Miten ja missä valmistetaan Eiswein?

Lisätty: 21.04.2009 - 20:45

www.kaiserwein.fi/laatuluokat.html

Avainsanat: happo tasapaino puristus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2009 - 10:49

Kuuluisimmat Eisweinit valmistetaan Saksassa, mutta valmistusta on monessa muussakin maassa kuten Itävallassa, Kanadassa, Australiassa, Kroatiassa, Tshekissä, Ranskassa, Unkarissa, Italiassa. Espanjassa ainakin Cantabrian alueella (Picos de Europa) on tehty koeluontoisia valmistuksia.
Suomessakin voi tutustua näihin viineihin, jotka parhaimmillaan kuuluvat hienoimpiin jälkiruokaviineihin.
Eri paikoissa käytetään luonnollisesti eri rypäreitä, mutta maineikkain myös Eisweinin valmistuksen käytettävä on Riesling. Kokeiluja on tehty varsinkin Uudessa maailmassa jopa Chardonnaylla sekä keskeisillä punaviinirypäleillä Merlot, Pinot Noir ja Cabernet Sauvignon.
Eisweinit ovat makeita, mutta runsaan hapokkuutensa ansioista ne eivät ole raskaita vaan pikemminkin "pirteitä" jälkiruokaviinejä. Varsinkin laadukkaimmat sopivat parhaiten ihan vain maisteluun.
Eisweinit kypsymisestä käydään kädenvääntöä: toisten mielestä viini pitää juoda nuorena, toiset kannattavat kypsyttämistä.
Viime vuosina on keskusteltu myös ilmastomuutoksen vaikutuksesta Eisweiniin, sillä 2000-luvulla ei ole tullut hyviä vuosikertoja edellisten vuosikymmenien tapaan.
Eisweinin alkoholipitoisuus on yleensä suhteellisen alhainen, jopa 6%.
Tarina kertoo, että jäätyneistä rypäleistä olisi tehty Keski-Euroopassa viiniä jo Rooman vallan aikana ensimmäisellä vuosisadalla.
Mielestäni yksi mielenkiintoisimmista yhdistelmistä on Eiswein yhdessä kantabrialaisen sinihomejuuston Queso Piconin kanssa.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksistanne kaikille. Jääviiniä valmistetaan Saksassa ainakin. Olit perehtynyt asiaan oikein hyvin, kiitos sinulle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 21.04.2009 - 18:42

Muuta en tiedä, kuin sen, että Itävallassa sitä valmistetaan. Sorry vajavainen vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.04.2009 - 18:56

En ymmärrä lontoon murretta, mutta tuotako sinä tarkoitat, jääviiniä?

Lähteet:
en.wikipedia.org/wiki/Ice_wine

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 19:24

Olemassa on myös saksalaista eisweinia,mutta yleensä Itävaltalaista hienonmakuista jälkiruokaviinia.
Kun pääsato on kerätty,köynnöksiin jätetään terveitä rypäleitä odottamaan kylmiä ilmoja.Kylmän jakson lopussa(usein marraskuun lopulla),rypäleet kerätään käsin aikaisin aamulla,kun lämpötila on laskenut 7asteen paikkelle.Rypäleet murskataan pian vielä jäisinä.Rypäleiden vesi jää puristimeen jäänä,jolloin rypälemehusta saadaan hyvin konsentroitunutta.Sen jälkeen viini saa käydä hyvin hitaasti usean kuukauden ajan.
Hieno eiswein nautitaan hyvin jäähdytettynä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 21:05

Arvelen,et itävaltalainen tuote nimen perusteella,en kyllä tiedä mitä se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 21:31

Esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa valmistetaan Eiswein viinejä.

Tässä esimerkki:
Eiswein Traminer
Tyyppi: Valkoviini
Maa: Itävalta
Valmistaja: Altenberg

Kendermann Eiswein on taas klassinen jälkiruokaviini, joka on valmistettu alkavan talven jäädyttämistä viinirypäleistä. Viini on pehmeää ja täyteläistä ja sillä on rikas ja makealle viinille yllättävän eloisa maku, josta voi selvästi erottaa hunajaa, kermatoffeeta ja rusinaa.

Eiswein (VT): Myöhään syksyllä jäätyneistä rypäleistä puristetusta mehusta valmistettu viini. Mehun sokeripitoisuus on erityisen korkea, koska rypäleistä jäätyy puristettaessa ainoastaan vesi, ei sokeri eivätkä muut aromiaineet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 08:58

Jääviiniä valmistetaan Itävallassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 09:04

Olen maistanut saksalaitsa eisweiniä, tuskin sitä muualla edes valmistetaan.