli metsän läpi aina tänne meidän oven taakse , kuin kotiinsa ja livahti usein sisällekin, eikä millään meinnut lähteä kotiinsa...piti sitten makkaran pätkällä sitä houkutella pihalle...ehkä se sen takia tänne aina tulikin...ja jos meille tuli vierait , niin juoksi muristen ja haukkuen niitä vastaan, sanoin omistajalla siitä, eikä ole omistaja enään päivää sanonut, kun joku muu oli ilmoittanut poliisille ja kävivät siellä antamassa ukaasin , jot koira kiinni pidettävä, sanoin kyllä hänelle ,etten ole mitään ilmoitusta siitä koirasta tehnyt vaikka en tykkännytkään , et se meillä asusti melkein, mutta koiran syy se ei olut vaan välinpitämättömän isännän, nytkin siellä on 3 koiraa kiinni kylläkin, mutta niin liki tietä, että saa pelätä, kun lenkillä käy, jotta saako ne kontista kiini, siitääkin on sinne valitettu, isäntä vain sanoi , et mistä hän sitten tietää jos koirat ei räksytä, et kuka tiellä kulkee...senkin tien varrella 100ja taloja...ei onneksi meidän talo..no huvinsa kaikkilla suotakoon se hälle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2009 - 14:59

Uskaltaisikohan sille naapurille käydä sanomassa ihan hyvässä hengessä siitä. Jos ei nätti puhe tehoa, niin sitten tehdä ilmoitus poliisille. Koira saa olla omassa pihassa irrallaan, mutta sen on myös pysyttävä siellä. Nimimerkillä kokemusta on. Poliiseista meinaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 15:01

Taajama-aluella on koirien aina oltava kiinni ja kiinipito ajat vaivaavat myös meidän maalaisten koiria.Lintujen pesimisaikaan täytyisi olla kaikki koirat kiinni.
Häiriköivästä koirasta kannataa tehdä ilmoitus,samoin,ellei omistajat huolehdi eläimestään itse(aina yksin lenkillä).Täytyy kyllä tunnustaa,että joskus meilläkin vanhempi koira vie nuorempaa metsälenkille,kun ei jaksa odottaa,että me lähtisimme kaikin.(Pojan pentukoiraa viikonloppuisin,ovat silloin kotona)Eivät kyllä juokse naapuriin asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 15:07

Ei saa pitää, moni pelkää irrallaan olevaa koiraa vaikka se onkin "tosi kiltti".
Täälläkin näkee viikottain irrallaan olevia koiria, lähes aina karkaa samasta pihasta sama susikoira. En pelkää mutta ei ole kiva kun pihassa on pieniä lapsia ja vaunuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 15:10

Tää on sitä puhdasta laiskuutta, potkaistaan koira pihalle ja annetaan mennä omineen tekemään tarpeensa!
Tämä on juuri sellainen asia, missä olisi paljonkin korjaamista, sillä ei varmaan naapurisi ole ainut joka tekee niin?
Kun kerran koiran hankkii, niin silloin pitää myöskin hoitaa ulkoiluttaminen lakien mukaan ja pitää korjata jätteet mitä tulee. Voisin laittaa tuonne yhden kuvan missä on noita korjaamattomia kikkareita, mutta olkoon, sillä eipä se ole niin mukavaa katseltavaa ja kun monet vielä vahingossa astuvat niihin kikkareisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 16:49

Meillä on iso piha missä koiruus voi yksin käydä (hetken, valvomme koko ajan sen liikkuja) mutta tielle eikä naapureiden tontille sillä ole mitään asiaa. Meillä on paimenkoira joten ei se toki kovin helposti lähdekkään mihinkään. Ei ole minusta ainakaan kiva jos olen lenkillä koiran kanssa ja jonku pihalta hyökkii toinen koira, kun niistä ei aina tiedä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.04.2009 - 17:04

Ei minusta ole kovin oikein.. Täällä muutama naapuri harrastaa samaa. Omat riskinsä kyseisessä touhussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 19:04

Ei ole oikein ja moni jo sano niin laki kieltää sen.. Joskus tosiaan koira karkaa omistajaltaan joka inhimellistä, mutta ei se ole enään inhimellistä jos se koira on kokoajan livohkalla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 19:05

jos koiran ottaa, siit pitää huolehtia. Vielä pahempaa on kun yksi tuntemani koira on yötä päivää kantti kertaa kantti häkissä, eikä sitä liikuetta ollenkaan;( monta kertaa olen harkinnut ilmoitusta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.04.2009 - 19:15

Itselläni on lempeä pitbull terrieri, se saa juosta aina vapaana. Kaksi tai kolme se on joutunut opettamaan muita koiria mutta yleensä saamme olla rauhassa. Terv:René

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 21:48

Koiraa ei saisi päästää irti,sillekkin voi sattua jotain jäädä vaikka autonalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2009 - 16:54

Koirilla on irtipitoaika ja kiinnipitoaika. Kiinnipitoaikana koiran saa napata kiinni ja viedä tarhalle. Irtipitoaikanakin jos koira tulee vieraaseen pihaan sen voi viedä tarhalle.Taajamassa koira täytyy olla aina kytkettynä tai koirapuistossa irti valvottuna. Omistajilla pitäisi olla vastuu lemmikeistään.