Mikä on uudisrakentamisen määritelmä verottajan tekstissä kotitalousvähennyksestä? Eli milloin uudisrakennus ei ole enää udisrak.?

Avainsanat: kotitalousvähennys uudisrakennus verotus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 14:51

Laki ei taida enää tuntea käsitettä uudisrakennus, siksi verohallinto ohjeistaa:
Uudisrakentaminen ja siihen verrattava täydennys- ja lisärakentaminen ei oikeuta vähennykseen. Vuoden 2000 alussa voimaan tulleessa maankäyttö- ja rakennuslaissa ei ole uudisrakennuskäsitettä. Kotitalousvähennystä sovellettaessa uudisrakentamiseen verrattavaa korjausta on esimerkiksi asunnon tai rakennuksen laajennus, aikaisemman kylmä- tai varastotilan muuttaminen asumiskäyttöön sopivaksi tai sisätilojen täydellinen uusiminen. Uudisrakentamiseen verrattavaa kotitalousvähennykseen oikeuttamatonta rakentamista on myös erilaisten rakennelmien kuten grillikatoksen, ulkokeittiön, varaston ja leikkimökin rakentaminen. Uudisrakentamisena ei ole pidettävä kattamattomien rakennelmien kuten esimerkiksi pation, laiturin tai aidan rakentamista, korjaamista tai uusimista ennestään rakennettuun rakennukseen.

Lähteet:
www.vero.fi/default.asp?path...amp;index=

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 19:31

Kotitalousvähennys 417
OHJE Dnro 881/32/2003, 3.7.2003
Valtuutussäännös:
VerohallintoL 2 § 2 Päivämäärä:
Voimassaolo:
Toistaiseksi Vastaanottaja:
Verovirastot

HUOM. Tämän ohjeen on korvannut uudempi ohje Dnro 201/32/2005, 3.3.2005, Kotitalousvähennys.
(Tämä ohje korvaa aikaisemman ohjeen Dnro 2726/32/2001, 16.10.2001, Kotitalousvähennys)

Uudisrakentaminen

Uudisrakentaminen ja siihen verrattava rakentaminen ei oikeuta vähennykseen. Lakia kotitalouden väliaikaisesta verotuesta (728/1997) säädettäessä oli voimassa rakennuslaki (370/1958). Rakennuslain 130 §:n mukaan uudisrakentamista koskevia säännöksiä sovellettiin myös uudestaan rakentamiseen sekä rakennuksen sisärakenteiden olennaiseen muuttamiseen ja muihin sellaisiin rakenteellisiin muutoksiin, jotka ovat uudisrakentamiseen verrattavia. Voimassa olevaa TVL 127 a-c §:ää koskevan hallituksen esityksen (140/2000) mukaan vähennys myönnetään edelleen samassa laajuudessa kuin määräaikaisen lain mukaan. Siten uudisrakentamisella tarkoitetaan kotitalousvähennystä myönnettäessä samaa kuin vanhassa rakennuslaissa. Vuoden 2000 alussa voimaan tulleessa maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999), jolla rakennuslaki kumottiin, ei ole uudisrakennuskäsitettä.

Koska rakennusluvan ehdot vaihtelevat eri osissa maata, ei rakennusluvan olemassaololla ole merkitystä pohdittaessa kysymystä, mikä on uudisrakentamiseen verrattavaa rakentamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 11:00

Kotitalousvähennys ei koske uudisrakentamista.