kuminaaman kysäriin lisä kysymys, mistä tietää , että koneella ollaan käyty,jos se on suljettu, mutta modeemi ois päällä ollut.

siis mistä voin tarkistaa, että koneellani on oltu tai hakkeroitu...?

Avainsanat: tietokoneet hakkerit käyty tarkistaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.04.2009 - 15:07

Äkkipäätä ei mitenkään, mutta kannattaa tarkistaa modeemin asetukset. Tietokonetta ei voi suoraan käyttää (itse eikä ulkopuolinen) lainkaan, jos siitä on sähköt pois.
Modeemiakin voi käyttää hyväkseen, vaikka itse tietokone olisi pois päältä. Joissakin modeemeissa on tietoturva-aukko, joka mahdollistaa sen konfiguroinnin ulkopuolelta, eli ulkopuolinen onnistuu muuttamaan modeemin asetuksia admin-tunnuksin. Tällöin voi käydä niin, että kun käyttäjä avaa tietokoneen, niin modeemi ohjaa oikean pankin sijaan käyttäjän esim. väärennetylle pankkisivulle. Tämä koskee vain tiettyjä modeemimalleja. Joka tapauksessa käyttäjän kannattaa muuttaa modeemin käyttäjätunnus ja salasanat vaikeasti arvattaviksi, varsinkin jos ne ovat laitekohtaiset oletukset.

Kysyjän kommentti

kyllä salasanat ovat joka paikassa, mutta kummallisia juttuja aina vain kuulee , kun päästään tiedostoihin ym...kiitos sinulle ja kiitos myös muille vastauksestanne........ei ole tullut tuollaisia vietejä, kun kuminaamalle, no toivottavasti ei tuliskaan....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.04.2009 - 16:21

Mulla kone ilmoittaa yritetty murtaa salaus.siinä jokin ohjelma rekisteröi,sen,en tiedä mikä.mutta parikertaa tullut,tämmöinen lappu.näytölle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 10:23

Mulla on modeemina ZyXel ja se on turvattu.