Voiko pellavaista pitsineuleista villatakkia silittää?tämä on käsin neulottu ostettu Virosta,mitään ohjeita ei ole.

En pilannut sitä pestessä.

Avainsanat: pellava pitsineule

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 19:25

Ilman pesuohjetta Virosta ostetut ovat usein käsintehtyjä. Siksi niissä ei ole mitään tehtaan lappuja. Pellavaa voit aina huoletta silittää kuumallakin mutta aina kostean läpi niin ei jää mitään ikiryppyjä. Äläkä silitä ihan kuivaksi jolloin kangas saa hengittää itsensä kuivaksi ja luonnolliseen muotoon.

Kysyjän kommentti

Silitys onnistui höyryraudalla,en käyttänyt mitään liinaa välissä,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 12:19

Yleensähän neuleet kannattaa silittää kostean harson läpi. Pellavahan kankaana kestää hyvin lämpöistä, mutta neuletta suosittelisin silittämään miedolla, ensin ainakin kokeeksi. Olen hyvillä tuloksilla silittänyt kostean harson läpi kotikutoisen villatakinkin, eli kyllä pitäisi onnistua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 12:20

Samoin tekisin kuin nöpsis,varovasti kostean vaatteen läpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2009 - 12:53

Yritä kuivattaa vaakatasossa ensin. Ojentelet sen siihen mahdollisimman sileäksi ja käyt kuivumisen aikana silloin tällöin silittämässä kädellä. Jos sen jälkeen on vielä silittämistä, niin tee kuten tytöt edellä kertoi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 13:26

Pesun jälkeen kuivatus vaakatsossa, koskee kaikkia neuleita. Virossa tehdyt eivät ole kovni korkatasoisia ja siitä kertoo jo tuokin eteti mtiänä pesu/huolto-ohjetta ole. Silitys märän kankaan läpi saattaa venyttää vaatetta eli siitä tulee liian iso.
Pellavaa voi silittää ihan nomraalilla tavalla.